الدستور نوشت با آشتی گروه‌های فلسطینی و تشکیل دولت توافق ملی، اسرائیل دیگر نمی‌تواند فلسطینی ها را مسئول شکست مذاکرات صلح معرفی کند، به همین سبب از روند تحولات خشنود نیست.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الدستور چاپ امان در مقاله ای به قلم "صادق الشافعی" با اشاره به تشکیل دولت توافق ملی در فلسطین نوشت: تشکیل دولت توافق ملی فلسطین این اطمینان را داد که فضا برای رسیدن به آشتی ملی فراگیر مناسب است. در حال حاضر مهمترین وظایف طرفهای فلسطینی، حمایت از این دستاور، تکمیل کردن آشتی ملی و احیا کردن روحیه وحدت ملی در همه زمینه و تلاش برای به رسمیت شناختن دولت توافق ملی از سوی جامعه جهانی است. برای حفظ این دستاورد، همه گروه های فلسطینی باید همکاری و برنامه ریزی کنند و اجازه ندهند که دولت تشکیل شده فقط در ظاهر توافق ملی نام داشته باشد و در باطن، هرکس به شیوه خود عمل کند. درست است که دولت توافق ملی فلسطین، به دو گروه فتح و حماس محدود می‌شود اما به منظور احیا کردن روحیه وحدت ملی، باید کمیته های متخصص که هرکدام شایستگی های خود را دارند، در دولت حضور داشته باشند. 

به رسمیت شناختن دولت توافق ملی، از سوی جامعه جهانی نیز به نظر سخت و غیرممکن نمی آید. اظهارات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، به طرفهای ذیربط اطمینان داده و راه برای به رسمیت شناختن این دولت هموار کرده است. محمود عباس، بارها گفته است دولت آشتی (ملی) دولت اوست و برنامه هایش، برنامه های اوست. در نتیجه اسراییل و توافق های گذشته را به رسمیت می‌شناسد و تروریسم را رها و قطعنامه های بین المللی و شرطهای کمیته چهارجانبه را قبول می‌کند. دولت توافق ملی فلسطین نیز در ساعات اولیه تشکیل خود، اعلام کرد به برنامه های رئیس تشکیلات خودگردان، پایبند است. اعتراض نکردن حماس به این اظهارات و موافقت با آنها، جالب توجه بود. به این ترتیب نشانه های به رسمیت شناختن دولت جدید فلسطین در سطح جهان، بروز پیدا کرد. درباره موضع اسراییل نیز باید بگوییم، این موضع هیستریک اسراییل برضد دولت جدید فلسطین، طبیعی بود زیرا با تشکیل این دولت، اسرائیل دیگر برگه ای ندارد که از آن استفاده کند. علاوه بر این، با آشتی گروه های فلسطینی، اسرائیل دیگر نمی‌تواند طرف فلسطینی را مسئول شکست مذاکرات صلح معرفی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار