غارهای محور هراز تماما در دل کوه و با آب و هوایی کاملا کوهستانی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛در منطقه کافرکلی در طول دره هراز از آبادی اسک تا روستای پنجاب به طول ۴۲ کیلومتر در ارتفاعات مشرف به دره و همچنین در چند دره فرعی نزدیک ۲۵۰ اتاق دست کند در دل صخره قرار دارند.

 این مجموعه در نوع خود از لحاظ تمرکز در یک منطقه، در ایران منحصر بفرد است.

با بررسی های صورت گرفته در محور هراز در ۱۳ نقطه با تعداد متغییر غارهای دست کندی مواجه هستید که در دل کوه کنده شده اند.


 
 غارهای دستکند روستای آب اسک، غارهای دستکند روستای نیاک،غارهای دستکند دره آینه ممنون روبروی روستای نیاک درسمت راست جاده هراز ،غارهای دستکند تخته پل. بین روستای نیاک و پلمون ،غارهای دستکند دارسون در ۳ کیلومتری شهر رینه ، غارهای دستکند روستای گیلاس ،مجموعه غارهای دستکند روستای پلمون ،غارهای دستکند روستای کنار انجام ، غارهای دستکند روستای آبگرم، غارهای دستکند روستای گزانه و ملار،غارهای دستکند روستای بایجان، غارهای دستکند روستای کهرود و کیان،مجموعه غارهای دستکند روستای پنجاب این غارها جهت زندگی موقت یا دائم و یا بصورت یک مجموعه تدافعی و دیده بانی مورد استفاده قرار می گرفته اند.



وجود اتاق های متعدد با طبقات متغیر و همچنین سرویس بهداشتی تالار و مکان های پخت و پز موید این مطلب می باشد که در اینجا فضای معماری علاوه بر زندگی، مکانی جهت مقابله و دفاع در برابر دشمن خارجی نیز کاربرد داشته است،طبقات دوم عمدتا با رویکرد دفاعی و دیده بانی ایجاد گردید.

غارهای محور هراز تماما در دل کوه و در طبقات به سمت قله و بالا ساخته شده اند، از نظر آب و هوایی لاریجان کاملا کوهستانی است، در واقع بخش عمده ای از سال هوا در اینجا سرد می باشد، تنها دلیلی که می توان از چیستی آن سخن به میان آورد بحث استفاده مقطعی و در مواقع اضطرای و حالت تدافعی بودن این دخمه ها می باشد.

 ساختمان داخلی این غارها نظم خاصی ندارد،تعدادی با یک دهنه ورودی هستند و تعدادی هم بوسیله راهروها و همچنین ایجاد سوراخی تقریبا یک متر مربع در سقف برای دسترسی به طبقات دوم و سوم ایجاد شده اند.

 اکثر این کلونی های دستکند دارای اتاق هایی متعدد همراه با نورگیرها و مکان های دیده بانی، سرویس بهداشتی در طبقات بالا – پرتگاه نقش چاه فاضلاب را ایفا می کرد ـ و آشپزخانه تشکیل شده است.

انتهای پیام/
 
 

برچسب ها: گردشگری ، غار ، روستا ، کوهستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار