متابولیسم یا سوخت و ساز بدن به مجموعه عملکردهای بیوشیمایی بدن که منجر به سوزاندن کالری‌های موجود در مواد غذایی می‌شود، اطلاق می‌گردد که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

کیوان فیروزه‌ای به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی از متابولیسم بدن صحبت می‌شود سوالات بسیاری از قبیل اینکه سوخت و ساز بدن چیست؟ آیا قابل کنترل و تنظیم است؟ آیا ژنتیک درآن نقش دارد؟ و آیا چاق و لاغری ما به متابولیسم بدنمان ارتباط دارد؟ ذهن را درگیر می‌کند برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا تعریفی ساده از متابولیسم داشته باشیم.
 
متابولیسم به سیستم بدن مربوط می‌شود و میزان انرژی که در طول روز با تنفس، هضم، ساختن ماهیچه‌ها و ذخیره‌سازی چربی، گردش خون و ... دریافت می‌کنید یا از دست می‌دهید مشخص می‌شود.
 
کارشناس ارشد تربیت بدنی و عضو کمیته آموزش هیئت پزشکی ورزشی استان کردستان ادامه داد: متابولیسم دو روند آنابولیک و کاتابولیک دارد که اولی باعث رشد عضلات و دومی تجزیه عضلات و بافت‌ها می‌شود.
 
*اندام عضلانی و رابطه آن با متابولیسم
 
میزان متابولیسم بدن یا همان سرعت سوخت و ساز بدن به شدت تحت تاثیر وضعیت بدنی است افرادی که اندام ورزشکاری و بدون چربی اضافه دارند، سوخت و ساز بالاتری دارند و برعکس این وضعیت هم صادق است یعنی سوخت ساز در بدن افراد چاق پایین‌تر است.
 
*تاثیر جنسیت در متابولیسم بدن
 
از آنجا که بافت بدن مردان عضلانی‌تر است و بدن زنان نیز دارای درصد چربی بیشتری است و به طور طبیعی بافت چربی بیشتری دارند و همانطور که گفتیم هر چه بافت عضلانی بدن بیشتر باشد متابولیسم بدن بالاتر می‌رود پس در نتیجه سوخت و ساز مردان بالاتر و بیشتر از زنان خواهد بود که این امر تنها به میزان بافت چربی و ماهیچه‌ای ارتباط دارد.
 
*رژیم غذایی و متابولیسم بدن
 
رژیم‌های بسیار سخت روی متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد و البته خطرناک هستند، تحقیقات نشان داده افرادی که در طول روز کمتر از 1200 کیلو کالری مصرف می‌کنند، در معرض پایین آمدن میزان متابولیسم بدن هستند که باعث از دست رفتن انرژی می‌شود به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کمتر را توصیه می‌کنند.
 
برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها به بالا رفتن متابولیسم بدن کمک می‌کند به طور مثال کافئین و چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود کافئین یک ماده تحریک کننده است و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود تحقیقات نشان می‌دهد یک فنجان قهوه می‌تواند سه تا چهار درصد متابولیسم بدن را افزایش دهد.
 
همچنین غذاهای تند متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، شاید بسیاری از ما شنیده باشیم که فلفل قرمز لاغر کننده است! اما در واقع غذاهای تند باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند و فلفل قرمز نیز به دلیل داشتن ماده‌ای به نام "کپسایسین" باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود که به آن گرمازایی نیز می‌گویند.
 
البته این به آن معنا نیست که با خوردن غذاهای تند لاغر می‌شوید بلکه برای کاهش وزن باید متعادل غذا بخورید و ورزش کنید.
 
همچنین مصرف پروتئین به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند، نتایج پژوهش در سال 2012 نشان می‌دهد که افرادی بیشتر پروتئین مصرف می‌کنند در زمان استراحت هم متابولیسم بالاتری دارند توصیه می‌کنیم در هر وعده غذایی پروتئین کم چرب بیشتری مانند ماهی، مرغ و یا تخم‌مرغ مصرف کنید همچنین برای میان وعده نیز یک ماده غذایی سرشار از پروتئین مانند بادام میل کنید.
 
*تاثیر غده تیروئید بر متابولیسم بدن
 
غده تیروئید میزان سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند و به همین دلیل است که به آن غده تناسب اندام می‌گویند.
 
تولید و ترشح هورمون‌ها روی فعالیت‌های بدنتان و اینکه چقدر سریع یا کند کالری می‌سوزانید تاثیر می‌گذارد.
 
همچنین با انرژی ذخیره شده شما و میزان پروتئین دریافتی و حتی نحوه پاسخ بدنتان به هورمون‌های دیگر ارتباط دارد اختلال در عملکرد تیروئید باعث بروز مشکلات متابولسیمی می‌شود تیروئید کم کار، هورمون‌های کمتری در مقایسه با تیروئید سالم تولید می‌کند و باعث سوخت و ساز پایین و در نتیجه افزایش وزن می‌شود در مقابل تیروئید پرکار، باعث افزایش متابولیسم بدن و از دست دادن وزن می‌شود.
 
پس با رعایت نکات ذکر شده و مطمئن شدن از سلامت غده تیروئید می‌توانیم سوخت و ساز بدنمان را بالا برده و در نهایت و تناسب اندام و بدنی سالم دست پیدا کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۳:۰۲ ۲۵ تير ۱۳۹۵
سلام میخواستم بدونم که اگر غده تیروئید جراحی بشه و کلشو بردارن، اونوقت متابولیسم بدن کم میشه و باعث اضافه وزن میشه؟
آخرین اخبار