با جدی تر شدن فعالیت های داخلی و بین المللی جشنواره فیلم مقاومت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از برگزاری گسترده این رویداد استراتژیک در ابعاد ملی و بین المللی حمایت کردند

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ با جدی تر شدن فعالیت های داخلی و بین المللی جشنواره فیلم مقاومت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از برگزاری گسترده این رویداد استراتژیک در ابعاد ملی و بین المللی حمایت کردند و از دولت و معاونت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار بررسی و اختصاص بودجه و سرمایه گذاری مناسب و موثر به این رویداد ارزشمند حوزه فرهنگ و هنر شدند.
 
در این زمینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: از دولت انتظار می رود تا در بودجه خود سهمی را برای هنر ارزشی و مقاومت در نظر بگیرد البته اینکار را معاونت راهبردی ریاست جمهوری هم می تواند رسیدگی کند تا بودجه قابل توجهی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این نوع جشنواره ها قرار گیرد.
 
سیدعلی طاهری درباره ضرورت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: برگزاری این جشنواره کار بسیار ارزشمندی است زیرا دوران 8 ساله دفاع مقدس برای ما دوران طلایی محسوب می شود. رزمندگان و نسل آن دوره به خوبی دوران 8 سال دفاع مقدس و مقاومت را درک کردند اما ما امروز با نسلی روبرو هستیم که متعلق به دوران بعد از جنگ هستند بنابراین کار درست و اساسی جشنواره مقاومت این است که دوران طلایی جنگ ودفاع مقدس را به این نسل معرفی کنند.
 
طاهری با بیان اینکه تا به امروز در این زمینه کارهای بسیار خوبی انجام شده اما کافی نبوده است، خاطرنشان کرد: به طورکلی می توان گفت برگزاری جشنواره و هرکار هنری که برای شناساندن بهتر ارزش ها باشد کار نیک و پسندیده و ارزشمندی است اما با این حال باز هم آنطور که باید حق دوران دفاع مقدس را ادا نکرده ایم.
 
وی در ادامه افزود: لازم است تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دستگاه ها و نهادهایی که می توانند در این زمینه کمک کنند سرمایه گذاری کنند و از هنرمندان دعوت کنند تا در این جشنواره حضور داشته باشند زیرا حضور هنرمندان در این نوع جشنواره بسیار مفید و تاثیرگذار است.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بودجه اختصاص یافته به این جشنواره کم است، گفت: بنده معتقدم زمانیکه قرار است بودجه نوشته شود باید مبلغ بودجه وزارت ارشاد کمی بالاتر باشد تا بتواند مبلغی را به برگزاری هرچه بهتر چنین جشنواره هایی اختصاص دهند در غیر اینصورت مجلس بودجه الحاقی را تنها تا 10 درصد می تواند جابه جا کند و این مقدار برای برگزاری چنین جشنواره ای قطعا کافی نیست.
 
وی در ادامه افزود: از دولت انتظار می رود تا در بودجه خود سهمی را برای هنر ارزشی و مقاومت در نظر بگیرد البته اینکار را معاونت راهبردی ریاست جمهوری هم می تواند رسیدگی کند تا بودجه قابل توجهی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این نوع جشنواره ها قرار گیرد.
 
مرتضی حسینی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مقاومت مفهوم عظیمی دارد، گفت: یک بخش مهم مقاومت بخش نظامی آن است که در جنگ 8 ساله خود را به خوبی نشان داد که ما در آن به اهدافمان رسیدیم.
 
وی در ادامه افزود: نکته مهم این است که اگر ما در بخش اقتصادی هم مقاومت کنیم می توانیم به اهدافمان برسیم اما اگر عقب نشینی کنیم آثار بدی در اقتصاد، سیاست و فرهنگ برجای خواهد گذاشت.
 
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: ما می توانیم رشادت و مقاومت کشورمان را از طریق جشنواره ها به خصوص جشنواره فیلم دفاع مقدس و کتاب به مردم و مخاطب نشان دهیم و به آنها نشان دهیم که چگونه باید زندگی کنیم تا در برابر سختی ها مقاومت داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: باید در جشنواره فیلم مقاومت علاوه بر اینکه سختی های جنگ را برای نسل جدید ترسیم کنیم نشان دهیم که رزمندگان ما چه سختی هایی کشیدند تا پیروزی باشکوهی را برای کشور خود به ارمغان آوردند. متاسفانه امروز برخی ها به موضوعات شهوانی و مواردی مانند طلاق و خیانت در فیلم ها می پردازند که نه تنها به درد ملت نمی خورد بلکه باعث شکاف های عمیقی در خانواده ها می شود.
 
حسینی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم باید فیلم هایی را در جشنواره ها به نمایش درآوریم که مقاومت را به مفهوم واقعی آن به مردم نشان دهند.
 
وی درباره اختصاص بودجه مشخص برای جشنواره فیلم مقاومت نیز گفت: بودجه این نوع فیلم ها و جشنواره ها مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد است اما با این وجود ما به سینماگران اعلام کردیم تا به صورت خصوصی برای مشکلاتشان به کمیسیون فرهنگی مراجعه کنید تا کمیسیون فرهنگی در حد توان به آنها کمک کند.
 
وی در ادامه افزود: از سینماگران مربوط به این ژانر می خواهیم تا ارتباط تنگاتنگی با مجلس داشته باشند زیرا هرچقدر این ارتباط ها بیشتر باشد اعضای کمیسیون فرهنگی بیشتر در بطن ماجرا قرار می گیرد و قطعا کمک هایی در این زمینه خواهد شد.
 
لاله افتخاری از دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس درباره موضوعاتی که باید در جشنواره فیلم مقاومت به آنها پرداخت گفت: در جشنواره فیلم مقاومت که یکی از مهمترین جشنواره های سینمایی کشور محسوب می شود باید به سبک زندگی اسلامی که همان زندگی حسینی و زینبی است که رزمندگان با دلاوری آنرا ارائه دادند توجه جدی داشت.
 
وی با بیان اینکه رزمندگان نماینده چهره واقعی ایثارگران در 8 سال دفاع مقدس هستند، افزود: ارزش های اسلامی که در نگاه رزمندگان و آموزه های دینی که منجر به افتخار است باید در این جشنواره گنجانده شود ضمن اینکه زوایای زندگی رزمندگان را در خود نمایان سازد.
 
افتخاری با بیان اینکه باید به سینمای ارزشی توجه ویژه شود گفت: در این جشنواره باید امر به معروف و نهی از منکر را با زبان رسا و تاثیرگذار هنر به تصویر بکشد تا باعث اصلاح جامعه شود.در این جشنواره باید از فیلم هایی که هنرمندان متعهد تهیه کرده اند بهره برد و به نوعی از هنرمندانی که هنر و تعهد را گره زده اند غافل نشد.
 
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه فیلم، سینما و هنر در نظام جمهوری اسلامی باید ارزشی باشد، گفت: گلایه فیلمسازان ما به جای اینکه از کم بودن بودجه باشد باید بیشتر از این باشد که چراگاهی از هنرمندنماها حمایت می شود باشد.به اعتقاد بنده علاوه بر افزایش بودجه های هنری باید مسئولان و سینما در حمایت از هنر متخصص و هنرمندان متعهد باشد زیرا در اینصورت است که می توانیم به خواسته های هنرمندان در عرصه هنر کشور جامه عمل بپوشانیم.
 
وی با بیان اینکه سازمان ها و نهادهای ذیربط باید همگرایی و هم افزایی داشته باشند گفت:گاهی دیده شده که یک هنرمند از چند نهاد و موسسه مورد تشویق و توجه قرار می گیرد در صورتیکه تقدیر ها باید بر اساس شاخصه ها  و تعهدها باشد. تجلیل ها باید از هنرفاخر و صاحب هنر و همچنین گیشه در خدمت هنر متعهد باشد.
 
عضوکمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم مقاومت یکی از مهمترین جشنواره هایی است که می تواند ادبیات گفتمان انقلاب اسلامی را ترویج کند، بنابراین باید به آن بها بدهیم و توجه جدی به آن داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه بودجه فرهنگ هر ساله در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده می شود، گفت: هر ساله ردیف خاصی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این نوع جشنواره ها درنظر می گیرند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تا به امروز این پشتیبانی را ایجاد کرده و از این به بعد هم خواهد داشت ضمن اینکه در این مورد مجلس نیز همواره، نشست هایی را با مسئولین داشته و تذکراتی نیز به مسئولان داده است.
 
حجت الاسلام پژمانفر همچنین، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که انقلاب اسلامی حرف های زیادی در این راستا برای گفتن دارد به همین دلیل مسئولین باید آن را در اولویت جدی نظام  برای طرح مسائل و دفاع از گذشته و آینده در نظر داشته باشند.
 
وی همچنین، درباره عملکرد مدیران فرهنگی در راستای سینمای انقلاب نیز گفت: در این مورد تا به امروز تلاش های زیادی صورت گرفته است، تا آنجا که باید از این تلاش ها تقدیر کرد اما هنوز در تراز این حقیقت که بگوییم توانسته ایم کار ارزشمندی ارائه داده باشیم صورت نگرفته و معتقدم باید برنامه ریزی جدی در این زمینه داشته باشیم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار