امروز "پترو پورشنکو " در پارلمان اوکراین حاضر شد و مراسم رسمی تحلیف را بجا آورد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی  سی ان ان، امروز" پترو پورشنکو" در پارلمان اوکراین حاضر شد و مراسم رسمی تحلیف را بجا آورد. از امروز پورشنکو رسما رئیس جمهور اوکراین شده و مسئولیت امور را در این کشور در دست گرفته است.

 پورشنکو گفت:" ما خواهان صلح هستيم. ما به دنبال ايجاد وحدت در کشور هستيم. ما به صلح و امنيت و وحدت نياز داريم. من کارم را با پيشنهاد طرح صلح شروع مي کنم. من از همه افرادي که سلاح در دست گرفته ام می‌خواهم که لطفا سلاحهايشان را زمين بگذارند و تضمين مي کنم افرادي که دستشان به خون مردم صلح دوست اوکراين آلوده نشده باشد و حامي مالی تروريست‌ها نباشند مصونيت داشته باشند."

رئیس جمهور جدید اوکراین روز شنبه در سخنرانی خود پس از ادای سوگند اعلام کرد شبه جزیره کریمه بخشی از خاک اوکراین بوده و خواهد بود.

 وی هر گونه سازش با روسيه را برسر تمايل اوکراين به نزديک شدن به اروپا و وضعيت کريمه رد کرد.

 پوروشنکو اعلام کرد قصد دارد به زودی بخش اقتصادی توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را امضا کند.

او گفت این توافقنامه گام اول برای پیوستن به اتحادیه اروپاست.

در مراسم تحليف پورشنکو شماري از مقامات بين المللي ازقبيل "جو بايدن "معاون رئيس جمهور آمريکا، نخست وزير کانادا، رئيس جمهور سابق گرجستان، مقامات اتحاديه اروپا حضور داشتند. 

وی در ادامه گفت:" بخش دیگر طرح صلح ما این است که مسیر کنترل شده ای برای شبه نظامیان روسی ایجاد شود که می خواهند به کشورشان بازگردند. بخش دیگر طرح ما گفتگوی مسالمت آمیز است. بی تردید، ما با افراد مسلح گفتگو نخواهیم کرد. منظور من از گفتگو، گفتگو با مردم صلح دوست اوکراین است. من جنگ نمی خواهم. من انتقام نمی خواهم. ما حاضریم حتی با کسانی که دیدگاههایی متفاوت دارند گفتگو کنیم. هموطنانم در دونیتسک و لوهانسک ، شرایط ناشی از دوران حکومت تروریستها  و قانون شکنی ها را  شاهد بوده اند که این مناطق را در وضع فاجعه بار کامل قرار داده است. اما شما باید بدانید ما هرگز شما را در این وضع بغرنج تنها نمی گذاریم."

وی افزود.:  برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین سبب شد افسانه نامشروع بودن دولت اوکراین از بین برود. دولت روسیه به این افسانه دامن زد و آن را گسترش داد. "ویکتور یانوکوویچ" هم که به ما خیانت کرد و ثروت کشور را دزدید ، نیز این کار را انجام می داد. یانکوویچ که هفده سال بر اوکراین حاکم بود حالا از تروریست‌ها حمایت مالی می کند. او کاملا مسئول مشکلات اقتصادی وسیاسی و اجتماعی است که امروزه دامنگیر این منطقه است. مشکل آوارگان و بیکاری و کشتار شهروندان اوکراین و اشک مادران اوکراینی همگی ناشی از اقدامات یانوکوویچ است. 

وی گفت: ما به دنبال تمرکززدایی از قدرت هستیم. ما می خواهیم به زبان روسی فرصتی در کشور بدهیم. ما مردم اوکراین را به دو دسته خوب و بد تقسیم نمی کنیم. تاریخ و سنت‌ها و دین در اوکراین همگی می تواند موضوعی برای گفتگو و آشتی باشد. پروژه مشترکی  برای ایجاد فرصتهای شغلی با همکاری شرکای اروپایی مان در مناطق شرقی اوکراین به اجرا خواهیم گذاشت و برنامه های سرمایه گذاری و برنامه بازسازی اقتصادی را برای این مناطق مدنظر داریم. ما به طرفی مشروع در گفتگوها نیاز داریم. گفتگو با جنایتکاران و آدمکشها ، مسیری نیست که مدنظر داشته باشیم. 

وی گفت.. موضوع تمامیت ارضی اوکراین، محل بحث ندارد. وقتی سوگند خوردم ، حداکثر تلاش خود را صورت خواهم داد تا حاکمیت و استقلال کشور را حفظ کنم و به هرقیمتی بر سر این سوگندم وفادار خواهم ماند. من در زمان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری با بیش از یک میلیون نفر تعامل داشتم. جامعه اوکراین بسیار متنوع است اما از نظر روحی، بسیار متحد است. ما به دنبال ایجاد وحدت در سراسر کشور هستیم. روح اوکراینی می تواند به این کار بسیار کمک کند. چالش‌هایی که کشور پشت سرگذاشته سبب تقویت این روحیه شده و کشور را قویتر کرده است. 

اوکراین هرگز به اندازه امروزی قوی نبوده است. اما باید توجه داشت که آزادی میوه ای نیست که برای همیشه به راحتی حاصل باشد. باید برای آن مبارزه ای مستمر داشت. اگر امنیت ما پایدار نباشد نمی توانیم به آزادی برسیم. 

وی افزود: ارتش اوکراین و افزایش توان تسلیحاتی آن یکی از اولویتهای اصلی ما است. تقویت صنایع دفاعی کشور می تواند به تکامل اقتصادی کشور نیز کمک کند. ارتش اوکراین باید تقویت شود. نباید فساد ویژگی ارتش اوکراین باشد بلکه باید واژه قهرمان ، توصیف کننده ارتش اوکراین باشد. صلح پایدار در اوکراین باید با تلاشهای خود ما به دست بیاید. هیچکس از ما محافظت نخواهد کرد و باید خودمان این کار را انجام بدهیم. من قول می دهم از همه تجربه دیپلماتیک خود استفاده کنم که پیمانهای جدیدی بجای پیمان بوداپست امضاء شود و براساس آن، امنیت ما تامین شود و اگر تمامیت اوکراین تهدید شد بتوان از این پیمانها بهره گرفت. کسانی که به فکر تجاوز به مرزهای اوکراین باشند باید بدانند کسانی که با شمشمیر بیاید با شمشیر هم سقوط خواهند کرد. 

پترو پورشنکو پس از برگزاری مراسم تحلیف در پارلمان اوکراین در سخنانی گفت:" مردم اوکراین هرگز به صلح نخواهند رسید مگر اینکه روابط ما با روسیه حل شود. روسیه منطقه کریمه را اشغال کرده است که بخشی از خاک اوکراین بود و همچنان است و در آینده نیز بخشی از خاک اوکراین خواهد بود. من روز گذشته در گفتگو با سران روسیه در نرماندی فرانسه با قاطعیت گفتم که منطقه کریمه بخشی از اوکراین بوده است و همچنان بخشی از اوکراین است و در آینده نیز  بخشی از اوکراین خواهد بود. هیچ معامله ای درباره کریمه و نظام حکومتی در اوکراین وجود نخواهد داشت. 

وی گفت زندگی در شرایط جدید به معنای زندگی در نظام حکومتی است که از آزادی ها و حقوق شهروندان محافظت کند. 
نظام ریاستی و پارلمانی به همین معنا است. 

ما هیچ غصب قدرت نخواهیم داشت. 

