حادثه تلخ سقوط هواپیمای ایرباس ایران توسط نیروی دریایی آمریکا، نه تنها توسط نویسندگان ایرانی بلکه توسط "ویلیام راجرز"، فرمانده ناو آمریکایی نیز روایت شده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، وقوع حادثه سقوط هواپیمای ایرباس ایران در آب‌های خلیج‌فارس توسط ناو جنگی آمریکا در تاریخ 12 تیرماه 1367 از خاطره مردم ایران هرگز پاک نمی‌شود ، کتاب‌هایی توسط نویسندگان ایرانیان درباره این حادثه هولناک به رشته تحریر درآمد.

مجید "پور ولی کلشتری" نویسنده دفاع مقدس در ادامه نگارش کتاب‌هایی پیرامون انقلاب اسلامی داستانی بلند درباره سقوط ایرباس ایران در آب‌های خلیج‌فارس به نام "چلچله کاغذ" نوشته است.

کتاب "چلچله کاغذ" درباره مهماندار پرواز ایرباس ایران است  که از کودکی رویای پرواز را در سر می‌پروراند. این  کتاب روایت زندگی این مهماندار از کودکی تا پرواز را در بر گرفته است.

"حبیب احمدزاده" نیز نویسنده ایرانی دیگری است که پیرامون حادثه سقوط هواپیمای ایرباس ایران در آب‌های خلیج‌فارس قلم زده است. کتاب وی با عنوان "20 سال پس از فاجعه سقوط ایرباس" توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

کتاب "20 سال پس از فاجعه سقوط ایرباس" پیرامون نامه‌نگاری‌های "حبیب احمدزاده" با فرماندهان نظامی آمریکا در طول 10 سال نوشته شده است. این کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی در 290 صفحه چاپ و منتشر شد.

"فائزه امیرخانی" روایت سرنگونی ایرباس ایرانی توسط آمریکا را به گونه‌ای مستند در کتابی با عنوان "عقب‌نشینی" بیان می‌کند این کتاب توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 300 صفحه در قطع پالتویی چاپ و منتشر شد.

علاوه بر این  کتاب‌ها که توسط نویسندگان ایرانی نگارش شده درباره حادثه سقوط هواپیمایی ایرباس ایران نویسندگان آمریکایی نیز این موضوع را دستخوش قلم خود قرار دادند."ویلیام راجرز" فرمانده ناو آمریکایی در کتاب "مرکز طوفان" به این حادثه هولناک می‌پردازد.

"ویلیام راجرز" در کتاب "مرکز طوفان" خاطرات دوران خدمتش در ارتش آمریکا را بازگو می‌کند از جمله این خاطرات،‌حادثه سقوط هواپیمای ایرباس ایران توسط آمریکا است وی در این کتاب روایت شخصی از تروریسم و تراژدی می‌کند.

 نکته تأسف‌بار در کتاب "مرکز طوفان" این مسئله است که "ویلیام راجرز" در این کتاب نه تنها از وقوع حادثه سقوط هواپیمایی ایرباس ایران توسط آمریکا ابراز تأسف نمی‌کند بلکه از بیان اشتباه یا عذرخواهی از مردم ایران بابت این حادثه خودداری می‌کند.

گفتنی است: پرواز مسافربری شرکت هواپیمایی ایران ایر از بندرعباس به مقصد دبی در تاریخ 12 تیر 67 در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از "ناو یو اس اس وینسنس" متعلق به نیروی دریایی ایالت متحده آمریکا بر فراز خلیج‌فارس سرنگون شد و تمامی 290 سرنشین آن که شامل 46 مسافر غیرایرانی و 66 کودک بودند، جان باختند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار