معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به رشد چشمگیر کشور در تولید مقالات علمی بر توسعه علوم منتهی به فناوریهای نو و ثروت آفرین تاکیدکرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم؛  وحید احمدی در همایش تحول در آموزش عالی قرآنی گفت : براي تحقق اقتصاد مقاومتی که در واقع،همان اقتصاد دانش بنیان است باید تلاش مضاعفی برای توسعه علوم مبتنی بر فناوریهای نو وثروت آفرین که همان علم نافع و علم در خدمت جامعه است انجام پذیرد.

وی افزود: هم اکنون در شرایطی هستم که انباشت مناسبی از لحاظ تولیدات علمی و انتشار مقاله در کشور ایجادشده است که حاصل سه دهه تجربه و برنامه ریزی آموزش عالی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم  گفت : در دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه ریزی اموزش عالی در راستای توسعه مراکز آموزش عالی در کشور بود .در دهه دوم و با تکیه بر توانمندی ها و تجربیات کسب شده ، توسعه پژوهش محور برنامه های آموزش عالی قرار گرفت.

دکتر احمدی در ادامه اظهار داشت: در دهه سوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به توسعه تحصیلات تکمیلی ، نظام آموزش عالی کشور  به سمت آموزش عالی مبتنی بر فناوری و تولید ثروت برای رفاه جامعه جهت گیری شد و هم اکنون در این راستا فعالیت دارد.

وی افزود : کشور ما از لحاظ تولید علم در منطقه جایگاه قابل قبولی دارد و در برخی از رشته های علمی  مانند نانو  و زیست در  منطقه رتبه های نخست یا دوم  و دردنیا رتبه های برتر را داریم  و در مجموع رتبه هفدهم دنیا را در نمایه های معتبر داریم.

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت: در نتیجه پیشر فت های علمی نگاه دنیا نسبت به کشور ما دگرگون شده است ولی پیشرفت های ما در توسعه علوم منتهی به فناوریهای نو و ثروت آفرین به اندازه تولید مقالات علمی نبوده است.

وی تاکید کرد :باید به سمت توسعه علومی حرکت کنیم که نقش و تاثیر گذاری فرا ملی و فرا منطقه ای داشته باشند و اقتدار ما را درجهان افزایش دهند .

دکتر احمدی با اشاره به اینکه بیشترین سهم تولیدات علمی کشور در علوم فنی و پایه است گفت: در علوم انسانی که نیمی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان کشور در این حوزه هستند به اندازه مطلوب و سهمی که انتظار است تولید علمی نداریم در حالي كه علوم انسانی نیز می تواند علم نافع باشد و در رفع نیازهای جامعه و مسائل اجتماعی و اقتصادی نظیر ناهنجاریهای اجتماعی ٰ طلاق و اعتیاد بسيار موثرعمل كند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در همایش تحول در آموزش عالی قرآنی در دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران گفت: متاسفانه در علوم قرآنی نیز در نمایه های معتبر تعداد مقاله ناچیزی از ایران منتشرشده است و رتبه های نخست در این حوزه به آمریکا،انگلستان و سپس ايران ،  فرانسه ،ترکیه و مالزی اختصاص دارد و بیشترین مجلات معتبر علمی و پژِوهشی دنیا در حوزه علوم قرآنی متعلق به آمریکا و کشورهای اروپایی است.

وی تاکید کرد : برای تحول در آموزش عالی قرآنی باید از روش های نوین آموزش استفاده کنیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.