پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "سارا فلاندرز" با عنوان " امپریالیسم و انتخابات در سوریه، مصر و اوکراین " به سه انتخابات همزمان پرداخت.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، گلوبال ریسرچ می‌نویسد: چرا انتخابات سوریه آن قدر اهمیت داشت که مقامات دولت امریکا آن را پیش از برگزاری ، محکوم کردند و چرا در همان زمان مقامات امریکایی از نتایج انتخاباتی که از سوی دولت نظامی ژنرال عبدالفتاح السیسی در مصر سازماندهی شده بود و نیز انتخاباتی که از سوی کودتاچیان فاشیستی پترو پوروشنکو در اوکراین برگزار شد ، استقبال و تجلیل کردند؟

در مصر و اوکراین نظام حکومتی که اکنون بر سر قدرت هستند، دولت منتخب را سرنگون و همه مخالفان را بی رحمانه سرکوب کردند و انتخابات را به عنوان مهر تایید محکمی بر قدرت خود ، برگزار کردند.

در این دو کشور میلیون ها نفر در واکنش به اوضاع موجود ، از شرکت در انتخابات سر باز زدند. نیروهای مخالف زندانی شدند و  مورد ضرب و شتم و تهدید قرار گرفتند. 

در مصر شعبه های خالی اخذ رای کاملا چشمگیر بود و آمارها از حضور کمتر از ده درصدی رای دهندگان در انتخابات حکایت داشت ، دولت ژنرال السیسی ناگزیر زمان انتخابات را بارها تمدید کرد. برای حضور بیشتر مردم در انتخابات ، خدمات حمل و نقل عمومی رایگان به همه شعب اخذ رای سازمان دهی شد و کسانی که در انتخابات شرکت نکردند به پرداخت سنگین 70 دلار جریمه تهدید شدند.

در اوکراین به رغم میلیون ها واجد شرایط شرکت در انتخابات در مناطق شرقی و جنوبی این کشور که بیشترین مناطق شهری پرجمعیت این کشور را دارا هستند ، شعبه های اخذ رای کاملا خالی از رای دهندگان بودند.

تحریم انتخابات رسمی در دو کشور مصر و اوکراین در واقع ادعای حکومت های دیکتاتوری آنان را مبنی بر حمایت گسترده مردمی به شدت زیر سوال برد.

تنها دو هفته قبل ، همه پرسی برای خودمختاری در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین با حضور میلیونی رای دهندگان برگزار شد. این رای گیری از سوی مقامات اوکراین و حامیان امریکایی آنان به عنوان اقدامی غیرقانونی رد شد.

مخالفان در سوریه نیز خواستار تحریم انتخابات شدند اما حضور گسترده آوارگان سوری در لبنان و دیگر کشورها برای شرکت در انتخابات نشان داد که تهدیدها برای تحریم انتخابات کاملا نادیده انگاشته شده است.

پیش از روز انتخابات سوریه ، بیش از سه میلیون آواره سوری در پای صندوق های رای حضور یافتند ؛ کسانی که به دنبال جنگ داخلی سوریه که با حمایت مالی و سازماندهی امریکا با هدف تغییر رژیم در این کشور برپا شد ناگزیر به ترک خانه های خود شده اند.
گزارش های خبری رسانه های غربی نظیر واشنگتن پست ، نیویورک تایمز ، بی بی سی و رویترز نیز از حضور گسترده دهها هزار نفری آوارگان سوری برای انداختن آرای خود به صندوق ها حکایت داشت. این گزارش ها همچنین حاکی از حضور شمار زیادی از رای دهندگان سوری در پای صندوق های رای با در دست داشتن تصاویر بشار اسد رئیس جمهور این کشور و پرچم های سوریه بود.

حضور گسترده رای دهندگان در پای صندوق های رای در واقع به منزله گوشمالی دردآوری برای امریکا و اتحادیه اروپا بود که اعلام کرده بودند سوریه به دلیل جنگ داخلی ، حق برگزاری انتخابات را ندارد. 

رای دهندگان سوری در واقع شورش های مورد حمایت امریکا ، اتحادیه اروپا و عربستان سعودی را که می خواهند دولتی متشکل از نیروهای ارتجاعی و مزدور را در این کشور بر سر کار آوردند ، به مبارزه طلبیدند.

در همه نقاط دنیا شهروندان می توانند با حضور در سفارتخانه ها یا  کنسولگری های کشورشان در انتخابات شرکت کنند اما در نشانه آشکار دیگری از مداخله در انتخابات سوریه در کشورهای امریکا ، فرانسه ، آلمان ، بلژیک و امارات متحده عربی ، حق رای دهندگان سوری برای شرکت در انتخابات در سفارتخانه ها و کنسولگری های کشورشان نقض شد.

در شهر نیویورک ، سوری ها مقابل ساختمان سازمان ملل اجتماع و به نقض حق آنان برای شرکت در انتخابات اعتراض کردند. 

با وجود تحریک به برپایی کودتا ، حمایت از حکومت های دیکتاتوری نظامی و حکومت های فئودالی در سراسر دنیا و نقض گسترده حق میلیون ها رای دهنده ، امپریالیسم امریکا همچنان به مداخله خود در روند سیاسی انتخابات دیگر کشورهای جهان ادامه می دهد. امریکا و حکومت های امپریالیستی اروپایی از حق خود برای سنجش انتخابات سیاسی دیگر کشورها با استانداردهای کاملا مستبدانه دفاع می کنند.

تایید یا محکومیت این انتخابات هیچ ارتباطی با روند سیاسی خود انتخابات ندارد.  همین موضوع درباره قدرت های امپریالیستی اروپایی نیز صدق می کند و حمایت رسانه ای و پوشش رسانه ای نیز بر اساس محاسبات طبقه حاکم درباره این که آیا نتیجه انتخابات قدرت آنان را تقویت می کند یا آن را به چالش می کشد ، صورت می گیرد.

هیئت هایی نیز از سراسر جهان برای حمایت از حق سوریه برای برگزاری این انتخابات و مقاومت در برابر تغییر رژیم امپریالیستی دیگر  به این کشور سفر کردند. این هیئت ها از شماری از کشورهای امریکای لاتین ، کشورهای برزیل ، روسیه ، هند ، چین و آفریقای جنوبی بودند ؛ کشورهایی که بیشتر جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

مردم سوریه همواره در برابر امپریالیسم فرانسه ، اشغالگری اسرائیل و جنگ های دائمی صهیونیست ها ایستاده اند، صدها هزار آواره فلسطینی و بیش از دو میلیون آواره عراقی را پناه دادند ، با سال ها تحریم و خرابکاری امریکا مواجه بودند و اکنون متحمل سه سال جنگ بی وقفه هستند که بیش از 150 هزار قربانی گرفته است. 
جای هیچ تعجبی ندارد که مردم سوریه فردی را مجددا انتخاب کنند که کشورشان را در راه مبارزه علیه تروریست هایی که یک سوم جمعیت کشورشان را بی خانمان کرده اند ، رهبری  کند.
انتخاب مجدد بشار اسد می تواند انتخاب مسیر همبستگی ملی در برابر تلاش های امپریالیستی برای ایجاد هرج و مرج و تجزیه این کشور تلقی شود و به همین دلیل بود که قدرت های امپریالیستی از سوریه می خواستند روند برگزاری انتخابات را متوقف کند.
انتخابات سوریه در واقع بخشی از مبارزه مردم این کشور برای حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی کشورشان و رهایی از دست شورشیان تروریست و دهها هزار نیروی مزدور در سوریه بود.
انتخابات در مصر و اوکراین نیز بخشی از تلاش ها برای ادامه سلطه گریهای امریکا هستند. تحریم های گسترده در مصر و اوکراین و شرکت مشتاقانه در انتخابات سوریه همگی نشان از آن دارد که میلیون ها نفر از شهروندان این کشورها مصمم هستند بیش از پیش صدایشان به گوش همگان برسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار