معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه سالانه 26 هزار قبر برای تدفین متفایان نیازداریم ظرفیت بهشت زهرا (س) تا سال 95 تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص پروژه‌های ساماندهی بهشت زهرا(س) در جلسه شورای شهر تهران گفت: بهشت زهرا(س) بزرگ‌ترین قطب فرهنگی کلان شهر تهران است که پیکر 30 هزار شهید و 1 میلیون و 200 هزار اموات شهر تهران در آن دفن است.

وی درادامه افزود: بهشت زهرا(س) 45 تاسیس و در سال 49 به بهره برداری رسیده است و آخرین اساسنامه مربوط به سال 69 است.

وی در ادامه گفت: قطعات بهشت زهرا(س) به سه فاز تقسیم می‌شوند فاز اول از قطعه یک تا 112 هزار، فاز دوم از 201 تا 258 و فاز سوم از 301 تا 340 که 160 هکتار به فضا یک و 110 هکتار به فاز 2 افزوده شده است.

عبداللهی درخصوص پراکندگی متوفایان در مناطق شهری تهران اظهار داشت: منطقه 4 با 2هزار و 406 متوفی بیشترین آمار متوفی و منطقه 22 با 183 متوفی کم‌ترین متوفی را به خود اختصاص داده اند.

وی هزینه خدمات برای انجام امور متوفایان در بهشت زهرا(س) را 193 هزار تومان عنوان کردو گفت: دفن در قطعات جاری تا سقف 70 درصد از ظرفیت موجود به صورت رایگان انجام می‌شود و 2 طبقه باقی مانده به مبلغ 7 میلیون ریال در اقساط 7 ماهه به خانواده متوفی واگذار می‌شود.

عبداللهی در ادامه به نتایج مطالعات انجام شده در 140 گورستان شهر تهران اشاره کرد وگفت: 60 گورستان به طور کلی تغییر کاربری داده اند 47 گورستان به فضاهای فرهنگی و ذخیره خدمات شهری تبدیل شده و 32 گورستان قابلیت تدفین به صورت محلی، منطقه ای و فرا منطقه‌ای را دارد.

وی ادامه داد: 80 گورستان طی دو مرحله مورد مطالعه قرار گرفت که براساس این مطالعات این گورستان‌ها مساحتی نزدیک به 122 هکتار دارد که با ساماندهی این فضاها این اراضی به فضاهای مناسب شهری افزوده شده وکارکرد فرهنگی واجتماعی آنان غیر قابل انکار است. و 15 درصد از این فضاهای ذکر شده قابلیت دفن با هزینه های اعلام شده را دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص آخرین نظر سنجی از شهروندان در ارتباط با دفن مجدد در آرامستان‌های متروکه عنوان داشت: براساس این نظر سنجی 43 درصد مردم موافق، 48 درصد مخالف و 9 درصد رای ممتنع داده اند.

وی همچنین از طرح مکان یابی آرامستان های آینده شهر تهران سخن گفت: به دلیل رو به اتمام بودن ظرفیت بهشت زهرا(س) چند گزینه در اطراف سازمان شناسایی کرده ایم.

عبداللهی با اشاره به اینکه ظرفیت موجود بهشت زهرا(س) 56 هزار نفر است تاکید کرد: با توجه به اینکه در طول سال به 26 هزار قبر نیاز داریم این ظرفیت تا سال 95 تکمیل می‌شود و ما در صدد تغییر کاربری ظرفیت‌هایی با تدابیر مختلف هستیم تا بتوانیم تا سال 97 دو سال به ظرفیت فعالی بهشت زهرا(س) اضافه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار