در حال حاضر در بخش شرب این استان سالانه 10 میلیون مترمکعب و در بخش صنعت بیش از 19 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان، استاندار سمنان با تاکید بر اینکه سرعت خشکسالی و کمبود منابع آبی در این استان بیشتر از کشور است گفت: انتقال آب دریای خزر برای رفع نیازهای بخش صنعت، کشاورزی و ... به این استان حیاتی است.
محمد وکیلی در نشست انتقال آب دریای خزر به کاهش افت شدید سفرهای زیرزمینی در این استان اشاره کرد و گفت: در برخی از نقاط برای رسیدن به آب باید تا عمق 300 متری حفاری شود و چاههای آهکی نیز دجار افت شدید شده اند.
وی با تاکید بر لزوم انتقال حوضه ای آب به استان سمنان گفت: برای توجه اساسی به محیط زیست باید منابع آبی مورد نیاز بخشهای صنعت، کشاورزی و شرب مردم تامین شود.
وی با اشاره به نیاز تامین منابع آبی پایدار برای استان سمنان گفت: بخشی از این منابع از داخل و کنترل آبهای سطحی و بخشی نیز باید از طریق انتقال حوضه ای تامین شود و در این خصوص مطالعات طرح انتقال آب به جمع بندی نهایی نزدیک می شود.
وکیلی با تاکید بر لزوم مشارکت و سرمایه گذاری بخش صنعت برای تامین آب این بخش گفت: شرکت سرمایه گذاری انتقال آب در سمنان تشکیل می شود.
استاندار سمنان هیات امنای این شرکت را موثرین، استفاده کنندگان منابع آب، متخصصین و صاحب نظران، دانشگاهیان و ... معرفی کرد و گفت: بخش صنعت به عنوان مصرف کننده اصلی باید در این شرکت و سرمایه گذاری حضوری جدی و فعال داشته باشد.
وی سرمایه گذاری در این بخش را بسیار سودآور خواند و گفت: این امر یک سرمایه گذاری ملی استانی است و برای سهامداران آن درآمد بسیار خوبی به همراه دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با تاکید بر اینکه به ازای هر لیتر آب 70 نفر در صنعت شاغل می شوند گفت: انتقال آب دریای خزر علاوه بر تامین نیازهای وحدهای فعال فعلی، کمک خوبی برای ایجاد اشتغال در استان سمنان است.
اتابک جعفری گفت: در حال حاضر در بخش شرب این استان سالانه 10 میلیون مترمکعب و در بخش صنعت بیش از 19 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد.
وی گفت: در افق 142 کمبود آب بخش صنعت به 120 میلیون مترمکعب و شرب به بیش از 42 میلیون مترمکعب می رسد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.