در خلال بازی‌های حساس و مهم جام‌جهانی، گاهی برخوردهای فیزیکی میان ستارگان باعث ایجاد جذابیت بیشتر برای تماشاگران و کناره‌گیری خود آنان از تیم ملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ دیدن یک بازی فوتبال آن هم در روزهای جام جهانی جذابیت بالایی داشته و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند، اما اگر این بازی با کمی خشونت و صحنه‌های زد و خورد بین بازیکنان همراه شود تعداد بیننده‌های خود را چند برابر کرده و هیچ‌گاه از ذهن بیننده پاک نخواهد شد.

در ادامه گزارش نگاهی به پرخاشگری‌های ستاره‌ی فوتبال در بازی‌های جام جهانی خواهیم داشت:

*میشل بالاک ستاره مطرح آلمانی‌ها

در فاصله چند هفته به آغاز جام جهانی قبلی یعنی 2010 آفریقای جنوبی، مصدومیت میشل بالاک در برخورد با پرینس بوآتنگ بازوبند کاپیتانی رابه دست‌های فیلیپ لام رساند. او پس از بازگشت بالاک نیز هرگز حاضر نشد بازوبندار به او برگرداند و این حرکت مخالفت آقای مربی را در پی نداشت. آن روزها گفته می‌شد لام از لود خواسته است دیگر بالاک را به تیم ملی دعوت نکند. اشاره به این موضوع از این جهت قابل توجه است که در روند کنار رفتن غیر فنی بعضی از بازیکنان از تیم‌های مختلف، همواره بازیکنان دیگری نقشی پررنگ ایفا می‌کنند. آن‌ها با هیزم ریختن به دامان آتش این دعوا‌ها، به دنبال منفعت‌های خود در تیم هستند و خیلی وقت‌ها به سادگی به این منفعت‌ها دست پیدامی‌کنند.

آلمانی‌ها از این دست تبعیدی‌ها باز هم داشتند که برای آخرین نمونه می‌توان به اشتفان افنبرگی اشاره کرد که در جام جهانی بعد از توهین به تماشاگران از اردوی ملی خارج شد و دیگر دعوت نشد.

*کانتونا بازیکن مدام عصبانی خروس‌ها

شخصیت‌ خاص کانتونا و عصبانیت‌های مداوم او هیچ گاه فرصت حضور طولانی مدت در تیم ملی را برای این بازیکن فراهم نکرد. این ستاره ابتدا به سبب واکنشش به تصمیم برای کنار گذاشتن او در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 1990 برای مدتی از حضور درتیم ملی کشورش محروم بود. علاوه بر این واقعه سلهورست پارک و درگیری مشهور وی اتفاقی بود که از راه رسید و بساط جدایی اسطوره باشگاه منچستر یونایتد از تیم ملی را بار دیگر فراهم کرد. اریک البته کمی بعد بار دیگر به تیم ملی نزدیک شد اما حالا دیگر بازیکنان جوانی مثل زیدان به خوبی جای او را پرکرده بودند و به همین جهت کانتونا جایی در ترکیب تیمش برای جام‌جهانی 1998 پیدا نکرد و نتوانست درمیان بازیکنانی باشد که با اقتدار جام را در پاریس نگه داشتند. او در آن مقطع به اندازه ای از فرانسوی‌ها عصبانی شده بود که در تورنمنت‌های بعدی عملأ از تیم ملی انگلیس به عنوان تیم اصلی‌اش حمایت می‌کرد.

*راز ضربه‌ی زی‌زو بر سینه ماتراتزی



ضربه‌ای که زین‌الدین زیدان بازیکن سابق تیم ملی فوتبال فرانسه در جام جهانی 2006 آلمان باسر به سینه مارکو ماتراتزی زد چیزی بیش از یک ضربه معمولی بود. این ضربه چنان ماندگار شد که در موردش شعرها سرودند و به جزئی جدا نشدنی از تاریخ جام‌های جهانی فوتبال تبدیلش کردند. دقیقه 110 دیدار فرانسه و ایتالیا در فینال جام جهانی ناگهان همه دیدند که زیدان به طرف ماتراتزی رفت و با یک ضربه سر به سینه این مدافع تیم ملی ایتالیا او را نقش بر زمین کرد. زیدان پس از این کار خود بدون این که منتظر کارت قرمز داور بماند از زمین مسابقه بیرون رفت. این آخرین بازی ملی زیدان بود. او پیش از این هم اعلام کرده بود جام جهانی آلمان آخرین باری است که او به عنوان یک بازیکن در میدان دیده می‌شود، اما هرگز گمان نمی‌کرد آخرین ثانیه‌های حضورش در میدان با یک برخورد فیزیکی و سپس اخراج گره بخورد. ثانیه‌هایی قبل از برخورد فیزیکی زیدان با ماتراتزی، گویا مدافع ایتالیایی زیدان را با الفاضی رکیک خطاب کرده و حتی به خانواده او توهین کرده بود تا خشم زیدان را برانگیزد.

