عوامل نمایش "ناقوس ها برای چین به صدا درمی آیند" از مراحل سخت تولید تا اجرا گفتند.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران عصر دیروز نشست رسانه ای نمایش "ناقوس ها برای چین به صدا درمی آیند" باحضور "رحمت امینی" نویسنده، "حسن وارسته" کارگردان، "آنا نعمتی" و "فرزین محدث" بازیگران در سالن حافظ برگزار شد.

"رحمت امینی" در ابتدا نشست گفت: پس از چند سال در یک نشست خبری در مقام و جایگاه یک هنرمند صحبت می کنم که البته هیچ ربطی به مسئولیت هایم در حوزه هنری و دانشگاهی ندارد. 

امینی درباره چگونگی شروع این نمایش عنوان کرد: کلید این کار زمانی خورد که موفق شدیم یک فرصت اجرا در سالن حافظ بگیریم که این امر به این معنا است که گرفتن سالن در حال حاضر به هیچ وجه کار ساده ای نیست. متاسفانه زمان زیادی نداشتیم به همین خاطر با اعلام زمان اجرا ما پیگیر متن شدیم.

وی ادامه داد: بنده با "حسن وارسته" در سال های پیش یکی از ایده هایمان را که گرفته از داستان های شرقی و فولکلورک و شکل اجراهای برشت دوست داشتیم که اجرا کنیم. زیرا اعتقاد دارم یکی از آبشخورهایی که جذابیت بصری دارد نمونه کارهای برشت است زیرا برشت تکنیک های تئاتر غرب را خوب می دانست و هم وی آبشخور تئاتر شرقی بود.

این نویسنده تصریح کرد: نمایش "ناقوس ها برای چین به صدا درمی آیند" تکمیله ای از نمایش "همسر چینی" به قلم بنده و کارگردانی "حسن وارسته" و بازی "محسن تنابنده" است در سال های گذشته در تئاترشهر اجرا رفت. کار به صورت کارگاهی نوشتاری به همراهی "سیاوش بهادری" دراماتورژی و خروجی آن "ناقوس ها برای چین به صدا درمی آیند" شد.

وی درباره مسئله انتخاب بازیگر گفت: اما مسئله انتخاب بازیگر که در کشور ما مانند رسدن به قله قاف و فتح سیمرغ است. به همین خاطر باید بازیگری انتخاب می شد که هم توان اجرایی و هم توان جذب مخاطب را داشته باشد که "آنا نعمتی" در سال های اخیر چند تجربه بازیگری داشتنه و دانش آموخته مکتب استاد سمندریان بودند و البته که "سیامک صفری" و "فرزین محدث" احتیاج به معرفی ندارند.

"حسن وارسته" کارگردان نمایش در ادامه نشست گفت: من خانه اول و آخرم تئاتر است و اگر به ناچار به سمت تلویزیون کوچ می کنم فقط بخاطر امرار معیشت است و البته که دولت دهم انگیزه مرا برای برگشت به تئاتر کم کرد. زمانی که "رحمت امینی" نمایش "همسر چینی"را که رسانه ای هم شده بود برای اجرای عموم مطرح کردند دوست داشتم با رویکرد جدیدتری به آن نگاه کنم به همین خاطر نمایش "برف در چهره تابستان" که به 800 سال بازمی گردد را با کمک "چوچانگ" سریال "پایتخت3"  قسمت هایی از بخش ترجمه را انجام دادیم.

وی ادامه داد: بنده تمام تلاشم را کردم به گونه ای از اجرا نزدیک شویم که به روحیه تحقیقاتی خودم نردیک تر باشد به همین خاطر ما این نمایش را به صورت اسوری برد انجام دادیم و بسیاری از فضاها را با خیال و تخیل انجام دادیم.

وارسته افزود: نمایش "ناقوس ها برای چین به صدا درمی آید" با نگاهی به تئاتر شرق و نزدیک به نگاه برشتی ساخته و پرداخته شده که وقتی الگوهای تئاتر حماسی و اپیک را در نظر می گیرم و زمانی که برشت می گوید که تماشاگر در دیدن نمایش باید حس کند که دارد تئاتر می بیند پیش از این، این امر در تئاتر شرق خصوصا چین، هند وایران دیده می‌شد.

"آنا نعمتی" بازیگر نمایش در ادامه نشست گفت: در این چند سال چند تجربه تئاتر دارم که متاسفانه دوتا از آن ها موفق به اخذ مجوز برای اجرای عموم نشده که یکی از آن ها نمایش "13" به کارگردانی" روزبه سجاد حسینی" که دکور بسیار سنگینی داشت و به دلیل نداشتن سالن مناسب نمی تواند اجرا رود و دیگری اثری از "چیستا یثربی" است.

وی ادامه داد: پیش از نمایش "ناقوس ها..." دو نمایش دیگر به بنده پیشنهاد شد به دلیل سفرهایم موفق به همکاری شندیم تا امسال که در "ناقوس ها..." بازی می کنم که اول قرار بود زن ها را بازیگران مختلف بازی کنند اما من معتقد بودم که چهار شخصیت را باید من بازی کنم زیرا که این زن ها یک شخصیت واحد بودند.

نعمتی افزود: سبک اجرایی این نمایش خیلی ساده است اما استرس بنده گروه را خیلی اذیت کرداما بالاخره تجربه "فرزین محدث" و "سیامک صفری" در تئاتر بیشتر و رسیدن به نقش برای آن ها آسان تر بود. باوجود اینکه زمان اجرای نمایش ما بد بود هر شب انرژی تماشاگران بسیار خوب بود و باید گفت که نمایش "ناقوس ها برای چین به صدا در می آیند" اولین تجربه جذاب صحنه ای من است که خیلی آن را دوست دارم.

"فرزین محدث" در ادامه نشست گفت: کار کردن در فضای هنری ایران منوط به خیلی شرایط است که از آن ها می توان به متن، گروه اجرایی، کارگردان و دیگر عوامل اشاره کرد که عوامل اجرایی خوب جز محاسن نمایش "ناقوس ها برای چین به صدا درمی آیند" است.

وی ادامه داد: این متن به مرور و در حین تمرین ها نوشته می شد و اتفاقات در تمرین راجع به آن‌ها بحث و همانجا شکل می گرفت به همین خاطر این اثر را دوست دارم و برای آن انرژی گذاشتم.

محدث افزود: تکنیک فاصله گذاری برشتی تکلیف مخاطب را با اثر مشخص می کند به همین خاطر متن چیز پیچیده و عجیب و غریبی نیست و معتقدم که تئاتر تنها نمایشی است که باید از آن لذت برد چه گروه بازیگران و عوامل اجرایی و تماشاگران

"حسن وارسته" در ادامه نشست عنوان کرد: بنده کار کمدی را خوب بلدم و فرمول آن را خوب می شناسم و در این اثر عامدانه تلاش کردم تا تماشاگر را از خنده و قهقهه دور کنم و قصه را در یک فضای تلخ اجرا نمایم. پوسته نمایش درباره زندگی زن است و اما در زیر متن نمایش دورویی و نامردی موج می زند. افرادی که حاضرند همه چیز را برای کسب منفعت و منافع شخصی خود فدا کنند.

وی ادامه داد: قصه ما معصومیت دختر بی گناهی است در طول نمایش فدا می شود. دنیای ما دنیای ریا و تزویر و مردن اخلاقیات و از دست دادن شعائر و معرفت ها شده و من دوست داشتم مثل قصه های دوران کودکی به صورت همان یکی بود یکی نبود قصه را روایت کنم.

نعمتی درباره حضور بازیگران سینما در تئاتر گفت: ما در دوره کلاس های استاد سمندریان فقط تئاتر کار می کردیم و در دوره دوم بود که با قاب سینما آشنا شده و در این رشته هنری فعالیت کردم.

وی ادامه داد: اما بنده قبل نمایش "چنگیزخان" "چیستا یثربی" هم پیشنهاد از جانب وی داشتم اما حقیقت این است که بنده از حضور در صحنه می ترسیدم و ترس من با شرایط و فشار بسیار زیاد در نمایش "چنگیزخان" "چیستا یثربی" ریخته شد.

این بازیگر تصریح کرد: بازیگری در تئاتر اعتیادی دارد که به شخصه چون پیشینه ذهنی در این باره دارم و با یک علاقه و آداب و رسومی تئاتر را یاد گرفتم و این عشق در من وجود داشت و فقط نیاز به یک جرقه داشت و معتقدم تئاتر آنقدر به کمک های بزرگ نیازمند است که باحضور بازیگران سینما این مشکلات حل نمی شود. به عنوان هنرپیشه سینما، تئاتر در تلخ ترین و تاسف بارترین شرایط خود سیر می کند.

"فرزین محدث" در ادامه این بحث گفت: در این چند سال گذشته حضور بازیگران سینما در تئاتر بسیار اتفاق خوبی بوده است زیرا بازیگر شغلش بازیگری است و باحضور در هرکدام از رسانه تنها مدیومش تغییر می کند.

محدث گفت: حضور بازیگران سینما در تئاتر بهتر از این است که بازیکن فوتبال تئاتر بازی کند.

"حسن وارسته" در تایید سخنان افزود: حضور بازیگران هر عرصه ای در تئاتر را باید به فال نیک دانست زیرا برآیند و پیشرفت آن را در سینما و دیگر حوزه ها می توان دید.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.