به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس مدیر ساخت سکوی گازی فاز 15 پارس جنوبی گفت: برای ساخت این سکوی 2 هزار و 700 تنی که چهار سال و نیم طول کشید 2 میلیون و 400 هزار نفر ساعت تلاش شده است.
پیش از این سکوی های سرچاهی ساخته شده در این کارخانه هزار و 400 تن وزن داشته است.
فرهنگ دوست افزود: این سکو را با 80 نفر از متخصصان کشور با تجهیزات مهندسی و محاسبات دقیق ریاضی بارگیری می کنند .
وی گفت: 90 درصد از این سکو در خشکی و کارگاه ساخته شده است و باقیمانده با بارگیری این سکو بر روی بارج در دریا انجام می شود.
عملیات لو اوت یا انتقال سکو از خشکی به دریا با تناژ بالا تاکنون در انحصار کشورهای آمریکا و انگلیس ،نروژ و فرانسه بود.
مدیر ساخت سکوی گازی فاز 15 پارس جنوبی گفت: این سکو در فاز15 پارس جنوبی در نقطه صفر مرزی میدان مشترک گازی ایران و قطر بر روی جکت نصب می شود.
با نصب این سکو تولید ظرفیت روزانه تولید گاز از میدان مشترک ایران و قطر 25 میلیون متر مکعب افزایش می یابد.
با نصب این سکو روزانه 10 تا 15 میلیون دلار درامد ارزی نصیب کشور می شود.
مدیر ساخت سکوی گازی فاز 15 پارس جنوبی گفت: هزینه ساخت این سکو 240 میلیون دلار است که ساخت آن در کشور 30 درصد ارزانتر از مشابه خارجی است .
فرهنگ دوست افزود: طراحی ،ساخت ،انتقال ، نصب و راه اندازی سکوی فاز 15 پارس جنوبی در دریا کاملا به دست متخصصان داخلی انجام می شود.
فرهنگ دوست افزود: ساخت 2 جکاپ حفاری با تناژ هر کدام 6 هزار تن در صنایع فراساحل (صف) در دست ساخت است.
از زمان تاسیس صنایع فراساحل (صف) در سال 74 تاکنون 16 سکوی نفتی و گازی ساخته و در دریا راه اندازی شد .
حدود دو هفته پیش نیز سکوی گازی 2 هزار و 700 تنی فاز 16 پارس جنوبی از صنایع فراساحل ایران بارگیری شد.