ترانزیت و صادرات سوخت از گمرک ماهیرود خراسان جنوبی بدون اطلاع قبلی به ایران از سوی افغانستان متوقف شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ، معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان این مطلب افزود : این نخستین بار نیست که کشور افغانستان بدون اطلاع قبلی به کشور ایران اقدام به بستن مرز و جلوگیری از ورود کالا به این کشور می کند.

ماهگلی با اشاره به اینکه در سال قبل نیز بازارچه یزدان در خراسان جنوبی تنها چند روز خاص به منظور صادرات از سوی دولت افغان گشایش یافت، گفت: از 18 خرداد امسال نیز دولت افغانستان بدون اطلاع قبلی به ایران از ترانزیت و صادرات سوخت و مشتقات سوختی به این کشور از سه گمرک رسمی کشور ماهیرود در خراسان جنوبی، ملیک در سیستان و بلوچستان و دوغارون در خراسان رضوی جلوگیری کرده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه کشور افغانستان دلیل توقف موقت صادرات سوخت را به ایران اطلاع نداده است، خاطرنشان کرد: از گمرک ماهیرود هم صادارات کالاهای غیرنفتی و نفتی از ایران و هم ترانزیت سوخت و مشتقات سوختی از کشور عراق انجام می شد و تاکنون آزمایشات این کالاها به صورت سنتی و از سوی کشور افغانستان انجام می شده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر احتمال ورود سوخت و مشتقات سوختی به کشور افغانستان از طریق کشورهای آسیانه میانه وجود دارد، افزود: دولت افغانستان باید هرچه سریعتر نسبت به اتخاذ یک تصمیم درست به منظور جلوگیری از وارد شدن ضرر و زیان بیشتر به تجار وناوگان حمل و نقل سوخت اقدام کند.

وی از سفر قریب الوقوع استاندار خراسان جنوبی و دیگر مقامات این استان به ولایت فراه افغانستان خبر داد و و گفت: این موضوع به عنوان یک مسئله مهم در این سفر پیگیری خواهد شد.

ماهگلی با اشاره به اینکه صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرک ماهیرود همچون گذشته ادامه دارد، تصریح کرد: در خصوص توقف موقت صادرات نفت از گمرک ماهیرود، علاوه بر اینکه مسئولان استانی تلاش و پیگیری های لازم را انجام می دهند، موضوع از طریق اداره کل گمرک استان به مقامات مرکز نیز منعکس شده است.

وی با اشاره به نیاز مبرم کشور افغانستان به سوخت و مشتقات سوختی یادآور شد: قطعا هنگامی که ذخایر نفتی آنها رو به اتمام برود و تاثیر سوء آن را بر افزایش سایر کالاها مشاهده کنند، تصمیم درستی خواهند گرفت.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی درخصوص حجم انبوه تعداد تانکرهای حامل سوخت در این گمرک ونیازبه تدابیرامنیتی نیز گفت: به طور قطع تدابیر امنیتی لازم از سوی مسئولان با توجه به سیستم نوبت دهی در اداره کل گمرک اندیشیده شده است.

ماهگلی همچنین یادآور شد: مسئولان افغان توجه داشته باشد این اقدام موجب ایجاد خسارت به تجار و کاهش اعتماد آنها نسبت به طرف مقابل شده و با کاهش صادرات سوخت و مشتقات سوختی، با توجه به نیاز مبرم کشور افغانستان به این کالا،قطعا آنها متضرر خواهند شد.
 
بازارچه ماهیرود در فاصله 240 کیلومتری شهرستان بیرجند و در فاصله 140 کیلومتری شهرستان سربیشه واقع شده و از نظر موقعیت جغرافیایی در فاصله 150 کیلومتری ولایت فراه افغانستان قرار دارد و شهرهای مجاور بازارچه عبارتند از قلعه کاه، کین، جوین، اناردره، خاک سفید، چین و بکوا؛ که فاصله اولین شهر و آخرین شهرستان ولایت فراه به ترتیب 80 و 250 کیلومتر تا بازارچه است./س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.