مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در کشور 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند که تعداد قابل توجهی از آنها در حال پشت سر گذاشتن سنین ازدواج و باروری هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان و بنا به اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی،دکتر مطلق در نشست آموزشی رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در برنامه های سلامت باروری برای ارتقای نرخ باروری کلی افزود: با توجه به آمار و ارقام اعلام شده، از سال 85 تا 92 میزان ازدواج در کشور کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: فاصله ازدواج تا دنیا آمدن فرزند اول نیز در کشور بالای سه و نیم سال و فاصله فرزند اول تا دوم نیز بالای پنج سال است که این آمار در کشورهای همجوار ایران و حتی ترکیه کمتر است.

دکتر مطلق افزود: روند طلاق در کشور افزایش یافته و بر اساس آخرین آمار اعلام شده در سال 92 حدود 155 هزار و 300 طلاق در کشور رخ داده که آمار طلاق در مقایسه با سال های گذشته افزایش داشته است.

وی بیکاری را یکی از چالش ها عنوان کرد و گفت: باید برای رفع این مشکل و معضل فرمانداری ها به صورت منطقه ای برنامه ریزی داشته باشند.

دکتر مطلق بابیان فرضیه ای که اگر 10 درصد مرگ و میرهای همسران که در اثر حوادث و یا بیماری ها جان خود را از دست می دهند به همراه 10 درصد طلاق ها کاهش می یافت و حدود 10 درصد میزان ازدواج در کشور افزایش پیدا می کرد افزود: میزان باروری در کشور به 65.2 می رسید و نگرانی هایی در مورد کاهش جمعیت، بر طرف می شد.

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: مشکل دیگر در زمینه افزایش جمعیت، وجود سه میلیون زوج ناباروردر کشور است که همه آنها دوست دارند صاحب فرزند شوند اما درمان ناباروری زیر پوشش هیچ بیمه ای نیست و وزارت بهداشت در تلاش است که این مشکل رفع شود.

وی ادامه داد: ناباروری ثانویه مشکل بعدی است که عواملی چون افزایش سن ازدواج و یا فاصله میان باروری ها از دلایل آن است .

دکتر مطلق با تاکید بر جدی گرفتن آموزش در امر افزایش ازدواج و باروری گفت: ما 150 هزار رابط داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم و این آموزش ها را به مردم ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در هر شبانه روز هشت جوانی که می توانند ازدواج کنند و دارای فرزند شوند و شاداب و سرحال باشند به علت اعتیاد فوت می کنند .

دکتر مطلق افزود: شش میلیون نفر در کشور به نوعی با مسائل اعتیاد درگیر هستند و این تعداد به جای اینکه به فکر برنامه ریزی، شادابی و نشاط خود باشد در گیر مسائل اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود هستند.

وی افزود: درصدی از والدین ایرانی از اعتیاد فرزندانشان خبر ندارند و این وظیفه ماست که آموزش های لازم را به آنها ارائه کنیم.

دکتر مطلق گفت: با توجه به اینکه بهترین سن باروری در سنین کمتر از 35 سال است، اما متاسفانه 14 درصد معتادان کشور در فاصله سنی 15 تا 19 سال و 58 درصد نیز در سنین کمتر از 35 سال قرار دارند.

وی تصریح کرد: یکی از چالش های ما این است که بیشتر نخبگان تک فرزند هستند و بر اساس بررسی های صورت گرفته اعلام شده که تک فرزندی پیامدهایی را چون توجه بیشتر والدین به فرزند، نبود تعامل با خواهر و برادر، تمایل به انجام بازی های انفرادی و گوشه گیری دارد.

دکتر مطلق به بحث سالمندی جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: استان های گیلان، مرکزی، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان، همدان، سمنان، زنجان، اردبیل، کرمانشاه و یزد دارای جمعیت سالمند هستند و ما باید بحث سالمندی و مشکلاتی را که ایجاد می کند مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: جوان ترین استان های کشور از نظر جمعیت، استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان هستند.

دکتر مطلق گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا مشاوره های هنگام ازدواج و پس از ازدواج ارتقاء و آگاهی های جامعه در رابطه با اهمیت فرزند پروری و اجتناب از تک فرزندی افزایش پیدا کند./س


برچسب ها: آستانه ، ازدواج ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.