مشهد/يك متخصص گياهان دارويي :

«چاي کوهی» گیاهي معطر، با خاصیت آرام بخشی و نشاط آور

چای کوهی گیاهي معطر، با خاصیت آرام بخشی و نشاط آوربوده و در درمان افسردگی مفید است.

شهرام اميرمرادي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،در خصوص گياه دارويي چای کوهی گفت: نام علمی اين گياه «Stachyslavandulifolia» بوده و از خانواده «Lamiaceae» است.

وی با بیان اینکه «چاي‌ کوهی از نظر طب سنتی گرم و خشک است» گفت: اين گياه در ارتفاعات كم و متوسط رشد كرده و فصل رويش آن از اواسط ارديبهشت تا اواخر خرداد است.
اميرمرادي ادامه داد: این گیاه دارای خاصیت ضد درد برای دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی بوده و داراي ویژگی انرژی‌زایی و نشاط انگیزی است و با توجه به اين موضوع برای افراد افسرده و کم حوصله بسیار مناسب است.

این متخصص گياهان دارويي هم چنین افزود: این گیاه در درمان بیماری‌های معده و روده كه منشا روانی دارند و همچنین بیماری‌های اسهال توام با تحریکات عصبی، نقش موثر و آرام بخشی داشته و در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه در کمک به هضم غذا نقش پررنگي دارد.
وی خواص چای کوهی را اينگونه توضیح داد: اين گياه دارويي ضد کرم معده و روده بوده و همچنين ادرارآور، قاعده‌آور و خلط آور است. در درمان کزاز، اسهال و اسهال خونی موثر است وهمچنين بهترین دارو جهت درد دنبالچه، درد پشت و گردن و خشکی گردن است و برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات به کار می‌رود.
اين متخصص اكولو‍‍ژي گياهان زراعي و دارويي، اضافه كرد: اين گياه دارويي از خونریزی مغزی جلوگیری می کند و در درمان فلج و سیاه سرفه موثر بوده و درمان کننده بیماری مننژیت است.
وي هم چنین افزود: چای کوهی برای کم خونی مفید بوده و اشتهاآور است؛ علاوه بر این در رفع افسردگی و درمان بی‌خوابی نقش داشته ضمن اينكه معجزه‌ای برای درمان سرماخوردگی بشمار می‌رود.

اين متخصص گياهان دارويي در مورد روش مصرف چاي کوهی گفت: یک قاشق مربا خوری چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و روی آن رابه مدت 20 دقيقه پوشانده تا دم بکشد؛ چای صاف کرده را مي‌توان با کمی عسل استفاده كرد.

وی در پایان تاکید کرد مصرف زیاد چاي کوهی، باعث سقط جنين در زنان باردار مي‌شود/ س

 

برچسب ها: چای ، کوهی ، آرام ، نشاط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.