هنر سفال سرامیک استهبان به عنوان میراث معنوی فارس در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ با ثبت این هنر استهبان، نیز به عنوان منطقه ویژه تولید سفال سرامیک کشور معرفی شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: شهرستان استهبان فارس به عنوان منطقه ویژه تولید سفال سرامیک انتخاب شد.

همت محمدی ادامه داد: امکان تولید این نوع محصول به لحاظ نحوه تولید، تنوع تولید و مواد اولیه موجود در منطقه و کشور منحصر به فرد است به همین دلیل سفال سرامیک استهبان به عنوان بخشی از میراث معنوی فارس در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: این انتخاب باعث می شود سفال و سرامیک استهبان، مورد حمایت ویژه معاونت صنایع دستی کشور قرار گیرد.

محمدی با اشاره به قدمت چندهزارساله این رشته به ویژه در فارس و منطقه استهبان افزود: رشته سفال سرامیک از رشته های منسوخ شده صنایع دستی فارس بود که با تلاش اداره کل میراث فرهنگی و اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان این رشته توسط چند نفر از استاد کاران قدیمی دوباره احیا و در چرخه تولید قرار گرفته است.

وی گفت: ویژگی های خاص این نوع صنایع دستی در مراحل تولید محصول است به طوری که مراحل تولید ظروف سفالی سرامیکی از ابتدا تا انتها شامل ساخت ظروف، نقاشی ظروف و مرحله پخت در یک فرایند صورت می گیرد.

محمدی با بیان اینکه سفال و سرامیک استهبان پس از یکبارپخت به کیفیت عالی خود می رسد ادامه داد: این محصول شباهت ظاهری با ظروف چینی دارد که با برند خاص، منطقه استهبان فارس در بازار وجود دارد.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: ثبت ، سفال ، سرامیک ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.