سید حسن خمینی گفت: کینه همچون موریانه ای است که بستر جامعه را از بین می برد بنابراین عفو بزرگترین دافع کینه هاست.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران سید حسن خمینی در روز ملی بخشش که بعد ازظهر امروز با حضور برخی شخصیت های سیاسی، فرهنگی و ورزشی در تالار وحدت برگزار شد اظهار داشت: قصاص در روزگاری در جامعه اسلامی تشریع شد که به ازای هر یک از افرادی که کشته می شد قتل و غارت های سنگینی شکل می گرفته است.
 
وی با غارت های قبیله اعراب اشاره کرد و افزود: در قبایل عرب زمانی که کسی کشته می شد به ازای آن یک نفر جنگ های قبیله ای بی شماری پیش می آمد.
 
سید حسن خمینی حکم قصاص را در اصل حکمی بازدارنده عنوان کرد و اظهار داشت: این حکم را در جامعه ای شروع کردند که به خاطر یک قتل یک جنگ قبیله ای شکل می گرفته است و علت این که به قصاص قصاص می گویند این است که این قتل در قتل دیگری وارد شده است البته نکته بزنگاه آن این است که اگر کسی بخشیده شد دو کار باید انجام دهد یکی امر به معروف و دوم پرداخت سریع احسان.
 
سید حسن خمینی حکم قصاص را مانع از گسترش قتل در جامعه دانست و افزود: قصاص حتی نسبت به کسانی که ممکن بود در آینده قتلی هم انجام دهند حکم بازدارندگی دارد و به این دلیل که مشروط به عدم عفو است زمانی که این حکم را جاری می کنند که عفو صورت بگیرد و به نوعی می توان از طریق این حکم حیاتی دیگر ایجاد کرد.
 
وی عفو را خصلت اهل بیت عصمت و طهارت عنوان کرد و گفت: طبق گفته امام صادق(ع) جوانمردی این است که کسی که بر ما ظلم می کند گذشت کنیم.
 
وی خصوصیت دیگر عفو را عزت آفرین بودن آن ارزیابی و تاکید کرد: کسانی که عفو کردند مورد عزت و تشویق واقع شدند همان گونه که پیامبر(ص) می فرماید عفو هیچ چیزی بر شما اضافه نمی کند مگر عزت. بنابراین بایستی این گونه جشن ها را قدر بدانیم چرا که مظاهر عزت است.
 
سید حسن خمینی با بیان این که عفو ثواب بی شماری دارد افزود: امام علی(ع) می فرماید هیچ چیزی ثوابش با عفو برابری نمی کند هم چنین عفو رافع کینه است و بدون رفع کینه به یک جامعه آرمانی نمی رسیم.
 
وی کینه را هم چون موریانه ای توصیف کرد که بستر جامعه را از بین می برد و پیرامون آن گفت: گروهی می آیند که دور هم زندگی کنند سختی ها را تحمل کرده و مشکلات را در حضور جمع حل کنند بنابراین عفو بزرگترین رافع کینه هاست.

یادگار امام ادامه داد: خواهر و برادری که می بخشند تنها حق قاطع نیست که می بخشند بلکه بنده و شما را عزت می دهد یکی از خاصیت های عفو این است که باعث بخشش در آخرت می شود.
 
وی ادامه داد: در روز قیامت چشمان ما به نگاه مرهمت خداوند است و ما باید امروز توشه برداریم و از گناههای مردم بگذریم تا خداوند عذاب آتش را از ما بردارد.
 
یادگار امام با بیان که در روایات آمده است که اگر کسی عفوش زیاد شود عمرش طولانی می شود گفت: هنگامی که دلتان پاک می شود مشکلی از دلتان برداشته می شود و عقده ای را از درون خود خارج می کنید.
 
وی تاکید کرد: نفس این مراسم یک بزری است که ما در خاک می کاریم به امید آن که جوانه دهد و جوانه اش نهال شده و این نهال درخت بارور شود و آینده این جامعه بدون کینه و مشکلی به وجود آید.
 
یادگار امام اضافه کرد: همه چیز از کارهای کوچک شروع می شود و خوب بودن دنیا به این است که باید خودمان خوب بشویم و از درون خود شروع کنیم خانواده ای که جگر گوشه اش را داده و ما از وی می خواهیم بگذرد در این راستا خودمان چه قدر در زندگی از چیزهای کوچک می گذریم.
 
وی تاکید کرد: محبت را باید از قانون در جامعه تزریق کرد. وی اضافه کرد: بخشیدن یک زندانی کار خوبی است اما به شرط این که مسئولان ما و هم چنین خودمان از خودمان شروع کنیم.
 
وی تاکید کرد: بخشش باید در جامعه نهادینه شود و برای این که عفو در جامعه فراگیر شود باید تبدیل به فرهنگ شود. یادگار امام در پایان خاطر نشان کرد: برای فرهنگ سازی باید از خودمان شروع کنیم و هر کدام از شما اگر از کسی دلخوری دارید باید ببخشید.


انتهای پیام/

برچسب ها: احزاب ، بخشش ، عفو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار