سازمان بهداشت جهانی به دلیل کنترل بیماری کالازار در مشگین‌شهر به عنوان کانون تولید این بیماری از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ رئیس دانشکده بهداشت و علوم پزشکی دانشگاه تهران دیروز در دیدار با مسئولان مشگین‌شهر اظهار داشت: کنترل و به حداقل رساندن آثار و آسیب‌های ناشی از بیماری کالازار که در گذشته شیوع بسیار زیادی در این منطقه داشته، موفقیت‌آمیز بوده و زمینه رضایتمندی مسئولان سازمان بهداشت جهانی را فراهم کرده است.

علی اکبری ساری تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته کانون این بیماری در منطقه خاورمیانه کشورمان بوده و در این بین مشگین‌شهر کانون کشوری بیماری کالازار لقب گرفته بود که این بیماری بیشتر از طریق انگل‌های حیوانی «سگ» به انسان انتقال یافته و عوارض بسیار زیادی را به دنبال داشته است.

وی خاطر نشان کرد: ما با انجام تحقیقات و مطالعات دامنه‌دار و در پیش گرفتن راه‌های پیشگیرانه از این بیماری در سال‌های گذشته سعی کردیم توسعه این بیماری را تا حدود زیادی به حداقل رسانده و مخزن بیماری که سگ‌ها بودند،‌ کنترل شده و تعداد مرگ و میرها و مبتلایان به این بیماری به شدت کاهش پیدا کند.

رئیس دانشکده بهداشت و علوم پزشکی دانشگاه تهران بیان کرد: این مهار و کنترل بیشتر به شکل بومی انجام شده و آسیب‌های ناشی از این بیماری نیز به حداقل رسیده که از این بابت ما خوشحال هستیم که نابسامانی‌ها به کمترین میزان رسیده است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: مشگین ، شهر ، کنترل ، بیماری ، کالازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.