زیدان با وجود حرکت جنجالی و اخراج در فینال، بهترین بازیکن جام جهانی 2006 شد. این در حالی است که بسیاری اعتقاد داشتند زیدان نباید به دلیل آن حرکت غیر‌ورزشی آن جایزه را دریافت کند.
3 روز پس از بازی، زیدان در دو مصاحبه تلویزیونی در این مورد شرکت کرد. او در این مصاحبه‌ها اعلام کرد که ماتراتزی به خانواده او توهین کرده است و ضمن معذرت‌خواهی اعلام کرد که از کاری که کرده پشیمان نیست. او در ضمن هرگونه توهین‌های نژادپرستانه از سوی ماتراتزی را غیرواقعی و محصول جنجال نشریات و رسانه‌ دانست.

البته این پایان ماجرا نبود، زیدان به دلیل آن حرکت غیر‌ورزشی که البته خیلی‌ها حق را به او می‌دانند با محرومیتی 9ماهه از حضور در میادین روبرو شد اما از آنجا که از فوتبال خداحافظی کرده بود این محرومیت تاثیری نداشت. البته فشارهایی هم روی فیفا وارد آمد تا نام او از کاندیداهای برترین بازیکن جهان در سال 2006 خارج شود، اما این اتفاق رخ نداد و این بازیکن در همان سال پس از «فابیو کاناوارو» دومین بازیکن برتر دنیا شد. اما جنجال‌های مربوط به ضربه سر زیدان به سینه مدافع بداخلاق تیم ملی ایتالیا باز هم به همین جا ختم نشد. مدتی بعد مجسمه زیدان در حالی که در حال ضربه زدن به سینه ماتراتزی است ساخته و شعری هم در این بازه سروده شد.
جالب است بدانید این حرکت زیدان باعث شد تا چهره محبوب‌تری نزد مردم تبدیل شود و در مقابل، مدافع تیم ملی ایتالیا منفورتر شد.




*لیام بردی، هافبک درخشان در دهه 70میلادی

لیام بردی، درجریان دیدارهای مقدماتی ایرلند در راه صعود به جام جهانی 1990 مصدوم شد، اما ایرلندی‌ها موفق شدند خودشان را به این تورنمنت برسانند. در شرایطی که همه منتظر بازگشت این ستاره به تیم ملی بودند، سرمربی ایرلند او را از جمع بازیکنان موردنیازشان خارج کرد و توجیه آقای مربی برای این تصمیم این بود که بازیکنانی که در مرحله مقدماتی حضور نداشتند حق شرکت در جام‌جهانی را ندارند. با اصرار رسانه‌ها این تصمیم تغییری نکرد و "لیام بردی" از تیم ملی کشورش دور ماند.

*ماجرای جشن تولد فرزند شوستر و جدایی او از تیم ملی‌آلمان

شوستر که بخشی از تیم قهرمان جام‌ملت‌های 1980 بود، خیلی زود در سن 24 سالگی وادار به خداحافظی از تیم ملی آلمان شد.  

شوستر ماجرای جدایی ناگهانی‌اش از تیم ملی آلمان را این‌گونه روایت می‌کند: من بدون اجازه بارسلونا را ترک کردم چون می‌خواستم در دیدار دوستانه کشورم با برزیل شرکت کنم. باشگاه به من اجازه سفر نمی‌داد زیرا ما روز بعد یک مسابقه داشتیم. آن‌ها در نهایت پذیرفتند که من 45دقیقه بازی کنم. بعد از آن مسابقه ملی یک میهمانی ترتیب داده شد ولی من در آن حضور نیافتم. این همان جایی بود که همه‌چیز گیج‌کننده شد. به من گفتند که چون در میهمانی نبوده‌ام دیگر به تیم ملی دعوت نخواهم شد. البته آلمانی‌ها معتقدند این بازیکن اردوی تیم ملی را به خاطر شرکت کردن در تولد فرزندش ترک کرده است.

*دیوید ژینولا، ستاره نام آشنای فرانسه

دروان فوتبالی ملی ژینولا از مسابقه انتخابی جام‌جهانی 1994 برابر بلغارستان دچار دگرگونی شد. اشتباه او در این مسابقه بلغارستان را به جای فرانسه راهی جام‌جهانی کرد و این فشار وحشتناکی را روی شانه‌های این بازیکن قرار داد. او در آن مقطع به شدت از سوی فرانسوی‌ها و به ویژه سرمربی وقت فرانسه سرزنش شد. از ژینولا معمولأ به عنوان یکی از بدشانس‌ترین ستاره‌های تاریخ فوتبال نام می‌برند. با این وجود محبوبیت او در تیم‌های سابقش همچنان برقرار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار