وزیر نفت در صحن علنی مجلس گفت: ما پایه‌های یک سکو را با دغدغه نصب می‌کردیم اما امروز نه تنها پایه‌ها ساخته می‌شود، بلکه تمام عرشه‌ها تاسیس می‌شود و حداقل 4 شرکت توانمند داریم که با هم رقابت می‌کنند و می‌توانند تمام عرشه‌ها را در ایران بسازند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 27 خرداد) برای پاسخ به سوال قاضی‌پور و محجوب در صحن حاضر شد.
 
وی گفت: سوال مطرح شده یک سوال قدیمی است که قبلا نیز در صحن مطرح شده و در آبان 91 مهندس قاسمی به این سوال پاسخ دادند.
 
زنگنه ادامه داد: در گزارشی که یکشنبه گذشته در صحن علنی به نمایندگان ارائه دادم، تعهد خود و هم‌چنین وزارت نفت را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از ساخت و تولید داخلی مصرا اعلام کردم.
 
وزیر نفت تاکید کرد: سابقه کاری من نیز در وزارتخانه‌هایی که بودم حکایت از این دارد که همواره از تولید داخلی نهایت حمایت را داشته و برای ارتقای فناوری ملی و ایجاد ظرفیت‌های ساخت داخل و تولید داخل حداکثر تلاش خود را انجام داده‌ام. 

*بخش‌نامه‌هایی را صادر کردم که می‌تواند تایید عرایض بنده باشد

وی گفت: در دوره‌ای که وزیر نفت بودم بخش‌نامه‌هایی را صادر کردم که می‌تواند تایید عرایض بنده باشد.
 
زنگنه ادامه داد: اگر سوالی که آقایان قاضی‌پور و محجوب مطرح نمودند مربوط به عملکرد بنده در ده ماهه گذشته باشد مطمئنا آقای قاضی‌پور در توضیحاتی که مرحمت خواهند فرمود روشن می‌کنند که چه لوله‌هایی و چه کالاهایی در دوره وزارت بنده خریداری شده در حالی که امکان ساخت داخل آن وجود داشته تا من توضیح بیشتر در این رابطه خدمت آن‌ها عرض کنم.
 
وزیر نفت تصریح کرد: من در این مرحله تا همین حد کفایت می‌کنم و باقی توضیحات را بعد از شنیدن صحبت‌های آقای قاضی‌پور ارائه خواهم داد.
 
برهمین اساس "نادر قاضی‌پور" نماینده ارومیه در بیان سوال خود گفت: یکی از وظایف اصلی ما پس از قانون نویسی بحث نظارت است که قوانین نوشته شده اجرایی شود و این سوال دقیقا در مورد استفاده از تولیدات داخلی است که در اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در چندین بند بر افزای تولید داخلی تاکید شده است.
 
قاضی‌پور: من و آقای محجوب هیچ مشکل سیاسی با آقای زنگنه نداریم

وی ادامه داد: من و آقای محجوب هیچ مشکل سیاسی با آقای زنگنه نداریم بلکه مسئله ما مربوط به دستگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه شما می‌شود.
 
قاضی‌پور خطاب به زنگنه گفت: همین سوال را ما از آقای رستم قاسمی در 17 آبان 1391 نیز پرسیدیم که پاسخ درستی ندادند در سال 91 از گمرک لیست آوردیم که شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی توسعه نفت لوله وارد کرده‌اند و متاسفانه در سال 92 پمپ از چین خریده‌اند و در سال 93 نیز سفارش کشتی به خارج دادند. 

قاضی‌پور خطاب به زنگنه تصریح کرد: ما می‌خواهیم امروز واقعیت‌ها را بفهمیم و شما نیز بفرمایید سوال ما در 26 آبان 92 بوده است و مربوط به آن چند ماهی است که مدیریت‌ها عوض شده و سواستفاده‌هایی رانت خواران در وزارت نفت انجام می‌دادند.
 
قاضی‌پور گفت: حدود 109 سال است که ایران نفت استخراج و صادر می‌کند هر کس از هر جایی در هر حوزه‌ای وزیر شود و از تولید ملی حمایت نکند و خرید نکند ما باز هم این سوال را تکرار خواهیم کرد.
 
وی در بیان سوال خود اظهار داشت: چرا وزارت نفت و شرکت نفت و شرکت‌های وابسته آن و پیمانکاران طرف قرارداد از تولید ملی و دستاورد جوانان غیور ایران استفاده نمی‌کنند.

قاضی‌پور گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 1391 مبنی بر جهاد اقتصادی و در سال 92 تولید ملی هم چنین در بهمن ماه سال 92 ابلاغ اقتصاد مقاومتی و در سال 1393 مدیریت جهادی چرا در زیرمجموعه وزارتخانه شما عملیاتی نمی‌شود.
 
وی تاکید کرد: سوال ما ملی است به نمایندگی از نظام مقدس جمهوری اسلامی، ملت و دولت است نقشه راه ما فرمایشات رهبر قدرتمندمان است، ما می‌خواهیم وزارت نفت از تکیه دادن بر خارجیان رهایی یابد و این مسئله را که متاسفانه در وزارتخانه شما به نوعی فرهنگ شده از بین ببریم.
 
قاضی‌پور تاکید کرد: این تکیه گاه سخت متزلزل است و متاسفانه با یک قطع نامه مورد تحریم قرار می‌گیریم باید چرخ‌های اقتصاد مقاومتی را طبق فرمایشات مقام معظم رهبری کامل کنیم.
 
نماینده ارومیه گفت: نفت خام و مواد پتروشیمی را از ما به قیمت نازل می‌خرند و بعد از فناوری به 50 برابر قیمت به ما می‌فروشند ما انتظار داشتیم در طول این 109 سال صاحب یک برند منحصر به فرد برای خود می‌شدیم.

قاضی‌پور خطاب به زنگنه گفت: چرا قانون حداکثری در وزارتخانه شما رعایت نمی‌شود هر چند که حضرتعالی نیز در این رابطه دستور صادر کرده و دیده‌ایم، اخیرا دستور خرید 5 کشتی یدک کش برای کشتی‌های نفتی و هم چنین نقل و انتقال لزومات و غذا به اسکله از وزارت معدن و تجارت بودیم آن‌ها گفته‌اند به کشتی‌سازان داخلی سفارش بدهید و گفته‌اید که به دلیل عجله داشتن شما مجوز خرید دو کشتی را بدهید و سه کشتی دیگر را به داخل سفارش می‌دهیم و این حیله دقیقا موارد دیگر نیز تکرار شده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: آیا نیاز شما همان دو کشتی نبوده؟ سفارش سه کشتی فیلم بازی کردن نیست.
 
نماینده ارومیه بیان کرد: چرا در مناقصه‌های برگزار شده شرکت‌های خارجی برنده می‌شوند آیا این مسئله جای سوال ندارد.
 
قاضی‌پور گفت: برنده شدن این شرکت‌ها مسافرت به کشورهای خارجی، دلار، هدیه و فساد به همراه دارد ولی خرید داخلی رضایت الله دارد.  

** تولید انواع پمپ‌های فولدینگ توسط مهندسان داخلی
 
زنگنه گفت: صنعت نفت صنعت بزرگی است و به تاسیسات فراوانی نیاز دارد حداقل آن چه که در داخل تولید می‌شود را خریداری کنیم با این که بسیج‌های داخلی نمک‌زدایی دستگاه‌های داخلی را دارند در فازهای 20 و 22 اسلویه این دستگاه‌ها از کشور هلند  و فازهای 17 و 18 و 19 پارس جنوبی از کشور کانادا خریداری شده است.  
 
وی ادامه داد: در شهرک‌های صنعتی تهران مانند هشتگرد و ساوات انواع پمپ‌های صنعتی توسط شیرمردان و شیرزنان ایران اسلامی تولید می‌شود انواع پمپ‌های فولدینگ تماما توسط مهندسان داخلی تولید می‌شود چرا پالایشگاه بندرعباس این موارد را از چین و کره خریداری کرده چرا وزارت نفت با خاطیان طبق قوانین حفظ پورسانت در معاملات خارجی و قانون مجازات تبانی در معاملات دولتی و قانون اعمال نفوذ برخلاف حق و اعمال قانونی و قانون تشدید مجازات مرتکبین افشا، اختلاس، کلاهبرداری و قانون منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولت و کشور و قانون اخلال گران در نظام اقتصادی کشور برخورد نمی‌کند.

وزیر نفت افزود: در دوران وزارت من چه موادی از خارج خریداری شده، به عنوان مثال ما امروز به میزان 22 میلیون تن ورق از خارج خریداری کرده‌ بودیم که الان وارد می‌شود که در حال حاضر همه را به داخل سفارش داده‌ایم که تبدیل به لوله کنند.

**قدرت اول منطقه در لوله‌گذاری در خلیج فارس هستیم
 
زنگنه با بیان اینکه شرکت گاز در گزارش خود گفته که از سال 82 به بعد لوله‌ای از خارج خریداری نکرده، اظهار داشت: در اینجا بازهم تعهد، اراده و علاقه خود را نسبت به وزارت نفت برای توسعه، پیشبرد و فناوری اهداف ملی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بالابردن ظرفیت‌ها اعلام می‌کنم.
 
وی به موفقیت کشور در حوزه صنعت نفت در بخش ساخت داخل اشاره و افزود: در میانه سال 76 که بنده وارد وزارت نفت شدم، اولین قرارداد پارس جنوبی را با شرکت توتال منعقد کردیم و به زحمت توانستیم در عمل 30 درصد از ارزش عملیاتی را ساخت داخلی کنیم، یعنی چه در خرید تجهیزات و چه در کارهای ساخت، نصب و راه‌اندازی.
 
وزیر نفت ادامه داد: در حال حاضر به راحتی از رقم 70 درصد ارزش یک پالایشگاه برای واگذاری به داخل برای ساخت ورود کرده‌ایم و این یک موفقیت بزرگی است. در سال 76 یک متر نیز نمی‌توانستیم در دریا لوله گذاری کنیم، بعدها قدرت اول منطقه در دریا، لوله گذاری در خلیج فارس ایران بود. ما هیچ محدودیتی نداریم و بیش از اینها ظرفیت داریم.
 
زنگنه تاکید کرد: ما پایه‌های یک سکو را با دغدغه نصب می‌کردیم اما امروز نه تنها پایه‌ها ساخته می‌شود، بلکه تمام عرشه‌ها تاسیس می‌شود و حداقل 4 شرکت توانمند داریم که با هم رقابت می‌کنند و می‌توانند تمام عرشه‌ها را در ایران بسازند و قابل حمل بوده و جرثقیل‌ها به اندازه کافی آنها را نصب می‌کنند.

** در ساخت تجهیزات قطب‌های سنگین مورد نیاز پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در وضعیت عالی قرار داریم
 
وی افزود: در همکاری در دریا به وضعیت خوبی رسیده‌ایم و ظرفیت بالایی داریم، در ساخت تجهیزات قطب‌های سنگین مورد نیاز پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در وضعیت عالی قرار داریم. تولید توربین‌ها و کمپرسورها ظرفیت 25 مگاواتی را شرکت کمپرسور نفت انجام می‌دهد و همچنین تجهیزات برق و کنترل نیز توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود.
 
وزیر نفت با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت نفت در اردیبهشت‌ماه سال جاری گفت: در این نمایشگاه مشت نمونه خرواری در معرض نمایش بود که صدها شرکت در آن حضور داشتند و نشان دهنده توانمندی‌های ایرانیان بود و بالای 20 الی 30 میلیارد کار از داخل داشتیم، اما به معنای این نیست که ما همه نیازهای نفتی را از داخل تامین می‌کنیم.
 
زنگنه ادامه داد: بخشی از نیازهایمان را ما هنوز نتوانسته‌ایم در داخل تامین کنیم.نزدیک25  تا 30 درصد ارزش نیازها در یک پالایشگاه به تاسیسات پیچیده‌ای نیازمند است. ما 11 قلم اصلی را ارسال کرده‌ایم که برای آنها در داخل برنامه ساخت بگذاریم و برای هرکدامشان مسئول تعیین کرده و با شرکت‌ها قرارداد می‌بندیم.
 
وی اضافه کرد: مهمترین این اقلام ماشین‌های دوار است که شامل توربین‌ها، انواع کمپرسورها، پمپ‌های ویژه، الکتروموتورهای خاص لوله‌ها و تجهیزات که در درون چاه از آنها استفاده می‌شود.
 
وزیر نفت اضافه کرد: این لوله‌هایی که قاضی‌پور گفت لوله‌های بدون درزی است که روی زمین برای انتقال گاز و نفت استفاده می‌شود و تجهیزات سر چاه، شیرآلات سنگین و تحت فشار لوله‌های حفاری را شامل می‌شود.
 
زنگنه تصریح کرد: مهمتر از ساخت داخل در کشور برای اینکه بتوانیم ظرفیت‌های خود را ارتقاء دهیم، که به تک تک اجزاء بپردازیم باید از تربیت شرکت‌های پیمانکاران عمومی، بخش‌های نرم افزاری و دانش‌بنیان و مدیریت عملیات اجرای پروژه‌ها حمایت کنیم.

وی افزود: مپنا که مقام معظم رهبری دو ماه پیش از آن بازدید کردند، همچنین فرا و مترو پارس که در فعالیت همه آنها نقش داشت.

** نباید اجازه دهیم کسی بخواهد از شرایط تحریمی علیه منافع ملی ما استفاده کند
 
وزیر نفت ادامه داد: در حوزه ساخت داخل ما باید به کیفیت استاندارد و رقابت را نباید فراموش کنیم. من گفتم که ما امروز بیش از 2 میلیون تن ورق خریدیم و آنها را در اختیار سازندگان داخلی باید قرار دهیم که تبدیل به لوله شوند و ما تاکید داریم که باید آن را با کیفیت مناسب انجام دهیم.
 
وی افزود: استاندارد چیزی است که نمی‌توان در حوزه نفت از آن صرفنظر کرد. در حوزه قیمت من اگر بتوانم از خارج یک تن ورق را تبدیل به لوله کنم، آنها نزدیک به 120 تا 150 دلار هزینه می‌گیرد. حالا که ما این لوله را گرفتیم فرض کنیم آنجا با هزینه بسیار زیاد لوله را باید حمل کنیم سود بازرگانی و گمرکی را داریم‌، ایرانی باید با این امر رقابت کند و اگر دو برابر از ما هزینه می‌خواهد رانت‌خواری به وجود می‌‌آید و از قدرت انحصاری‌اش استفاده می‌کند.
 
زنگنه گفت: ما نباید اجازه دهیم ساخت داخل با رانت زندگی کند و از شرایط تحریمی که کشور دارد، کسی بخواهد علیه منافع ملی ما استفاده کند. من مخلص ساخت داخل و سازندگان داخلی هستم و از همه آنها حمایت می‌کنم ولی رانت‌خواری کار بدی است.
 
وزیر نفت افزود: ما باید کاری کنیم تا آنها رقابتی عمل کنند وگرنه اینها تولیدکنندگانی خواهند شد که مصرف‌کننده اول و آخرشان خود شرکت‌های داخلی خودمان هستند و نمی‌توانند یک متر لوله به خارج از کشور صادر کنند.
 
وی تاکید کرد: برای اقلام مشخصی که هنوز مشکلاتی وجود دارد برنامه مشخصی را برایش دنبال می‌کنیم. هرچه ظرفیت ما بالا برود در کشوری که در مرکز ثقل نفت دنیا قرار داریم و می‌تواند کالا و خدمات به همسایگانش صادر کند و از این فرصت باید استفاده کنیم و اولین کسی که از ایران خرید می‌کند باید صنعت نفت باشد.
 
زنگنه افزود: یک قانون استفاده حداکثر از ساخت داخل داریم و موظف به تبعیت از این قانون هستیم. من در این موارد سخت‌گیر هستم و ناظرش سازمان معاونت راهبردی است و این قانون اجازه می‌دهد در مواردی حداقل بتوانند واردات کنند و چاره‌ای ندارند.  
 
وزیر نفت تصریح کرد: ما شورای حمایت از ساخت داخل داریم که با صنایع در ارتباط است و اعضای کمیسیون انرژی با آن در ارتباط است.
 
وی درباره خرید کشتی نیز گفت: سازمان صنایع باید بگوید که ما آن را می‌سازیم. من اصراری در این امر ندارم و می‌خواهم صنعت داخلی فعال شود. هرکاری از دستم برآید فروگذار نخواهم کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار