وزیر امور خارجه نیوزیلند با بیان اینکه ما همواره به دنبال از سرگیری روابط اقتصادی با کشور ایران هستیم، گفت: به نتیچه رسیدن مذاکرات ایران و 1+5 می‌تواند در این روابط تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "موری مک‌کالی" وزیر امور خارجه نیوزیلند در دیدار با همتای ایرانی خود (محمدجواد ظریف) که در روز یکشنبه اول تیر در محل ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد از نتایج گفتگوهایش با وزیر امور خارجه گفت: از تعامل سازنده‌ای که ایران با گروه 1+5 در مذاکرات داشت بسیار خرسندم و از وی بسیار تشکر می‌کنم که اطلاعات مذاکرات اخیر را در اختیار من قرار دادند.
 
وی ادامه داد: ما روابط دو جانبه را مرور کردیم و از این فرصت به وجود آمده در مذاکرات استقبال می‌کنیم و همواره بر اهمیت ایران در مذاکرات با 1+5 تاکید داریم.
 
وزیر امور خارجه نیوزیلند با بیان اینکه ما در آن طرف اقیانوس اطلس هستیم، گفت: این مذاکرات برای ما اهمیت دارد، امیدواریم این امکان برای ما به وجود بیاید تا روابط اقتصادی‌مان بهتر، بیشتر و موثرتر شود و این مذاکرات در هفته های آتی به ثمر بنشیند.
 
مک‌کالی تاکید کرد: در این جلسه درباره نامزدی نیوزیلند برای عضویت در شورای عالی امنیت صحبت شد، اما دلیل مهم سفر من به ایران تاکید بر اهمیتی بود که بر مذاکرات ایران و 1+5 قائل بودم.
 
وی تصریح کرد: این مذاکرات برای همه کشورها مهم است و امیدواریم در هفته‌های آینده مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد، زیرا این موفقیت در گسترش روابط اقتصادی نیوزیلند با ایران موثر است.
 
وی همچنین افزود: به خاطر مهمان‌نوازی ایران تشکر می‌کنم و امیدوارم این آخرین ملاقات من در تهران نباشد.
 
در ادامه این نشست، وزرای امور خارجه ایران و نیوزیلند پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.
 
وزیر امور خارجه نیوزیلند در پاسخ به این سوال که افق و چشم‌انداز شما و زلاندنو چیست، گفت: در حقیقت افق روابط ما برای ترسیم روابط اقتصادی و افزایش حجم تبادلات آن است.
 
وی ادامه داد: اگر مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان برسد، این فرصت را برای ما فراهم می‌کند که روابط کشاورزی خود را با کشور ایران افزایش دهیم.
 
ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از مذاکرات اخیر با گروه 1+5 چیست گفت: مذاکرات یک روندی است که در یک مرحله‌ای پیروز و در مرحله‌ای شکست می‌خوریم و ‌آخرین مهلت مذاکرات معلوم می‌کند که آیا این مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده یا خیر و همه کارهایی که قرار شده است انجام دهیم، در این راستا تلاش‌هایی صورت گرفته است.
 
وی افزود: گام‌های مذاکرات تا مرحله نهایی اولین ضرب‌العجلش پایان تیر است ولی براساس توافق یک سال و باید همگی تلاش کنیم تا پایان تیرماه این مذاکرات به نتیجه برسد.
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم مذاکرات وین 5 ، 4 یا 3، در بعضی از خبرگزاری‌ها نوشته بودند؛ مذاکرات 5 موفق‌تر از مذاکرات 4 بود یا کمتر از وین 3 ، این گمانه‌زنی‌هاخوب است، اما مذاکرات را در پایان می‌سنجند که آیا به توافق رسیده است یا خیر؟
 
وی تصریح کرد: طبیعت این مذاکرات این است که تا آخرین روز برخی بازیگران این عرصه عادت دارند تا آخرین مرحله بر مواضع خودشان تاکید کنند و در روز آخر به آن باور اصلی می‌رسند و لازم است که آن مواضع را تغییر دهند.
 
ظریف افزود: این روش من نیست، ما از ابتدا حرف منطقی می‌زنیم، زیاده‌خواهی نمی‌کنیم و بیش از حقوق خود را نمی‌خواهیم و این سیاست را از ابتدای مذاکرات و تا آخر داشته‌ایم.
 
وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما از ابتدا دیدگاه‌هایمان را مطرح کرده‌ایم و احساس می‌کنیم طرف مقابل راهبرد دیگری را برای مذاکره پیدا کرده و تلاش می‌کند مواضع حداکثری‌اش را اتخاذ کند تا از این طریق در طول مذاکرات به نتیجه برسد.
 
وی تاکید کرد: خیلی به این روش اعتقاد ندارم و مفید نمی‌دانم که این مسائل پنهان بماند، همه طرف‌های مذاکره می‌دانند صبر و متانت قسمت مهم دیپلماسی است و ما با آن کار را پیش می‌بریم.
 
ظریف تاکید کرد: من هنوز احتمال بسیار خوبی می‌دهم که اگر طرف مقابل وارد مذاکره جدی شود، به نتیجه مناسبی خواهیم رسید و برنامه صلح‌آمیز ایران را مورد توجه قرار دهد و طرف مقابل اطمینان حاصل کند که این برنامه صلح آمیز باقی می‌ماند.
 
وزیر امور خارجه نیوزیلند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیدگاه شما درباره اتفاقات اخیر در کشور عراق چیست گفت: با نگرانی به این وقایع را در عراق نگاه می‌‌کنم باید نهادهای بین‌المللی با کشورهای تاثیرگذار رایزنی کنند تا تنش در این منطقه کاهش پیدا کند و راه حل مسالمت آمیز را در دستور کار قرار دهند
 
وی تاکید کرد: امیدوارم بعد از انتخابات اخیر در عراق نخست وزیر این کشور فرصت داشته باشد که دولت جدیدی را تشکیل دهد و راه حل مناسبی را رای بحران عراق پیدا کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: نتیجه ، ایران ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار