پایگاه اینترنتی آنتی‌وار در گزارشی نوشت: زندگی در انکار ساده‌ترین راه برای طفره رفتن از حقایق دردسرساز است اما راهی وحشتناک برای یک دولت به منظور اجرای سیاست خارجی است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی به قلم شاموس کوک نوشت: زندگی در انکار ساده‌ترین راه برای طفره رفتن از حقایق دردسرساز است اما راهی وحشتناک برای یک دولت به منظور اجرای سیاست خارجی است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا انتخابات در سوریه را به تمسخر گرفت و آن را بی معنی  نامید. 

رسانه‌های آمریکایی نیز به تبعیت از مقامات این کشور رویکردی مشابه را در قبال انتخابات سوریه در پیش گرفتند اما سایر جهانیان به گونه واقع بینانه تر واکنش نشان دادند. درست است که برگزاری انتخابات در حالی که یک کشور دچار درگیری است ، ایده آل برای دموکراسی نیست اما دولت آمریکا و رسانه‌های این کشور حقایقی عمیق‌تر را که این انتخابات آنها را فاش کرد کاملا نادیده گرفتند.

مسئله قابل توجه این است که دولت‌ها و رسانه‌های معدودی درمورد عادلانه بودن انتخابات سوریه برای آنهایی که قادر به شرکت در رای گیری بودند ، ابراز تردید کردند. اتهامات گسترده‌ای در مورد تخلف در انتخابات سوریه مطرح نشد و مواردی که دولت اعلام کرد خیلی بحث برانگیز نبود.

نتایج انتخابات سوریه برای آنهایی که با سیاست داخلی این کشور آشنا بودند غافلگیرکننده نبود. تلویزیون روسیه اعلام کرد پیروزی اسد به دو علت آشکار تضمین شده بود : 
1 ) بشار اسد رئیس جمهور سوریه هرگز حمایت نهادهای مهم خود ، نیروهای مسلح این کشور ، دولت ، نخبگان تجاری ، شهرهای مهم ، اقلیت‌ها ( مسیحیان ، دروزی‌ها ، علوی‌ها ، شیعیان و ... ) را از دست نداد.

2 ) مخالفان اساسا نتوانسته‌اند جبهه‌ای واحد را تشکیل دهند و به تفاهم سیاسی مشترک دست یابند. این مسئله هم شامل مخالفان در داخل هم در خارج از سوریه است. در حالی که آنها قادر به تشکیل جبهه‌ای واحد نیستند چگونه می‌توانند درمورد یک نامزد واحد برای رقابت در انتخابات توافق کنند.

جان کری با نادیده گرفتن این حقایق روشن تلاش کرد توصیف خود را از این انتخابات که آن را  بی معنی  نامیده بود ، توجیه کند. وی افزود : شما نمی‌توانید در کشوری انتخابات برگزار کنید که میلیون ها نفر حتی قادر به شرکت در رای گیری نیستند.

اگرچه دولت سوریه بر همه بخش های کشور کنترل ندارد اما مناطقی که تحت کنترل شورشیان است اکثرا مناطق روستایی و کم جمعیت است. بنابراین کاملا منطقی است که 73 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند و 88 درصد از آنها به اسد رای بدهند. ظاهرا 11 میلیون نفر از 15 میلیون واجد شرایط ، در این انتخابات شرکت کردند. 

مسئله دیگری که کاملا منطقی است و باید مد نظر قرار گیرد مشارکت گسترده رای دهندگان سوری در کشورهای همسایه به ویژه لبنان و اردن است که دهها هزار آواره سوری با حضور در سفارت سوریه رای خود را به صندوق انداختند و اکثر آنها نیز به اسد رای داده اند. البته این واقعیت با دروغ دیرینه در مورد اینکه این آوارگان سوری همگی قربانیان اسد هستند کاملا مغایرت دارد.

در حقیقت اکثر شهروندان سوری در سراسر جهان در سفارتخانه‌های سوریه رای دادند و اکثر آنها به اسد رای داده‌اند. این حقایق نتوانست رسانه‌های آمریکایی را متقاعد کند که در مورد گزارش‌های ضد اسد خود تجدید نظر کنند.

 در واقع نادیده گرفتن حقایق برای آنها یک افتخار است. این رسانه‌ها همچنین در واکنش به حضور هزاران تظاهرکننده سوری طرفدار اسد در تظاهرات ضد جنگ در آمریکا سکوت اختیار کرده بودند. این تظاهرات ضد جنگ در آمریکا در اعتراض به برنامه اوباما برای بمباران سوریه برپا شده بود.

شاید عمیق‌ترین حقیقتی که انتخابات سوریه روشن کرد این است که جنگ در سوریه مدتها قبل پایان یافته است اما آمریکا و متحدانش به چنین چیزی اذعان ندارند.

اکنون کاملا روشن است که نیروی محرکه جنگ در سوریه از خارج طراحی شده است. مردم در داخل سوریه خواستار صلح و آرامش هستند. رسانه‌ها مدتهاست اذعان کرده‌اند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) هدایت متحدان منطقه‌ای واشنگتن یعنی عربستان سعودی ، قطر ، ترکیه و دیگر کشورها را علیه دولت سوریه به عهده داشته است. این کشورها از طریق تامین تسلیحات و آموزش جنگجویان ، به شورشیان در حال جنگ علیه رژیم بشار اسد کمک کرده‌اند. بدون این کمک‌ها ، شورشیان مدتها قبل شکست خورده بودند.

سرانجام این انتخابات ثابت کرد جنگ فاجعه بار در سوریه خواست مردم این کشور نیست. خیلی‌ها در این انتخابات به اسد رای دادند تا به جهان نشان دهند خواستار توقف فوری این جنگ احمقانه در کشورشان هستند.

آیا اوباما به این خواسته گوش خواهد کرد ؟ احتمالا نه . حرف‌های بی معنی و احمقانه کری درباره انتخابات سوریه با واکنش اکثر جهان مغایرت دارد اما در راستای دیدگاه دولت اوباما درخصوص اوضاع در سوریه است.

جالب اینکه وقتی از جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا سوال شد آیا دولت اوباما همچنان معتقد است روزهای اسد به شمارش افتاده است  پاسخ داد : بله ، ما اینگونه فکر می‌کنیم.

انکار بیش از حد نشانه روان پریشی است. اوباما در سخنرانی اخیر خود در دانشکده نظامی "وست پوینت " در تلاش برای تقویت دوباره سیاست شکست خورده خود درقبال سوریه گفت حمایت از آن‌دسته از مخالفان سوری را که می‌توانند بهترین گزینه برای تروریست‌ها و دیکتاتورهای بیرحم باشند ، افزایش خواهد داد.

افزایش حمایت از شورشیان سوری در این مرحله تنها یک معنی دارد و آن ریخته شدن خون‌های بیشتر در سوریه است. 

برنامه اوباما برای مسلح کردن میانه روهای سوری که در دانشکده " وست پوینت " مطرح شد همان راهبرد نخ نمایی است که اوباما از سال 2011 برای توجیه حمایت خود از کمک مالی ، تسلیحاتی و آموزشی برای شورشیان سوری به کار گرفته است. این حمایت اوباما باعث طولانی شدن بیهوده جنگ در سوریه و شکل گرفتن گروه‌های افراطی و تروریستی رقیب در این کشور شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار