معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه كشورهای در حال توسعه، دیگر نباید بار اضافه توسعه كشورهای پیشرفته را با ایجاد محدودیت‌های بیشتر و سیاست‌های تجویزی متحمل شوند، گفت: باید از الگوهای واحد و آمرانه و غرب‌محور توسعه به سوی الگوهای متنوع و ملی توسعه پیش رفت.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری صبح یكشنبه به وقت محلی، پس از حضور در مراسم عكس یادگاری سران و مقامات شركت كننده در اجلاس، در نشست عمومی اجلاس سران گروه ۷۷ و خوشامد گویی اوو مورالس به حضار، به عنوان نخستین سخنران اجلاس، به ایراد سخنرانی پرداخت.

جهانگیری در پنجاهمین سالگرد تاسیس گروه ۷۷ كه با حضور سران، نخست وزیران و مقامات كشورهای عضو برگزار شد، با تاكید بر اهمیت وحدت و همبستگی اعضای گروه ۷۷ به عنوان ضرورت وجودی و همیشگی، اظهار داشت: حفظ و تقویت وحدت در عین تنوع و كثرت برای تك تك ما ضروری است و توسعه همه جانبه و پایدار وقتی دست‌یافتنی است كه ما به آزادی و عدالت، به مشاركت شهروندان و به رعایت حقوق اساسی ملت‌ها بصورت جمعی و هماهنگ بیندیشیم و عمل كنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: برای ترسیم آینده‌ای بهتر برای كشورها، ملتها و جهان كنونی باید با نگاه و عزمی تازه گام برداریم و لازم است برای وضع یك نظم اقتصادی بین المللی جدید كه عادلانه تر، دموكراتیك‌تر و فراگیرتر باشد، باید بیشتر همسو و همراه شد.

متن كامل سخنان وی بدین شرح است:

جناب آقای اوو مورالس رییس‌جمهور محترم بولیوی
عالیجنابان، سران كشورها و دولت‌ها،
وزرای محترم،
خانم‌ها و آقایان،

در ابتدا فرصت را غنیمت می‌شمارم و پیام تبریك جناب آقای دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس جنبش عدم تعهد را به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس گروه ۷۷ تقدیم می‌كنم. از ملت و دولت بولیوی نیز برای میزبانی این نشست باشكوه در شهر زیبای سانتاكروز صمیمانه تشكر می‌كنم.

تشكیل گروه ۷۷ در نیم قرن پیش، به كشورهای در حال توسعه این امكان را داد كه در ورای محدودیت‌های ژئوپولتیك بتوانند به طور مؤثرتری دیدگاههایشان را بر محور منافع مشترك برای اصلاح ساختار نظام بین‌الملل هماهنگ كنند. دستاوردهای گروه در پیشبرد این آرمان و دفاع از خواسته‌های كشورهای در حال توسعه برای دستیابی به یك نظم بین المللی عادلانه خوشبختانه رضایت بخش بوده است .

آقای رییس، اعضاء محترم !

در حالی پنجاهمین سالگرد تأسیس گروه را جشن می‌گیریم كه فلسفه و دلیل وجودی آن همچنان باقی است. حتی با عنایت به لزوم یافتن یك راه حل چند جانبه و واقعی برای بسیاری از مسائل اساسی توسعه در سطح جهان باید گفت ضرورت تأثیرگذاری این نهاد در سطوح بین المللی بیشتر نیز شده است.

كشورهای در حال توسعه همچنان از نابرابری‌ها، بی عدالتی‌ها ، تهدید‌ها و محدودیت‌های ریشه‌دار و تاریخی در سطح جهان رنج می‌برند. به رغم فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه بسیار و پویایی و تحرك گسترده كشورهای عضو این گروه برای رشد و توسعه بیشتر، نظام فعلی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهانی همچنان بر چشم‌انداز توسعه كشورها اثر منفی گذاشته و همچنان به عنوان مانعی در برابر آن عمل می‌كند.

آقای رییس، حضار گرامی:

گروه ۷۷ می بایست به احقاق حق توسعه در سطح بین‌المللی و داشتن برنامه‌های عملی برای آن با قدرت و تحرك بیشتری گام بردارد.

گروه همچنان باید خواستار اصلاح نهادهای چند جانبه مربوط ، متناسب با نیازهای كشورهای در حال توسعه باشد. تأمین منابع مالی جدید و لازم برای توسعه، ضرورت انتقال فناوری و تضمین دسترسی بدون تبعیض به دانش و اطلاعات باید همچنان از اولویت‌های گروه برای مبارزه با فقر و عقب ماندگی و تلاش برای دستیابی به آمال و اهداف توسعه‌ای توافق شده در سطح بین‌المللی باشند.

گروه ۷۷ باید با هوشیاری، اهمیت سال ۲۰۱۵ را به عنوان سالی كلیدی و تعیین‌كننده از منظر دستور كار توسعه جهانی اهداف توسعه پایدار ، مذاكرات تغییر آب و هوا و گنجاندن منافع و اولویت‌های گروه در آن، مورد توجه قرار دهد.

لازمه یك دستور كار جهانی واقعی این است كه كشورهای توسعه یافته تعهدات بین المللی خود را در زمینه توسعه به جای آورند . ما باید اصلاحات نظام‌مند جهانی را به عنوان برنامه‌ای برای اقدام، پیگیری كنیم. چنین اصلاحاتی باید در جهت كاهش و رفع موانع عمده توسعه و فراهم آوردن فضای توانمندساز، منصفانه، عادلانه و بدون تبعیض برای رشد اقتصادی و توسعه پایدار و به طور خلاصه توانمند‌سازی همه جهان باشد.

كشورهای در حال توسعه، دیگر نباید بار اضافه توسعه كشورهای پیشرفته را با ایجاد محدودیت‌های بیشتر و سیاست‌های تجویزی متحمل شوند. باید فضای سیاست‌گذاری توسعه‌ای در جهان بر اساس واقعیت‌‌های ملی، ‌ظرفیت‌ها و اولویت‌های توسعه‌ای گوناگون به وجود آید. باید از الگوهای واحد و آمرانه و غرب محور توسعه به سوی الگوهای متنوع و ملی توسعه پیش رفت.

جمهوری اسلامی ایران در گروه۷۷ همواره برای همكاری جنوب – جنوب جایگاهی ویژه قایل بوده و هست و آن را همچون راهی برای دستیابی به خوداتكایی تلقی كرده است.

عالیجنابان ، خانم‌ها ، آقایان :

توسعه نزدیكترین راه رسیدن به صلح ، مدارا و گفتگوست. واقعی‌ترین راه‌حل‌های مسالمت آمیز جمعی برای كاهش رنج‌های بشر و دوری از خشونت ، عدم مدارا و افراطی‌گری در دنیای امروز، پیشبرد راهبردهای توسعه همه جانبه، موزون و متوازن است. خشونت و افراطی گری ،‌ غالباً از سوی گرایشها ، گروه‌ها و دولت‌هایی صورت می‌گیرد كه منافع خود را با هزینه جهانی بر دیگران تحمیل می‌كنند. كسانی كه منافعشان در اعمال زور و یكجانبه گرایی است ، مسائل و چالش‌هایی جدی برای توسعه و معیشت مردم به وجود می‌آورند و جهان را ناتوان در دیدن و شنیدن خواست‌ها و نیازهای دیگران می‌كنند بر اساس همین درك است كه رییس جمهوری اسلامی ایران ضرورت ساختن «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» را به نشست ۶۸ مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد كرد. این دیدگاه كه به قطعنامه جهانی تبدیل شده افق جدیدی را باز می‌كند كه در آن صلح بر جنگ ، گفتگو بر نابردباری، دموكراسی بر زور ، عدالت بر تبعیض و رفاه و كامیابی بر فقر و ناخشنودی غالب خواهد شد. ما امیدواریم حمایت گسترده مجمع عمومی سازمان ملل از این ایده ظرفیت‌های جدید معنوی و مادی برای جهان پیش‌رو فراهم كند.

اكنون زمان آن است كه اعضای گروه ۷۷ از تجربه جمعی، ظرفیت و توان فراوان خود برای مقابله با چالش‌های جهانی و كوشش برای تامین منافع عادلانه جهان و پیگیری اهداف انسانی خود بهره بیشتر بگیرند. ایران به سهم خود، اهداف توسعه ملی خود را همسو با اهداف توسعه هزاره جهان با موفقیت دنبال كرده است. در طول این سالها ایران توانسته است خدمات پایه توسعه‌ای را خصوصاً در حوزه‌های بهداشت و آموزش با موفقیت به مردم خود عرضه كند و پیش از موعد به غالب شاخصها و اهداف توسعه هزاره دست یابد و به رغم محدودیت‌ها و تنگناهای جهانی در مسیر دستیابی به این اهداف تا سال ۲۰۱۵ قرار گیرد. براساس گزارش توسعه انسانی، ارزش شاخص توسعه انسانی جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته، میانگین افزایش ۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد كه تقریباً ۲ برابر نرخ رشد میانگین جهانی در این بازه زمانی است . از این فرصت استفاده می‌كنم و به كلیه اعضای گروه ۷۷ مجدداً اطمینان می‌دهم كه جمهوری اسلامی ایران به اصول و اهداف بنیادین گروه كاملاً متعهد است و در طول مدت ریاست جنبش عدم تعهد نیز با جدیت تلاش خواهد كرد تا این اصول و اهداف را تقویت كند و ارتقاء بخشد.

مایل هستم سخنان خود را با تاكید مجدد بر اهمیت وحدت و همبستگی گروه ۷۷ به عنوان ضرورت وجودی و همیشگی آن پایان دهم. حفظ و تقویت وحدت در عین تنوع و كثرت برای تك تك ما ضروری است. هدف توسعه همه جانبه و پایدار وقتی دست‌یافتنی است كه ما به آزادی و عدالت، به مشاركت شهروندان و به رعایت حقوق اساسی ملت‌ها بصورت جمعی و هماهنگ بیندیشیم و عمل كنیم. برای ترسیم آینده‌ای بهتر برای كشورها، مردممان و جهان كنونی باید با نگاه و عزمی تازه گام برداریم.

برای وضع یك نظم اقتصادی بین المللی جدید كه عادلانه تر ، دموكراتیك تر و فراگیرتر و بیشتر حامی توسعه باشد، باید بیشتر همسو و همراه شد. در جهان متنوع امروز یك پارچه عمل كنیم؛ عمل به صلح، عمل به گفتگو، عمل به آزادی، عمل به عدالت و عمل به توسعه. كاری كنیم كه جهان برای همه بهتر و دوست داشتنی‌تر از امروز شود.

این یعنی با هم دوركردن جهان از خشونت، افراط و بی عدالتی فراگیر و ساختن جهانی با هم در جهت توسعه واقعی.

پیروز و موفق باشید

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار