شهرستان تفت با توجه به ویژگی‌های طبیعی و گردشگری که دارد، ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری و استان یزد را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

موضوع منطقه نمونه گردشگری کوه پلنگ تفت بود که از سال 1388 مجوزهای لازم برای آن صادر شده اما به دلایل مختلفی این پروژه تا به الان احداث نشده است.

مجموعه کوه پلنگ تفت مجموعه نمونه گردشگری و توریسم ورزشی است که قرار است در سه مرحله یک ساله در شهرستان تفت احداث شود.

با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی درست در زمینه این پروژه عظیم گردشگری، هر دوره یک ساله از مراحله سه گانه احداث این طرح، به دو بخش شش ماهه تقسیم می‌شود و در هر شش ماه، بخشی از این طرح ایجاد می‌شود.

امکان سنجی این منطقه در سال 88 انجام شد و برای آن یک محدود 97 هکتاری در نظر گرفته شد تا بتوان یک مجموعه عظیم گردشگری در این مجموعه ایجاد کنند.

مکان، سطح و متراژ این طرح در همان سال و سال 89 به تصویب رسید و موافقت تاسیس آن در سال 91 صادر شد تا رسما این پروژه بتواند آغاز به کار کند.

تشکیل کمیته فنی معاونت سرمایه‌گذاری، تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی و تشکیل کمیته فنی ذیل کارگروه متخصص میراث از جمله اقداماتی است که از سال 91 برای ساخت این مجموعه انجام شده است.


این مجموعه عظیم گردشگری بین شهر یزد و تفت و در اطراف روستای چم و روستای مبارکه قرار گرفته و از ویژگی‌های زیست محیطی شهرستان تفت بهره‌گیری می‌کند.

منطقه کوه پلنگ از شهر تفت دو کیلومتر فاصله دارد اما به دلیل اینکه در محدوده این شهر قرار گرفته، به عنوان یک مجموعه مرتبط با تفت مطرح می‌شود.

***اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان برای احداث کوه پلنگ تفت

برای احداث این مجموعه سرمایه‌ای افزون بر 30 میلیارد تومان لازم است که بتوان به صورت کامل آن را احداث کرد و بیش از 3 میلیارد تومان در سال نیز هزینه‌های جاری آن است.

این هزینه‌ها در حالی است که درآمد سالیانه این طرح از محل جذب گردشگر بیش از 10 میلیارد تومان در سال در نظر گرفته شده و با توجه به میزان هزینه‌های جاری آن، درآمد آن تقریبا در یک دوره هفت ساله بر می‌گردد.

در این طرح، زمین گلف، کارتینگ، زمین تنیس، هاکی، پینت بال، سوارکاری، اسکیت و پارکور در نظر گرفته شده است.

همچنین واحدهای اقامتی، هتل، پارکنیگ، برج چشم‌انداز، سیرک، رستوران، مسیر دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌رو نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این طرح، ورزشی بودن آن است که می‌توان بیش از هر چیز نام یک مجموعه توریستی ورزشی را بر روی آن گذاشت./س
 

برچسب ها: تفت ، قلب ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.