دموکراسی اروپایی بهترین شیوه حکمرانی ملی است که محصول بشری است. دموکراسی اروپایی است که می گوید قدرت باید از نهاد مرکزی قدرت به مقامات محلی تفویض شود. اصلاحات در زمینه تمرکز زدایی به سرعت شروع خواهد شد و این کار با اصلاح قانون اساسی کشور همراه خواهد بود. 

بر این اساس، اختیارات جدیدی به مقامات محلی داده خواهد شد اما اوکراین همانطور که در گذشته بوده است و در آینده نیز خواهد بود، نظام حکومتی واحد خواهد داشت. 

مطالبی بی اساسی که درباره نظام فدرالیستی در اوکراین گفته می شود هیچ محلی از اهمیت ندارد. 

وی افزود ترکیب فعلی پارلمان اوکراین کاملا با خواست مردم منطبق نیست. ترکیب اعضای پارلمان اوکراین در سال دو هزار و دوازده به صورت قابل توجهی تغییر کرد. 

وقتی از زندگی در حیات جدید سخن می گوییم به معنای آن است که نمی توانیم از آمال مردم غافل باشیم. زندگی آزاد به معنای این نیز است که استفاده از زبان آزاد باشد و این مسئله در اصل دهم قانون اساسی اوکراین آمده است. 

من در مقام رئیس جمهور کشور، باید تلاش کنم شرایطی در کشور وجود نداشته باشد که مانع پویایی اقتصادی باشد. ما به دنبال رفاه عمومی هستیم. رئیس جمهور درمقام حافظ قانون اساسی کشور باید شرایطی را بوجود بیاورد که به عدالت اجتماعی و توزیع منصفانه ثروت ملی منجر شود. این کارها ، ضروری است. پیش از اینکه ثروت توزیع شود باید ثروت بوجود بیاید و افزایش یابد. اوکراین همه شرایط لازم برای پیاده کردن قوانین اروپا را در کشور دارد. ما می خواهیم زندگی اروپایی داشته باشیم. ما به موفقیتهای همسایگانمان حسادت نمی کنیم. اما اوکراین براساس نظام رقابت اقتصادی آزاد می تواند وضع خودش را ارتقاء بدهد. نخستین کاری که باید انجام بدهیم ریشه کن کردن فساد است. 

باید پیمانی بین مردم و دولت اوکراین برای مبارزه با فساد وجود داشته باشد. 

این مسئله بسیار مهم است. مسئولان نباید رشوه بگیرند و مردم نباید رشوه بدهند. ما نمی توانیم کشور را تغییر بدهیم مگر اینکه خودمان و نگرشهایمان درباره زندگی خودمان را تغییر بدهیم. زندگی همه مردم از این منظر مطرح است. مسئولیت بخشی از بحران ملی اوکراین متوجه همه ما است. 

برخی فکر می کنند اگر مالیات ندهند اشکالی ندارد. برخی فکر می کنند اگر با بودجه دولتی زندگی مجللی داشته باشند اشکالی ندارد. عده ای از امتیازهایی برخوردار بوده اند که شایستگی آن را نداشته اند. همه این عوامل سبب نابودی پایه های اقتصاد آزاد و رقابتی می شود. 

ما می خواهیم منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا بوجود بیاوریم. وظیفه ما این است که این طرح به واقعیت تبدیل شود. ما می خواهیم در سریعترین زمان ممکن، بلوک اقتصادی را بوجود بیاوریم. به محض اینکه اتحادیه اروپا آماده شود ما آماده امضای این سند خواهیم بود. خودکار رئیس جمهور اوکراین برای این کار آماده است.

وی که تاجری میلیاردر است ، حل مشکلات اقتصادی و ناآرامی ها در شرق اوکراین را اصلی ترین اولویت کاری خودش قرار داده است.

 او  که در صنعت تولید شکلات فعال است به پنجمین رئیس جمهور اوکراین پس از استقلال این کشور تبدیل شده است. او با قراردادن دست خود روی قانون اساسی اوکراین و کتاب مقدس در پارلمان اوکراین، سوگند یاد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار