کرمانشاه /

فاز اول طرح ساماندهی بیستون پیشرفتی 80 درصدی دارد

چند سالی است که طرح جامع ساماندهی سایت میراث جهانی بیستون طراحی شده و در حال انجام است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

حسین راعی مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون،در باره روند ساماندهی این مجموعه گفت: در سال 90 یک برنامه ریزی بلند مدت 15 ساله در جهت ساماندهی سایت میراث جهانی بیستون صورت گرفت که درحال حاضر و براساس برنامه امور ساماندهی آن را پیش می بریم.

وی افزود: این برنامه بلندمدت ساماندهی در قالب چند فاز طراحی شده که فاز اول آن شامل ساماندهی محور شمالی و جنوبی، سنگ فرش اطراف سراب و ساماندهی کلی مجموعه در طول سه سال است. 

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: در حال حاضر با توجه به کارهایی که در این مجموعه صورت گرفته فاز اول آن از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است. 

راعی  خاطرنشان کرد: برنامه های فاز دوم و سوم این طرح جامع ساماندهی نیز شامل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت ساماندهی و کنترل مناسب بر پروژه است.

 وی یادآور شد: بر اساس ساماندهی فاز اول که تاکنون صورت گرفته، سنگ فرش های محوطه موجب زیبایی و دسترسی آسان را فراهم کرده و از همه مهمتر اینکه قبلا با کوچکترین بادی همه گرد و خاک هوا در محوطه به چرخش در می آمد، اما بعد از سنگ فرش محوطه دیگر گرد و خاکی در این محوطه دیده نمی‌شود.

 مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون با اشاره به اینکه برنامه فاز دوم پروژه باید تا سال 95 به اتمام برسد، گفت: برنامه نورپردازی، حفاظت فیزیکی، دوربین مداربسته از جمله اقدامات فاز دوم طرح جامع ساماندهی مجموعه ثبت جهانی شده بیستون است.

راعی همچنین خاطرنشان کرد: تاسیس یک مرکز فرهنگی هنری در قالب فاز سوم طرح جامع ساماندهی دیده شده که اجرای آن می تواند بر تقویت فرهنگ منطقه تاثیر مطلوبی داشته باشد.

 این مقام مسئول تاکید کرد: مجموعه کم نظیری همچون بیستون نیازمند توجه بیشتر مسئولان در راستای تخصیص اعتبار برای ساماندهی است که انتظار می رود به جهت نقش ویژه ای که این مجموعه در توسعه گردشگری استان دارد، مسئولین به آن توجه دوچندانی داشته باشند./ب

برچسب ها: ساماندهی ، بیستون ، پیشرفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.