سخنگوی دستگاه قضا گفت: تعدادی از بدهکاران هستند که خود بانک‌ها از آنها شکایت کرده‌اند و بعضا پرونده‌هایشان به دلایلی در دادسرا و یا در دادگاه مانده بود، سعی شد هرچه سریعتر بررسی شود و قوه قضائیه از بانک‌ها و بقیه سازمان‌های مرتبط گزارش می‌گیرد که چرا این پرونده‌ها به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،‌ سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که قوه قضائیه در زمینه معوقات بانکی چه اقداماتی انجام داده است، گفت: در ابتدا باید گفت نسبت به مبلغی که اعلام شده است، از سال 91 قوه قضائیه به بانک مرکزی و بقیه بانک‌ها فشار آوردیم که این پول متعلق به مردم است و ما به عنوان مدعی‌العموم وارد شدیم و خواهان این هستیم که خود بانک‌ها مشکل معوقات را حل کنند، در غیر این صورت ناگزیر وارد می‌شویم و با بانک‌ها و خود بانک مرکزی جلساتی گذاشتیم حتی برخی از مشتری‌ها را خواستیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: ما از خود بانک مرکزی آمار گرفته‌ایم کسانی که سال 91 از 10 میلیارد تومان به بالا معوقه داشتند و در سال 92 کسانی که از 10 میلیارد تومان معوقه داشتند، حدود 80 هزار میلیارد تومان بود، اما عددی که وزیر محترم فرمودند ممکن است در اشاره به کل معوقات باشد؛ دادستانی کل کشور از 10 میلیارد به بالا را اعلام کرده است، کسانی که توافقاتی با بانک‌ها انجام داده‌اند و طبق این توافقات بدهکاری خود را نپرداخته‌اند، مسئله‌شان جداست.  
 
وی تصریح کرد: دادستانی کل کشور کسانی را مدنظر دارد که بدهی‌شان از 10 میلیارد تا 1000 میلیارد و بعضا 2000 میلیارد تومان بود را در نظر گرفته است که آن هم در حدود 80 هزار میلیارد تومان بود، کاری که قضائیه انجام داد این بود که اعلام کرد با بدهکاران همکاری می‌کنیم، گفتیم لزوما برای همه بدهکاران پرونده قضایی تشکیل نمی‌دهیم.
 
دادستان کل کشور افزود: تخلفات در زمینه معوقات شامل سه دسته است، گروه اول کسانی هستند که در اخذ تسهیلات و بررسی تخلفات در این زمینه هم بانک و هم خود شخص موثر است که قوه قضائیه به این مسئله وارد شد. گروه دوم عده‌ای هستند که وجهی را که به عنوان تسهیلات دریافت کرده‌اند طبق ضوابط بوده است، اما در مواردی به غیر از مورد تعهد شده به بانک صرف کرده‌اند، گروه سوم عده‌ای هستند که تسهیلاتی گرفتند برای کارهای کشاورزی، دامداری، صنعتی و ... که اینها به لحاظ مشکلاتی که در شرایط بازار پیش آمده نتوانستند معوقات خود را بپردازند و دولت باید از اینها حمایت کنند و هیچ مشکل قضایی ندارند.  
 
وی خاطرنشان کرد: اقدام بعدی که قوه قضائیه انجام داده، این است که به بدهکاران اعلام کرده که شما اجرائیاتی دارید و در اداره ثبت درخواست اجراییه داده‌اید، ولی چرا دنبال نمی‌کنید، ما هم به ثبت هم به بانک‌ها و هم به دادسرای تهران گفته‌ایم که در این مورد پرونده متخلفین تشکیل شود و رسیدگی شود که این امر در مرحله اجراست.  
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه گفت: تعدادی از بدهکاران هستند که خود بانک‌ها از آنها شکایت کرده‌اند و بعضا پرونده‌هایشان به دلایلی در دادسرا و یا در دادگاه مانده بود، سعی شد هرچه سریعتر بررسی شود و قوه قضائیه از بانکها و بقیه سازمان‌های مرتبط گزارش می‌گیرد که چرا این پرونده‌ها به نتیجه نرسیده است.
 
دادستان کل کشور در ادامه گفت: برخی نتایج این اقداماتی که گفته شد اکنون ظاهر شده است، به عنوان مثال تعدادی بدهی خود را تسویه کرده‌اند، تعدادی هم در حال تسویه‌اند، مثلا اگر کسی 80 میلیارد معوقه داشته است،مبلغی از آن را پرداخت کرده است و مابقی آن را در نوبت‌های بعدی می‌پردازد.
 
سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: در مورد برخورد با معوقات مشکل اصلی این است که عزم جدی وجود ندارد و اگر خود بانکها و بانک مرکزی عزم جدی داشتند، اصلا مسئله معوقات نداشتند. عزم جدی مسئله اصلی است و این عزم جدی از جانب خود بانکها باید صورت گیرد، به این صورت که نسبت به نظارتش در مورد اعطای تسهیلات باید پروژه‌ها اعتبارسنجی کنند و طبق ضوابط قانونی عمل کنند.
 
**بانک‌ها در مساله معوقات مقصرترند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در بسیاری از تسهیلات کوچک می‌بینید که اگر مبلغ کمی می‌خواهند به شخصی به صورت وام بدهند چه روندی باید طی شود و اینجاست که باید گفت در موارد بزرگ هم باید همین شرایط باشد.
 
وی افزود: در مواردی در مسئله معوقات مشتری‌های بانک‌ها مقصرند اما بانک‌ها مقصرترند، باید گفت اگر چنانچه بانک نمی‌خواست معوقات به وجود نمی‌آمد، امیدوارم برای حل مشکل معوقات اقدامات موثر باشد و حتی به سیستم‌های دیگر هم برای حل این مسئله فشار می‌آوریم.  
 
دادستان کل کشور اظهار داشت: اگر چنانچه بانکی بخواهد دوباره معوقات ایجاد کند، قوه قضائیه نمی‌تواند پیوسته وارد کار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار