تناقض این سخنان سریع القلم وقتی آشکارتر شد که چیزی حدود دو ماه پیش از آن، رئیس جمهور طی یک کنفرانس خبری در برابر انتقاداتی که به تماس تلفنیاش با اوباما مطرح میشد، گفته بود: دولت از این به بعد قدم های بلندتری بر خواهد داشت و این قدم کوچکی از دولت بوده است ... اتفاقاً من خودم به دو دستگاه مهم نظرسنجی گفتم که در کشور نظرسنجی دقیق کنند و نظر مردم را بگیرند تا ببینیم این حرکت دولت که گامی به پیش گذاشته است؛ چقدر موافق و چقدر مخالف دارد.
با این حال، این آخرین باری نبود که سریع القلم در صدر تیترهای داغ و خبرساز قرار گرفت، چندی بعد تصویری از وی در حالی منتشر شد که کراوات بسته بود. تصاویر، سریع القلم را در حاشیه 44 امین اجلاس جهانی اقتصادی داووس در سوئیس نشان می داد که کراوات بسته بود.
انتشار این تصاویر نهایتاً چنان جنجالی
شد که حسام الدین آشنا –
مشاور فرهنگی رئیس جمهور- طی نامه ای به ریاست صدا و سیما، مشاور بودن سریع القلم
در دولت را تلویحاً تکذیب کرد. این
در حالی بود که پیش از آن خبرگزاری ایرنا بعنوان ارگان رسمی دولت، سریع القلم را
مشاور رئیس جمهوری معرفی کرده بود (روزنامه کیهان) و حتی خود سریع القم در زندگینامهاش؛ خود را با این عنوان معرفی می کرد.
چند روز بعد از این ابراز برائت آشنا از سریع القلم، منابع خبری اعلان نمودند که
سریع القلم بدلیل دلخوری از این نامه در جلسات شورای سیاستگذاری مرکز مطالعات
استراتژیک نهاد ریاست جمهوری؛ حاضر نشده است.
وی همچنین در مصاحبه دیگری تسنیم با توهین به مخالفین برقراری رابطه با آمریکا گفته بود: به نظر می رسد، مخالفت با غرب در جامعه ما کمتر ریشه های فکری دارد بلکه بیشتر جنبه های روحی و روانی دارد ... واکنش منفی ما نسبت به نظام بین الملل به علت ناتوانی و ضعف ماست ... ما ایرانی ها نسبت به افراد توانا خیلی موضع می گیریم ... بعنوان کسی که فرصت مشاهده و مطالعه از نزدیکِ 114 کشور جهان را طی 28 سال گذشته داشته ام، معتقدم باید حسادت را در جامعه خودمان درمان کنیم چون افراد خیلی به هم حسادت می کنند.
اینگونه تعمیم دادن مسائل که بیشتر ریشه افواهی و ذهنی دارد و بدون تحقیقات میدانی صورت می گیرد، درست مانند بحث های عامیانه ای است که افراد تازه سفر کرده به غرب و شیفتگان آن جهانی، مدام مطرح می کنند؛ مباحثی آکنده از تحقیر ملی در پی شیفتگی محض به غرب و اجنبی.
سؤالی که باید از امثال سریع القلم ها پرسید، این است که آیا موضع گیری های امام خمینی (ره) و کسانی چون شهید بهشتی که تحصیل کرده هم هستند علیه شیوه استکباری غرب از روی حسادت است و بیشتر جنبه روحی- روانی دارد و کمتر دلایل عقلایی دارد؟ آیا موضع گیری های پیامبر اکرم در برابر مستکبرین دوره صدر اسلام هم از همین قاعده پیروی می کرده و آیا ادبیات ضد استکباری قرآن و ائمه اطهار نیز در همین مختصات قابل ارزیابی است.
آیا آیه نفی سبیل که آقای سریع القلم در
یکی از مصاحبه هایش به نرمی و تلویحاً آن را به نقد کشیده؛
منشاء غیر عقلانی دارد؟
سریع القلم درباره آیه نفی سبیل می گوید: اصول توسعه به علم، سیستم، انضباط فکری، قرارداد
اجتماعی و کاربردی کردن علوم پایه بر می گردد و نکته ای که خیلی بدان اعتقاد دارم؛
"جهانیشدن" است. شما یک کشور نام ببرید که بدون آنکه جهانی شده باشد، پیشرفت کرده
... دلیل اینکه هندی ها و چینی ها توانستند این کار را بکنند، این است که توانستند
بین مبانی فکری بومی شان و مبانی فکری جهانی سازگاری ایجاد کنند ... ما هنوز نتوانستیم،
آن انطباق و سازگاری را ایجاد کنیم. اصل استقلال که در ایران بعد از انقلاب مطرح شده
و مبانی دینی اش به "نفی سبیل" بر می گردد، یک اصل جدی است. کار در سطح جهانی، تسامح می طلبد!!
[1] «مرتضی کرمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار داشت: بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه درخصوص توافقنامه ژنو اقدام به برگزاری مناظره ای در 13 اسفند با حضور موافقان و مخالفان کرد اما آقایان سریع القلم، کواکبیان و حق شناس؛ علیرغم رضایت اولیه شان، حاضر به مناظره نشدند. قرار بود که آقایان فؤاد ایزدی و حمید رسایی نیز بعنوان مخالفان حضور یابند»- «سریع القلم، کواکبیان و حق شناس حاضر به دفاع از توافق نامه ژنو نشدند»- «خبرگزاری فارس»- 4/12/1392