مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري تهران از رفع پلمب گرمخانه خاوران خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، جلسه فوق‌العاده ستاد ساماندهي آسيب‌ديدگان اجتماعي براي بررسي و رسيدگي به موضوع گرمخانه خاوران كه هفته گذشته پلمب شد، با حضور مسئولان قضايي، انتظامي و مديران و معاونان شهرداري، بهزيستي، كميته امداد امام خميني(ره) به رياست مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري تهران برگزار شد.

محمدعلي عرفان منش در اين جلسه با اشاره اينكه لازم است بررسي شود تا چه ميزان از آسيب‌هاي ايجاد شده كه موجب نارضايتي مردم شده به گرمخانه ارتباط دارد، گفت: محيط پيرامون منطقه خاوران كه گرمخانه در آن قرار دارد بايد بررسي و در قالب يك بسته ارزيابي شود. نبايد اين گونه برداشت كرد كه همه اتفاقات در حواشي گرمخانه در ارتباط مستقيم با مددسراي خاوران است.

وي گفت: به دليل فراواني و گستردگي آسيب‌هاي اجتماعي در شهر تهران گاهي اعلام مي‌شود دستگاه‌هاي اجرايي مسئول، توان كمي دارند اين موضوع پذيرفته شده نيست و دستگاه‌ها بايد توان خود را بالا ببرند. نبايد كار به جايي برسد كه قوه قضايي وارد شده و نسبت به اتفاقات هشدار دهد.

مديركل امور اجتماعي استانداري تهران افزود: مردم در مواجهه با مشكلات حق دارند و هرمسئولي كه در مقام رسيدگي باشد بايد رسيدگي كند. اما آن سوي موضوع را نبايد ناديده گرفت زيرا اگر گرمخانه‌اي كه 500 تا 600 نفر را در خود جاي داده بسته شود اين تعداد آسيب ديده در منطقه رها شده در كنار پل‌ها و خيابان‌ها جا مي‌گيرند. زمستان سال گذشته زماني كه براي يكي از مجموعه‌ها همين اتفاق در حال رخ دادن بود گفتيم كه اگر امشب اين آسيب ديدگان را در مكاني جاي ندهيم بايد فردا جنازه آنها را از كنار پل ها جمع كنيم.

عرفان منش با تاكيد براينكه پذيرش و وجود گرمخانه‌ها موضوعي ضروري است، افزود: به دليل آنكه افراد بي‌خانمان و آسيب ديده به دنبال كارتن خوابي و خيابان گردي نروند بايد از وجود گرمخانه‌ها حمايت كرد.

وي با بيان اينكه 90 درصد مراجعان به گرمخانه ‌ها افراد ثابتي هستند، گفت:‌ نبايد اينگونه برداشت شود كه آنها بي‌خانمان مطلق هستند و بايد تا ابد بي‌خانمان بمانند، صبح‌ها خيابان گرد باشند و شب‌ها هم براي استراحت به گرمخانه بيايند. اين يعني در جامعه عده‌اي بي‌خانمان را بدون آنكه به آنها شناسنامه بدهيم پذيرفته‌ايم.

عرفان منش با اشاره به گزارش‌هاي ارايه شده گفت: 75 درصد مراجعان به گرمخانه‌ها معتاد هستند كه در ميان آنها معتاد متجاهر هم ديده مي‌شود. اين موارد همكاري مسئولان را مي‌طلبد و لازم است شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر و بهزيستي وارد شوند. در ميان معتادان گرمخانه‌ها برخي غير متجاهر و آماده ترك هستند كه نيازمند حمايت هستند.

مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري تهران در ادامه با اشاره به درخواست مدیر عامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران نسبت به ضابطه مند شدن پذيرش افراد در گرمخانه ها گفت: ‌بايد يك ضابطه و دستورالعمل داشته باشيم كه طبق آن افراد در گرمخانه ها پذيرش شوند. تا امروز هر فردي كه مراجعه كرده در گرمخانه ها پذيرش شده و نتيجه آن مي شود كه مشكلاتي را شاهد بوديم.

وي به ضرورت استقرار نماينده تام الاختيار از دستگاه‌هاي مسئول در حوزه كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در گرمخانه‌ها اشاره كرد و گفت: لازم است براساس درخواست اعضاي جلسه يك كمپ براي معتادان متجاهر و چند كمپ براي معتادان مشمول ماده 15 كه خود معرف هستند در نظر گرفته شود.

عرفان منش تشكيل كميته اجرايي ستاد ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي در فرمانداري تهران و ايجاد ايستگاه پليس در منطقه خاوران در نزديكي گرمخانه خاوران را امري ضروري دانست و گفت: در اين منطقه نيازمند برخورد قاطعانه‌تري از دوستان نيروي انتظامي با متخلفان هستيم.

مديركل اجتماعي و فرهنگي استانداري تهران در ادامه با بيان اينكه نيازمند يك هم افزايي و انسجام در انجام فعاليت‌ها هستيم، افزود: براي برون رفت از مسايل اجتماعي با همكاري مسئولانه نيازمند زيرساخت اجتماعي هستيم. لازم است از به كاربردن الفاظي شبيه اينكه اين موضوع وظيفه ما نيست دور شويم حتي اگر در مورد مسئله‌اي وظيفه قانوني نداريم بايد دانست كه در تهران اين وظيفه است.

وي با بيان اينكه براي احياي زيرساخت‌‌ها بايد همكاري كنيم، گفت:  شهرداري تهران در مورد همه موضوعات شهروندان تهران مسئوليت دارد زماني كه بپذيريم مسئولان بايد در وظيفه خود مشكلات و مسايل را در نظر بگيرند، حمايت از گرمخانه ها و حضور پيراموني و محيطي در گرمخانه‌ها به خودي خود اجرا مي‌شود.

عرفان منش افزود:‌ اصل وجود گرمخانه‌ها يك اصل پذيرفته شده است و نياز شهر بايد به گرمخانه‌ها مشخص باشد. لازم است كميته اي متشكل از همكاران در ناجا، شهرداري تهران،ت عاون، كار و رفاه اجتماعي، فرمانداري‌ها و بهزيستي با مديريت خود استانداري براي رسيدگي به امور گرمخانه‌ها تشكيل شود.

وي ادامه داد:‌ بايد ظرفيت بازپروري آسيب ديدگان در استان تهران افزايش يابد و از  ظرفيت موجود بهره بيشتري برده شود.پس از غربالگري مراجعان به گرمخانه ها ناتوان ذهني ومعلول در حيطه وظايف بهزيستي و يا نيازمند حمايت كميته امداد يا بخش هاي ديگر تفكيك شده تا از چرخه باطل خارج شوند و گرمخانه ها به سمتي بروند تا فرد در راه مانده كه تبديل به كارتن خواب شده است حمايت شود .

مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري تهران سقف زماني براي انجام اقدامات ذكر شده و مصوبات جلسه و ساماندهي گرمخانه ها را دو ماه اعلام كرد تا در اين مدت موضوعات و مصوبات عنوان شده در جلسه، از سوي مسئولان و اعضا به اجرا درآيد.

انتهای پیام/
برچسب ها: گرمخانه ، خاوران ، پلمب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار