بیشتر اساتید علوم انسانی نسبت به این رشته‌ مهم تسلط کافی ندارند.

افسانه زمانی، عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات ایران و دکتری مدیریت و آموزش در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران افزود: متاسفانه یکی از مهمترین دغدغه‌ه در خصوص متون علوم انسانی و این رشته مهم و ارزشمند این است که در اغلب موارد اساتید تسلط کامل نسبت به آن ندارند و تقریبا تنها شاید 20 درصد از این قشر برجسته علمی به علوم انسانی در دانشگاه‌ها تسلط کامل دارند و این در حالی است که این رشته نیازمند بازنگری بسیار جدی است، زیرا تا کنون ایران با 8000 واژه نخستین تمدنی بوده است که در چندین صده‌ قبل در این حوزه شناخته شده و از آن‌جایی که هر سال و یا هر دو الی سه سال باید از نظر بار علمی 5000 واژه‌ جدید کشف و شناخته شود، علی رغم پیشرفت سایر کشورها در این زمینه متاسفانه ایران همچنان در همان 8000 واژه ثابت مانده است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه علمی کشور نباید فراموش کند که عمر علم کاهش یافته و تمام علوم حداکثر هر 5 سال باید به روز و با شیوه‌های نوین بازنگری شوند، گفت: توقف تولید علم به ویژه در زمینه علوم انسانی، فاجعه‌ای بزرگ است و تمام جوامع علمی کشور باید بدانند که مدرک گرفتن معادل تولید علم نبوده و نیست، بلکه باید نوع نگرش و تفکر آن تغییر یابد تا در دانشگاه‌ها دانشجویانی فارغ التحصیل شوند که دانششان همپای جهان و حتی برتر از آن باشد و در صرف گرفتن مدرکی تحصیلی خلاصه نشود.

این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات همچنین تصریح کرد: در عصر جدید و قرن 21 که دنیای دیجیتال و فضای مجازی و آنلاین حرف اول را در مبادلات علمی در سراسر جهان می‌زنند، باید مدیریت در دانش و مهندسی جامع و کامل و به روز علوم انسانی و سایر علوم به گونه‌ای صورت پذیرد که کشور ما نیز همانند سایر کشور‌های پیشرفته در علوم بتوانند در زمینه‌ی تولید علمی جدید و البته نوآوری‌های قابل توجه حرفی برای گفتن داشته باشد و به همین منظور تغییر ساختار فکری،؛ روش‌های تولید و ترویج علم، ابزارها، فرآیند‌ها و تمام مسائل مرتبط با آن در این هزاره‌ جدید درخور جوامع علمی جهان شود.


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.