بزرگ‌ترین نیروگاه فتوولتائیک کشور در تبریز به همراه دو واحد نیروگاه بادی و یک واحد نیروگاه هیبریدی در تبریز با حضور وزیر نیرو دیروز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌ها افزود: با نصب 252 پنل فتوولتائیک 200 واتی، بزرگ‌ترین مجموعه تولید برق از انرژی خورشیدی کشور، در محوطه ساختمان ستادی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید.

یوسف سرافراز این اقدام را نمودی بر عزم ملی به منظور خود اتکایی در صنعت برق، بومی‌سازی و ایجاد توانمندی برای طراحی و ساخت سیستم‌های خورشیدی در داخل کشور قلمداد کرد.

سرافراز گفت: با توجه به لزوم بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی در تولید برق که از جمله سیاست‌های وزارت نیرو و توانیر است، این شرکت طرح مطالعاتی پروژه مذکور را از سال 91 آغاز و پس از انجام کارهای اجرایی آن، توانست در پایان فروردین 93 به بهره‌برداری برساند.

سرافراز ظرفیت اسمی این نیروگاه خورشیدی را 50.4 کیلووات اعلام کرد و اظهار کرد: این نیروگاه به نوعی دو منظوره است و .. پنل‌های مذکور، سقف سه مجموعه پارکینگ شرکت به مساحت‌های 135، 168 و 252 متر مربعی را پوشش داده است که با استفاده از رفلکتورهای گالوانیزه راندمان افزایش و پوشش سقف پارکینگ نیز کامل شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان‌شرقی افزود: نیروگاه مذکور دارای سه دستگاه اینورتر متصل به شبکه به همراه سیستم‌های داده‌برداری، مانیتورینگ، ثبت و نمایش اطلاعات است که قادر خواهد بود سالانه حدود 8 هزارکیلو وات ساعت انرژی برق تولید و به شبکه توزیع تزریق کند.

وی کل هزینه احداث این نیروگاه را 4 میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: نیروگاه فتوولتائیک دو منظوره شرکت توزیع برق آذربایجان‌شرقی بیش از 30 درصد برق مصرفی ساختمان ستادی شرکت را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی در ادامه اظههار کرد: نیروگاه هیبریدی (بادی و خورشیدی) هم با نصب یک توربین بادی به ظرفیت 600 وات، دو پنل فتوولتاییک 200 واتی به همراه یک باتک باطری به ظرفیت 200 آمپرساعت و با توان سالانه یک هزار و 500 کیلووات بخشی از روشنایی ورودی شرکت را تولید می‌کند.

سرافراز افزود: دو دستگاه توربین بادی هم به ظرفیت پنج کیلووات در محوطه ساختمانی شرکت نصب شده که قادر خواهد بود سالانه 40 هزار کیلووات ساعت انرژی تولید کند.
 
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.