"قرارگاه مشترک میان جنگ‌طلبان غربی - عربی با تروریست‌های تکفیری در عراق و شام" شب گذشته 26 خرداد با حضور حسن کاظمی‌قمی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ حسن کاظمی‌قمی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه پدیده تروریستی بعثی- تکفیری داعش چگونه قابل تعریف است، گفت: شروع اپیدمی تروریست‌ها به صورت گسترده همزمان با اشغالگری در افغانستان و عراق با محوریت آمریکا بوجود آمد.
 
 وی با تاکید بر اینکه پیش از این نیز موضوعاتی چون طالبان را در افغانستان شاهد بودیم ادامه داد: پس از حادثه 11 سپتامبر آمریکا به بهانه رهبری جهان به مقابله با تروریست پرداخت و به بهانه به خطر افتادن امنیت بین‌المللی وارد منطقه حساس خاورمیانه شد.
 
 سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه آمریکا در عراق نیز به اتهام اینکه دیکتاتور با تروریسم رابطه دارد و این دیکتاتور سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد وارد عراق شد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها مدعی بودند که ممکن است سلاح کشتار جمعی عراق به دست تروریست‌ها بیفتد و با ادعای اینکه امنیت جهانی به خطر نیفتد به عراق حمله کرد.
 
* آمریکایی‌ها به آنچه که تعهد کرده بودند عمل نکردند

وی با بیان اینکه پدیده تروریسم همزمان با اشغالگری در عراق شکل گرفت اضافه کرد: مقاومت مشروع مردمی به صورت همزمان در برابر اشغالگران ایجاد شد.
 
 سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه مقاومت مردم باید در برابر اشغالگران به وجود می‌آمد ادامه داد: عراقی‌ها از همان ابتدا در برابر اهداف آمریکا زاویه گرفتند.
 
 کاظمی قمی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به آنچه که تعهد کرده بودند عمل نکردند و زیر قول‌های خود زدند.
 
وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها وارد معرکه به صورت نظامی شدند گفت: قرار بود آمریکا حکومت عراق را شکل بدهد، اما شاهد بودیم که ژنرال نظامی را در عراق آورد و به دنبال ایجاد شورای مشورتی بود.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه عراقی‌ها شورای مشورتی را به شورای حکومتی تبدیل کردند ادامه داد: از همان ابتدا شاهد شکل گیری مقاومت مردمی بودیم و خوشبختانه مقاومت مشروع در برابر اشغالگران به وجود آمد تا از حریم خصوصی خود دفاع کند.
 
وی با بیان اینکه رهبران سیاسی و مردم به دنبال ایجاد عراق جدید بودند، اظهار داشت: جبهه مردمی به دنبال این بود که عراق جدیدی را بنا سازد البته نه بر مبنای آنچه که آمریکایی‌ها می‌خواستند.
 
* بازماندگان رژیم صدام عامل بوجود آمدن تروریسم در عراق

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق در تشریح اینکه پدیده تروریسم از سوی چه کسانی هدایت می‌شود، افزود: بازماندگان رژیم گذشته از جمله کسانی هستند که پدیده تروریسم را به این کشور آورده‌اند.
 
کاظمی‌قمی تاکید کرد: بعثی‌ها 35 سال در عراق حاکم بودند و امروز به دنبال بازگشت هستند.
 

وی با بیان اینکه بعثی‌ها با کشورهای مرتجع عربی در منطقه تعامل مثبت دارند، اظهارداشت: اینها کسانی هستند که با سیاست‌های آمریکا در منطقه هیچگونه تقابل و تضاد ایدئولوژیک نداشتند. 
 
* آمریکایی‌ها با شعار دموکراسی وارد عراق شدند

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه آمریکا در خاورمیانه جدیدی که می‌خواست ایجاد کند با تابلوی دموکراسی وارد عمل شد، اضافه کرد: آمریکا نمی‌توانست با تابلوی دیکتاتوری گام اولش را در عراق بردارد، لذا با شعار دموکراسی و انتخابات وارد عراق شد.
 
وی با بیان اینکه بازماندگان رژیم گذشته درصدد به هم زدن شرایط بودند افزود: بعثی‌ها اکنون در شرایطی هستند که از لبه تیغ مردم عبور می‌کنند.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه جیش‌الاسلام پدیده مربوط به بعثی‌هاست،‌ گفت: جریان‌های ساختگی جهادی انقلابی و اسلامی از سوی آمریکا در عراق شکل گرفت.
 
* ترور دانشمندان عراقی در جوخه‌های اسرائیلی

کاظمی قمی با بیان اینکه بعثی‌ها در شکل گیری گروه‌های تروریستی نقش اساسی دارند، افزود: دانشمندانی که در عراق ترور شدند توسط جوخه‌های اسرائیلی‌ها صورت گرفت.
 
 وی با اشاره به اینکه آمریکا جوخه‌های مرگ را درست کرده بود افزود: آمریکا به دنبال مدیریت اوضاع بود چه اینکه فضا امن باشد و یا اینکه منطقه در ناامنی بسر ببرد.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با تاکید بر اینکه آمریکا درصدد بود تا در داخل عراق حضور نظامی‌اش را دائمی کند خاطرنشان کرد: آمریکا درصدد بود ساختار دفاعی امنیتی عراق را یکپارچه آمریکایی کند.
 
کاظمی قمی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در رسیدن به اهداف خود کم کم ناکام شدند، ادامه داد: ملت عراق در مقابل دسیسه‌های آمریکا مقاومت کردند و سپس مراجع دینی وارد عمل شدند.  
 
وی با بیان اینکه مردم در تظاهرات خودشان را نشان دادند افزود: جمهوری اسلامی ایران همراه و همسو با مردم عراق وارد عمل شد.   
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به دگرگون شدن شرایط آمریکایی‌ها تصریح کرد: آمریکا مدعی ایجاد امنیت در عراق بود.
 
کاظمی قمی با بیان اینکه سربازان آمریکایی نیازمند حمایت از سوی دولتمردانشان بودند، اظهار داشت: آمریکا به دولت عراق اجازه تشکیل بسیج مردمی را نمی‌داد، به طوری که در قبال این اقدام آمریکایی‌ها درصدد برآمدند تا شورای بیداری را تشکیل دهند.
 
وی افزود: آمریکا عمدتاً در مناطق بحرانی تشکیلات را ایجاد کرد.  
 
* عدم تشکیل ارتش ملی نمونه‌ای از خیانت آمریکایی در عراق بود

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق یکی از خیانت‌های آمریکایی‌ها به کشورهایی که مردمانشان آزاد می‌شدند را عدم تشکیل ارتش و پلیس ملی دانست و عنوان کرد: عراق ارتش وفاداری ندارد، به طور یکه با اولین تشر پراکنده می‌شوند. البته باید گفت در بین نیروهای ارتش افراد وفادار هم وجود دارند.
 
 کاظمی قمی با تاکید بر اینکه شاکله ارتش عراق بر مبنای حرفه‌ای و ملی شکل نگرفته است خاطرنشان کرد: آمریکا درصدد بود تا هژمونی‌اش را به نظام دفاعی و امنیتی تحمیل کند و حضور نظامی‌اش را در عراق تثبیت سازد.
 
وی با تاکید بر اینکه آمریکا در بروز ناامنی عراق مقصر است گفت: آمریکا در تحریک احساسات شیعه و سنی ذی نقش بود.
 
* سفیر آمریکا پس از انفجار سامرا بر طبل جنگ شیعه و سنی کوبید

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق ادامه داد: سفیر آمریکا پس از انفجار سامرا بر طبل جنگ شیعه و سنی کوبید پس باید گفت آمریکا در این مسئله مقصر است.

کاظمی قمی با اشاره به اینکه مردم عراق به دنبال دفاع از حریم خود هستند و آمریکایی‌ها درصدد بودند تا علیه این افراد وارد عمل شوند، گفت:  براساس قانونی که در عراق حاکم است، آنها باید به ساختار دفاعی و امنیتی باز می‌گشتند این در حالی است که آمریکا به دنبال اضمحلال آنها بود.
 
کاظمی قمی با اشاره به حوادث نجف و بصره ادامه داد: زمانی آمریکایی‌ها در بغداد اقدام به بمباران بی‌مهابا می کردند.
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا نمی‌خواهد نیروهای مردمی عراق از خود دفاع کنند افزود: آمریکا درصدد بود تا نظام سیاسی دفاعی و امنیتی عراق را خود بسازد.
 
* آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تعاملی میان ایران و عراق شکل بگیرد

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها درصدد بودند تا تعاملی میان ایران و عراق شکل نگیرد گفت: حوادث 3 سال گذشته سوریه نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر به دنبال ناامن کردن منطقه هستند.
 
کاظمی قمی با اشاره به اینکه در سوریه نظام مثلث شکست خورد گفت: حوادث چند سال اخیر در لبنان، فلسطین نشان دهنده ناکامی آمریکایی‌ها است.
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا در سیاست‌های منطقه‌ای خود به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید بودند که با ناکامی مواجه شدند، اظهار داشت: آمریکا درصدد تغییر نظام در عراق بود.
 
* آمریکا سناریوی جدیدی را برای منطقه طراحی کرده است
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: به نظر می‌رسد آمریکا امروزه سناریوی جدیدی را برای منطقه طراحی کرده است.
 
کاظمی قمی سناریوی جدید آمریکا را در منطقه داعش دانست و عنوان کرد: آمریکا در جنگ کلاسیک با افغانستان شکست خورده است بنابراین دیگر توان جنگ نظامی ندارد و به صورت نیابتی اقدام می‌کند.
 
وی افزود: در زمانی که طالبان حضور داشت، 20 هزار تن مواد مخدر تولید می‌شد این در حالی است که امروزه این میزان به 15 هزار تن در سال رسیده است.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه مواد مخدر جلوی چشم سربازان آمریکا کشت می‌شد ادامه داد: سناریوی خاورمیانه جدید آمریکا شکست خورده است.
 
کاظمی قمی با اشاره به تجربه اشغالگری و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق خاطرنشان کرد: آمریکا امروزه در سوریه دیگر نمی‌تواند وارد جنگ نظامی و کلاسیک شود.
 
وی گفت: آمریکا پس از اعلام نتایج انتخابات سوریه و عراق به گروه‌های تروریستی کمک تسلیحاتی کرد.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمریکا ناو جنگی‌اش را در حمایت از دولت عراق به منطقه آورده است گفت: تروریسم حد و مرز نمی‌شناسد، به طوریکه داعش در هرکجا که می آید فجیعانه انسان می‌کشد.
 
کاظمی قمی با اشاره به اینکه در فضای عراق به صورت لحظه ای اطلاعات مخابره می‌شود اظهار داشت: داعش فجیعانه انسان می‌کشد، به طوری که از نظر حقوق بشر کشتن انسان جرم است و مجرم باید محکوم شود.
 
* هدف آمریکا از آوردن ناو جنگی در منطقه ایجاد آشوب است
 
وی با اشاره به گفته های مفتی های حامیان معنوی داعش مبنی بر اینکه دولت عراق طایفه‌ای سنی را می‌کشد، افزود: آمریکا برای حمایت از دولت عراق ناو جنگی اش را به منطقه نفرستاده است، بلکه هدف آمریکا ایجاد هرج و مرج و آشوب در سطح منطقه است.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نظامیان این کشور درصدد هستند تا خلاء‌های موجود را برطرف سازند، گفت: اگر آمریکا می‌توانست کاری کند زمانی که در عراق بود می توانست به حمایت از ملت این کشور برخیزد، اما این در حالی بود که اینگونه نشد.
 
کاظمی قمی با اشاره به نوع عملیات داعش اظهار داشت: حرکتی که داعش در طی چند روز گذشته آغاز کرده است قابل مشاهده است.
 
وی با تاکید بر اینکه داعش قطعا موفق نخواهد شد افزود: حمله به سامرا و اماکن مقدس برای به غلیان درآوردن احساسات جوانان شیعه بود زیرا آنها به دنبال ایجاد جنگ سنی هستند.
 
* در عراق جنگ شیعه و سنی رخ نخواهد داد
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با تاکید بر اینکه در داخل عراق جنگ شیعه و سنی رخ نخواهد داد گفت: در عراق چالش‌های فرهنگی و اجتماعی بین شیعه و سنی وجود ندارد.
 
کاظمی قمی افزود: داعش به صورت دسته جمعی کشتار می‌کند و می خواهد چهره زشتی را از اسلام ارائه دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه جامعه غرب امروزه به سمت معنویت گرایش پیدا کرده است، گفت: آنها پرکردن این فقدان معنویت را در اسلام می‌بینند.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: تروریسم و ناامنی فقط در جغرافیای عراق نخواهد بود بلکه در کل منطقه شاهد ناامنی هستیم.
 
کاظمی قمی با بیان اینکه گروه‌های تروریستی به صورت شناور به سوریه رفتند افزود: آمریکا ناوش را به منطقه آورده تا مثلا هرج و مرج ها را کنترل کند.
 
وی با اشاره به اینکه امروزه داعش جریانی تروریستی مزدور و وارداتی است، ادامه داد: بعثی‌ها پشت سر جریان تروریستی مزدور وارداتی قرار دارند.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه بیشترین کشتار امروزه در مناطق سنی صورت می گیرد گفت: دولت عراق بر این پدیده شوم و ناامن فائق خواهد آمد.
 
* مرجعیت همواره چراغ راهنمایی برای ملت عراق است

کاظمی قمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت عراق بر این پدیده شوم موفق خواهد شد، گفت: فضای عملیات روانی در طی چند روز گذشته به شدت وسیع بوده است به گونه‌ای که رسانه‌های عربی به این مسائل دامن می‌زنند.
 
وی با اشاره به اینکه رسانه‌های ارتجاع عرب وانمود می کنند که ارتش عراق مضمحل شده گفت: مرجعیت همواره چراغ راهنمایی ملت عراق بوده است.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه هدایت مرجعیت دینی سبب ایجاد عراق جدید خواهد شد گفت: با وجود همه ناملایمات روند به سمت مثبت شدن پیش می‌رود به طوری که 73 درصد از مردم در انتخابات عراق شرکت کردند.
 
کاظمی قمی با اشاره به اینکه مرجعیت بر انتخاب فرد اصلح تاکید فراوانی داشتند گفت: در انتخابات این دوره دولت و پارلمان قوی تر خواهند بود.
 
وی با تاکید بر اینکه دولت قوی تر خواهد شد و شرایط تغییر خواهد یافت ادامه داد: مرجعیت فراخوان دادند تا مردم و جوانان عراق وارد صحنه شوند.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه امروزه شاهد ورود مرجعیت در عرصه سیاسی امنیتی هستیم، ادامه داد: پیام مرجعیت شیعه در اطلس جغرافیای شیعه نیست.
 
* وحدت ملی در عراق حاکم است
 
کاظمی قمی افزود: لبیک گفتن اهل سنت از فتوای مرجع شیعه نشان‌دهنده وحدت ملی در عراق است.
 
وی با اشاره به اینکه شیعه و سنی هر دو دارای دشمن مشترکی هستند خاطرنشان کرد: مرجعیت در صحنه حضور یافتند و دولت نیروهای بصیر و مردمی را فراخوانده البته این نیروها کارآزموده هستند.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه نیروهای بسیج امروزه به کمک دولت و ارتش آمده‌اند تا بر مشکلات فائق آیند، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که دشمن اصلی چه کسی است و سناریویی که امروزه در منطقه ایجاد شده، به منظور ایجاد آشوب است.
 
کاظمی قمی با اشاره به اینکه کشورهایی که امروزه از زیر یوغ استبداد درآمده‌اند، در زیر یوغ استعمار و نظام سلطه قرار گرفته‌اند گفت: اگر دولت مالکی بتواند از این بحران سربلند بیرون آید شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تاثیر موضوعات عراق بر روی معادلات منطقه چه خواهد بود گفت: آمریکایی‌ها امروزه مدعی هستند که از عراق به عنوان کشوری یکپارچه خبری نیست، به طوری که در پشت این اظهارنظر پیام‌های متعددی وجود دارد.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا مدعی است که دیگر نیازی به حضور نظامی در عراق نیست گفت: دولت عراق هم اعلام کرده است که نیازی به حضور آمریکایی‌ها ندارد.
 
* موفقیت دولت عراق برای آمریکا گران تمام می‌شود

کاظمی قمی با اشاره به اینکه تروریست امروزه از ایران مورد حمایت و هدایت قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: دولت عراق با حمایت و کمک نیروهای مردمی و همچنین با حمایت معنوی و روحانی معنویت موفق خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه موفقیت دولت عراق برای آمریکا بسیار گران تمام خواهد شد، ادامه داد: این بحران امنیتی امروزه به فرصت تبدیل خواهد شد.
 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه پایه‌ریزی‌های همکاری‌های امنیتی و منطقه ای در عراق شکل خواهد گرفت ادامه داد: اگرچه برخی از کشورهای منطقه نمی‌خواهند این پایه‌گذاری‌ها در شرایط بحرانی شکل بگیرد.
 
کاظمی قمی با تاکید بر اینکه انسجام دولت و ملت عراق قوی‌تر خواهد شد گفت: الگوی منطقه جمهوری اسلامی ایران است و باید سایر کشورهای منطقه از ایران الگو بگیرند.
 
وی با اشاره به مقاومت‌های ملت سلحشور ایران گفت: این مقاومت تبدیل به مدالیته‌ای در منطقه می‌شود به گونه‌ای که مردم امروزه در منطقه مقاومت ملت عراق را مشاهده می‌کنند زیرا آنها اشغالگران را از کشورشان بیرون راندند.
 
انتهای پیام/


برچسب ها: خبرنگار ، سیاست ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار