دومین کارگاه مشورتی دو روزه « تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب بین اللملی چغاخور » با حضور مدیر ملی حفاظت از تالاب های کشور، بهره برداران محلی و کارشناسان در شهرکرد گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، برنامه ریزی جامع برای بهره وری طولانی مدت تالاب، تامین حیات تالاب و سلامت تالاب را از اهداف برگزاری این کارگاه و تدوین برنامه مدیریت تالاب عنوان کرد.

سعید یوسف پور مشارکت جوامع محلی و بهره برداری پایدار از منابع این تالاب را مهم ارزیابی کرد و گفت: مدیریت پسماند و پساب حاصل از فعالیت های انسانی حاشیه تالاب چغاخور باید به سرعت ساماندهی شود.

وی افزود: نزدیک به 15 گونه از پرندگان آبزی به صورت بومی در تالاب های استان چهارمحال و بختیاری زاد آوری می کنند.

یوسف پور گفت: برنامه مدیریت یکپارچه تالاب های کشور در شش تالاب زریوار، هامون، چغاخور، حله، آلاگل، آلماگل، آجی گل و میقان اجرا می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اجرای طرح حفاظت از تالاب های ایران از سال 2005 در کشور آغاز شده و در ابتدا برنامه های مدیریتی برای دریاچه ارومیه و تالاب های پریشان و شادگان تهیه شد.

طرح حفاظت از تالاب های ایران، طرحی بین المللی است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان هماهنگ کننده، آن را با حمایت برنامه عمران ملل متحد (UNDP ) و تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) اجرا می کند.

تالاب بین المللی چغاخور و تالاب های گندمان، علی آباد و سولقان در شهرستان بروجن، با توجه به وضعیت آب و نسبت اراضی غرقابی، مرغزارها و گستره آبی از مجموعه های بزرگ از نظر زیست شناسی در استان چهارمحال و بختیاری و کشور محسوب می شود.

 تالاب چغاخور از تالاب های بین المللی کشور است که در حوزه شهرستان بروجن قرار دارد، فاصله این تالاب تا مرکز استان چهارمحال و بختیاری، حدود 60 کیلومتر است.

اولین گارگاه مشورتی تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب چغاخور، بهمن ماه سال گذشته در محل تالاب چغاخور برگزار شد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.