در ديدار رئيس سازمان محيط زيست از "شبكه سلامت"، از انيميشن توليدي اين شبكه با عنوان «درناي ديده‌بان» با موضوع محيط زيست رونمايي شد .

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي،امروز يكشنبه همزمان با هفته محيط زيست،نشست مشترك شبكه سلامت و سازمان محيط زيست برگزار شد .در اين نشست رئيس سازمان محيط زيست ضمن قدرداني از تلاش‌هاي شبكه سلامت در حوزه محيط‌ زيست، اين هفته را زمان مناسبي براي بررسي مشكلات جامعه در حوزه محيط‌ زيست دانست.

معصومه ابتكار گفت :مشكلات سلامت در جوامع غالبا ريشه در آلودگي‌ها و مشكلات زيست‌محيطي دارد؛ اختلالات تنفسي،سكته‌هاي قلبي و مغزي و سرطان‌ها ناشي از آلودگي‌هاي هوا،محيط كار و حتي محيط زندگي است.
 
وي يادآوري كرد: سازمان بهداشت جهاني به تازگي آماري در خصوص تاثير آلودگي‌هاي زيست محيطي بر سلامت ارائه داده است كه طبق آن از هر هفت مورد مرگ و مير يك مورد ناشي از آلودگي‌ هوا،شهر،محل كار و محل زندگي است و آلودگي داخل محيط‌خانه نيز يك عامل مهم بيماري به شمار مي رود.عاملي كه كمتر درباره آن اطلاع رساني شده است .
 
ابتكار خاطرنشان كرد: آلودگي‌هاي زيست‌محيطي صرفا روي جسم تاثير ندارد و مشكلات روحي و رواني از ديگر تبعات آن است.رئيس سازمان محيط‌ زيست وظايف و تكاليف اين سازمان را در مقابل بحران‌هاي زيست محيطي گسترده دانست و افزود: اين سازمان وظيفه سياستگذاري و نظارت را در حوزه‌هاي مرتبط بر عهده دارد و ضروري است مجموع قوانين و سياست‌هاي آن براي مردم و مسئولان اطلاع‌رساني شود.

همچنين برنامه‌هايي براي فرهنگ‌سازي و ترويج الگوي صحيح در حوزه محيط‌زيست ساخته شود.وي آموزش براي همه سنين را براي اين حوزه لازم دانست و گفت: شبكه سلامت در شرايط زيست‌محيطي كه كشور ما قرار دارد،مسئوليت سنگيني را عهده‌دار است و همكاري با سازمان محيط‌زيست مي‌تواند زمينه‌ساز اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي صحيح در بين مردم باشد .
 
ابتكار نشست مشترك با رئيس رسانه ملي را زمينه‌ساز همكاري‌هاي بيش‌تر رسانه ملي و سازمان محيط زيست ذكر كرد و افزود: كارگروه‌هاي محتلفي در اين حوزه ايجاد شده كه زمينه‌ساز تعامل بيش تر اين دو سازمان است. براي مثال،تيم فوتبال ايران در بين 32 كشور شركت كننده در جام جهاني فوتبال تنها تيمي است كه تصوير يك گونه در حال انقراض را روي پيراهنش دارد، اين كار نشان دهنده حساسيت‌هاي زيست محيطي كشور ماست و رسانه ملي و شبكه‌هاي سيما بايد به ما همراهي كنند تا اين كار را در جهان پيگيري كنيم .
 
وي پيچيدگي و تخصصي بودن مباحثي چون لايه ازن،گرم شدن هواي زمين و افزايش آلودگي هوا را نكته‌اي دانست كه بايد در برنامه‌سازي به آن توجه شود و در اين خصوص گفت: اطلاع‌رساني صحيح و فرهنگ‌سازي و برنامه‌سازي براي تغيير رفتاري‌هاي غلط فردي از مباحثي است كه شبكه‌سلامت با پخش برنامه‌هاي مرتبط مي‌تواند به ما كمك كند.

ابتكار افزود:لازم است برنامه‌هايي متناسب با مخاطبان كودك، نوجوان و بزرگسال ساخته شود تا علاوه بر رفع شدن پيچيدگي در موضوعات زيست محيطي براي مخاطبان، فرهنگ‌سازي درستي در اين حوزه انجام شود .
 
در اين جلسه مدير شبكه سلامت نيز مباحث زيست محيطي را در ميان برنامه‌هاي شبكه سلامت داراي اولويت دانست و گفت: شبكه سلامت، شبكه اي تخصصي است و با نگاه آموزشي در حوزه‌هاي تخصصي فعاليت مي‌كند.

آبتين مهدي‌پور افزود: مباحث زيست محيطي در سازمان از اهميت بسياري برخوردار است و علاوه بر ابلاغ‌هاي متعدد براي برنامه‌سازي در اين حوزه،دانشكده صدا و سيما نيز رشته رسانه و سلامت را ايجاد كرده است كه علاوه بر افزايش دانش براي برنامه‌سازان و تحصيل‌كردگان اين حوزه، تغيير نگرش و باور را به وجود مي‌آورد.
 
وي همچنين يادآور شد:در كارگروه سلامتي كه در سازمان ايجاد شده است فعاليت‌هاي اين حوزه نيز پيگيري مي‌شود.در اين مراسم مديرگروه محيط زيست شبكه سلامت نيز توضيحاتي در خصوص ساختار، اهداف و چشم‌انداز شبكه ارائه كرد.دكتر توجهي عملكرد اين شبكه در حوزه محيط زيست را بر اساس ابلاغ معاونت سيما و سياست‌هاي سلامت محور سازمان صدا و سيما دانست و در خصوص برنامه‌هاي اين شبكه توضيحاتي داد .

در اين مراسم از انيميشن :از"درناي ديده‌بان " رونمايي شد. اين انيميشن به منظور آشنايي مخاطبان به ويژه كودكان و نوجوانان با گونه هاي در حال انقراض در طبيعت و نحوه حفظ اين گونه‌ها توليد مي شود.

تاكنون ده قسمت از اين انيميشن توليد شده است كه  پس از طي مراحل فني پخش آن آغاز خواهد شد.اين انيميشن،نمونه اي از رويكردهاي علمي و عملي شبكه سلامت به حفاظت از محيط زيست به شمار مي رود.

انتهای پیام/
برچسب ها: شبکه ، سلامت ، بهداشت ، سکته ، اطلاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار