مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه گفت: یک "شاه بوف" پس از نجات توسط حامی حیات وحش، در طبیعت ساوه رهاسازی شد.

مهدی فرقانی‌پور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، با اعلام این خبر اظهار داشت: یک شهروند ساوجی که مطابق برنامه ورزشی خود، صبح زود در اطراف دریاچه و پارک جنگلی شهر دوچرخه‌سواری می‌کرده است، متوجه سر و صدای کلاغ‌ها و زاغ‌هایی می شود که اطراف موجودی جمع شده‌اند.

وی ادامه داد: این شهروند نیک‌اندیش به محل نزدیک شده و با جوجه جغد ناتوانی روبرو می‌شود که قادر به پرواز کردن نبوده و بلافاصله با نجات این پرنده زیبا آن را به کارگاه خود انتقال می‌دهد.

وی اضافه کرد: با اطلاع‌رسانی به اداره حفاظت از محیط زیست با هماهنگی محیط زیست تصمیم گرفته می‌شود چند روزی از این شاه بوف مراقبت و نگهداری شود و با بدست آوردن توانایی پرواز در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شود.

فرقانی‌پور تصریح کرد: با انجام کارهای مراقبتی توسط این دوستدار حیات وحش شاه بوف نجات یافته به آغوش طبیعت بازگشت.

به گفته کارشناسان محیط زیست شاه ‌بوف از گونه‌های ارزشمند و جذاب پرندگان است که به عنوان بزرگترین گونه جغد ایران و خاورمیانه در چرخه زیستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این پرنده زیبا در نواحی کوهستانی، استپ‌ها، مناطق صخره‌ای، سنگ‌های بیرون زده لبه صخره‌ها و لانه‌های متروکه پرندگان آشیانه می‌کند و به عنوان یکی از گونه‌های کلیدی در رأس هرم غذایی و پایداری اکوسیستم نقاط کوهستانی محسوب می‌شود.

این پرنده شکاری نقش مهمی در کنترل جمعیت آفات جونده ایفا می‌کند و به همین دلیل ارزش حفاظتی و حمایت ویژه برای باغداران و کشاورزان دارد. عمر شاه بوف در طبیعت 20 سال و قادر است حیواناتی به اندازه خرگوش را نیز صید کند./ش/ن
/
برچسب ها: شاه بوف ، طبیعت ، رها سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.