صادرات ۵۵۶۰ تن کالا به کشور افغانستان 330 میلیون دلار درآمد نصیب خراسان جنوبی شده است.

صادرات 330 میلیون دلاری خراسان جنوبی به کشور افغانستان

با صادرات ۵۵۶۰ تن کالا به کشور افغانستان 330 میلیون دلار درآمد نصیب خراسان جنوبی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ، استاندار خراسان جنوبی با بیان این مطلب افزود: خراسان جنوبی یکی از استان های بسیار فعال کشور در زمینه صادارت و واردات است بطوری که در سال گذشته پنج هزار و ۵۶۰ تن کالا از این استان به کشور افغانستان صادر شده است.

خدمتگزار ارزش ریالی این صادرات را 330 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 4 بازارچه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه، یزدان در شهرستان قاینات، میل 78 در شهرستان درمیان و دوکوهانه در شهرستان نهبندان به عنوان بازارچه های فعال استان کار صادرات و واردات را به انجام می دهند.

وی نقش بازارچه های مرزی را در توسعه اشتغال بسیار مهم دانست و یادآورشد: در حال حاضر بالغ بر هزار نفر در این بازارچه ها مشغول به کار هستند که توسعه این بازارچه ها، قطعاً ‌توسعه اشتغال رابه دنبال خواهد داشت.


استاندار خراسان جنوبی به واردات انجام شده در سال 92 از این بازارچه های مرزی استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 1750 تن کالا به ارزش ریالی یک میلیون دلار از کشور افغانستان به خراسان جنوبی وارد شده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به عنوان یک استان ترانزیتی در بسیاری از بخش ها خصوصاً راه های مواصلاتی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: روزانه بالغ بر 300 دستگاه کامیون از گذر رسمی ماهیرود عبور می کنند که این امر حجم بالایی از تردد را در بر می گیرد و می تواند به عنوان یک فرصت اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

خدمتگزار با اشاره به توسعه بازارچه های مرزی خاطر نشان کرد: زمینه های لازم برای استقرار نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در استان انجام شده و امیدواریم به زودی شاهد افتتاح این نمایندگی در استان باشیم چرا که این امر تاثیر بسیار زیادی بر تسهیل ورود و خروج و نیز صادرات و واردات خواهد داشت.


وی تصریح کرد: بنا به دعوت والی استان فراه افغانستان در آینده ای نزدیک به همراه تنی چند از تجار و بازرگانان سفری به این استان خواهیم داشت و در این سفر تفاهم نامه ای نیز در زمینه افزایش مبادلات مرزی و توسعه صادرات و واردات به امضای دو طرف خواهد رسید.


نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی به نقش مرزنشینان در توسعه اقتصادی و امنیت در مرزها اشاره کرد و یادآور شد: قطعاً‌ توسعه بازارچه های مرزی به رونق معیشت و زندگی مرزنشینانمنجر خواهد شد و از آنجا که مرزنشینان همواره به عنوان مرزبانانی غیور از تمامیت ارزی ایران اسلامی دفاع کرده اند تلاش خواهیم کرد در زمینه رونق فضای کسب و کار مرزنشینان نیز اقدامات مناسبی صورت گیرد./ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.