مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند با اشاره به اینکه پارسال 16 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی ماشین آلات کشاورزی اختصاص یافت که حدود 10 میلیارد ریال آن جذب شده است از بانک کشاورزی خواست بقیه ی اعتبارات را امسال پرداخت کند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، زارعی در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان افزود : 45 هزار هکتار سطح زیر کشت شهرستان زرند با 534 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق آبیاری می شود .

وی به خشکسالی های پی در پی و افت سالیانه بیش از یک متر از آب سفره های زیر زمینی اشاره کرد و گفت : ورودی آب به سفره های زیر زمینی سالیانه 171 میلیون متر مکعب است در حالی که 256 میلیون متر مکعب یعنی 85 میلیون متر مکعب اضافه برداشت می شود و تنها راه مقابله با این بحران مدیریت آب و اجرای روشهای نوین آبیاری است .

زارعی با بیان این که مدیریت باغ ها ضعیف است و یک فاصله بین کشاورز و کارشناس وجود دارد ، نبود شناخت صحیح عوامل تولید از جمله آب ، خاک ،کود ،سم ،ماشین آلات ، نیروی انسانی و مدیریت را از مشکلات افزایش تولید در واحد سطح دانست و خاطرنشان کرد : حدود 16عنصر ماده غذایی مورد نیاز درخت است اما بسیاری از کشاورزان 3 تا 4 عنصر را می شناسند.

وی با اشاره به اینکه همه ساله محصولات کشاورزی شهرستان زرند دچار خسارت می شوند بر گسترش صنعت بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: هم اکنون 6 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند .

زارعی توسعه کشت زیتون ، بادام ، را به دلیل خسارت همه ساله غیر ممکن دانست و افزود : کشت جایگزین زعفران ،گل محمدی ،زرشک و گیاهان دارویی را امسال در دستور کار داریم .

در این جلسه فرماندار زرند نیز با اشاره به بحران کم آبی در دشت زرند ،در این شرایط توسعه کشاورزی را غیر ممکن دانست و بر اجرای روشهای نوین آبیاری تاکید کرد .

حبیب الله خنجری افزود : فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می توانند برای اجرای طرحهای کشاورزی از تسهیلات تا سقف 500 میلیون ریال و باز پرداخت بین 5 تا 6 ساله بهرمند شوند .

وی از کشاورزان شهرستان زرند که اقدام به خاموش کردن موتور پمپ های چاههای آب کشاورزی و صرفه جویی13 میلیون متر مکعب آب شده اند، قدردانی کرد .

خنجری گفت: از سرمایه گذاران بخش صنعت در شهرستان زرند حمایت جدی می شود وهم اکنون زیر ساختها برای سرمایه گذاری در این شهرستان فراهم است .

لطفعلی پور سرپرست دامپزشکی زرند نیز گفت: 30 تا 40 درصد مرغداری ها و دامداریهای شهرستان زرند فرسوده است و نیاز به اعتبار لازم برای باز سازی دارد ./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.