آسیب های اجتماعی بیشترین تهدیدی است که کودکان خیابانی با آن رو به رو هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، کودکان خیابانی تحت تأثیر آسیب های روانی، جسمی، عاطفی و معنوی متفاوتی قرار دارند. 

حسین ابراهیمی مقدم روانشناس و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عقده ها ناکامی ها استرس ها و تعارض ها از جمله آسیب های روانی است که هر روز این کودکان با آنها درگیر هستند گفت: آسیب های اجتماعی بیشترین تهدیدی است که کودکان خیابانی به آن مبتلا می شوند. از آنجائیکه این افراد از خانواده های نابسامان بیرون آمده اند و مهر و محبت کمتری دریافت کرده اند به همین خاطر کمبود ها و مشکلاتی دارند و مستعد دریافت توجه از کسانی هستند که نیست خیرخواهانه آنها اثبات نشده است. بنابراین نسبت ابتلا موارد دربین این کودکان در مقایسه با افراد عادی بالاتر است و یکی از دلایل آن هم این است که سوداگران مرگ ابتدا خود این افراد را آلوده می کنند تا بعد بهتر به دام بیندازند. 

وی همچنین افزود:‌از جمله آسیب های جسمانی که احتمال ابتلا به آنها در بین این کودکان بسیار بالاست احتمال ابتلا به انواع بیماریهای خاص و بیماری های ویروسی به خصوص واگیردار است. 

این روانشناس عدم بهره مندی از خدمات امدادی را یکی از دلایل افزایش مشکلات این کودکان بیان کرد و افزود:‌از طرفی کارهای طاقت فرسا عدم بهره مندی از امکانات تفریحی و نداشتن خانواده و فامیل منسجم باعث می شود که این افراد بیشتر از دیگران درگیر مشکلات اجتماعی از قبیل اعتیاد، تکدیگری، دزدی و غیره شوند.

ابراهیمی مقدم مشکلات اعتقادی کودکان خیابانی را هم یکی دیگر از آسیب های اجتماعی این کودکان برشمرد و اظهار داشت: این افراد از ابتدا شاهد نابسامانی ها و نابهنجاری های متعددی در زندگی خود بوده اند و تعالیم درستی نیز دریافت نکرده اند و عمدتا از نظر مسائل معنوی و اعتقادی نیز دچار ضعف و مشکل هستند که خود این ضعف نیز باعث می شود که فرد نتواند در مواجهه با استرس ها از یک چهارچوب روانی سالم برخوردار باشد. 

ابراهیمی مقدم در ادامه تأکید کرد:‌ بنابراین این افراد هم از نظر احتمال ابتلاء به امراض جسمانی و بیماری های روانی در رده بالایی قرار دارند و هم قادر ب منتقل کردن اختلاف خود به دنیای پیرامون خود هستند.

اما کودکان کار هم به دلیل قرارگیری در محیط های نا امن با این آسیب ها روبه رو هستند . این استاد دانشگاه در این باره گفت:‌این معضلات در بین کودکان کار هم دیده می شود اما با درصد کمتری. خیلی از آنها دارای خانواده هستند ولی خانواده ها به خاطر مشکلات اقتصادی آنها را به کار می گمارند. ولی آنها هم در شرایط بدو سخت کار می کنند اما به دلیل اینکه از حداقل پشتوانه برخوردارند و احساس می کنند که کسی هست تا از آنها حمایت کند کمتر دچار آسیب می شوند.

وی افزود: بعضی از خانواده ها ی آنها به مسائل معنوی و اعتقادی پایبند هستند و در عین حال ک والدین نسبت به آنها سخت گیری می کنند اما حاضر نیستند کودکشان را مجبور به فحشا، تکدیگری، دزدی و یا مواردی از این دست نمایند.

وی ادامه داد: ضعف نهادهای مسئول در امداد رسانی به این قشر آسیب پذیر و آسیب دیده باعث شده تا همچنان شاهد وجود آنها در خیابانهای شهر باشیم .

این استاد دانشگاه در این باره اینطور توضیح داد:‌بسیاری از این کودکان از شهرهای مختلف به تهران می آیند و حتی ممکن است این بچه ها را ربوده شده باشند. 

بعضی ها هم مورد بدرفتاری قرار گرفته اند و اعتماد خود را نسبت به این کمک ها از دست داده اند. باندهای فدا فکار آنچنان در ذهنشان جاسازی کرده اند که خودشان در به وجود آمدن این وضعیت مقصد هستند. و از آنجائیکه خود را مقصر می دانند از ترس تنبیه خانواده تن به زندگی در خیابان می دهند. 

وی ادامه داد: عده ای از آنها هم فریب خورده و به آنها گفته می شود که اگر آنها کارهایی را ه از آنها خواسته یم شود انجام بدهند در آینده فرد بزرگی خواهند شد.
 
انتهای‌پیام/

برچسب ها: اسیب ، تهدید ، خیابان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار