به گزارش
خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ ابریشمی نیا معاون اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد جداسازی امور اداری مالی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از امور کلی اداری مالی دانشگاه از جمله واحدهای آموزشی از سوی چه کسی و با چه هدفی انجام شد، گفت: پس از مدتی فعالیت در معاونت اداری و مالی به این نتیجه رسیدیم که برای تسهیل کارها و نظارت بیشتر در فرآیند امور مالی و اداری سازمان مرکزی و واحدها، امور اداری و مالی سازمان مرکزی از امور واحدها جدا شود. به همین خاطر با پشنهاد دکتر میرزاده و با توجه به تراکم کار در سازمان مرکزی، امور مالی و اداری سازمان مرکزی دانشگاه از واحدها جدا شد.
بحثهای مالی اداری واحدها و بحث های پایه ای اداری مالی مانند حسابرسی، آیین نامه های استخدامی هیات علمی و غیر هیات علمی و تنوع بخشی درآمد زایی دانشگاه از جمله مواردی است که معاونت اداری مالی دانشگاه آزاد به آن می پردازد. در این میان متنوع نمودن درآمدزایی از مهم ترین مباحثی است که معاونت اداری مالی باید به آن بپردازد، طبق پیش بینی که شده است، تامین منابع مالی دانشگاه غیر از شهریه ها، نیازمند آن است که منابع غیر شهریه ای زیاد شود و مفهوم این موضوع این است که در این صورت می توان شهریه دانشجویان را از این طریق یا کاهش داد و یا ثابت نگه داشت.
این تصمیم در ایجاد منابعی غیر از منابع شهریه ای تا کنون چندین اقدام عملی داشته است که یکی از آنها انعقاد تفاهمنامه با بانک پاسارگاد است. این تفاهمنامه در راستای تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه آزاد اسلامی است. خوشبختانه همکاری با بانک های دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است. در حقیقت اقدامات اساسی پیش بینی شده در حوزه معاونت اداری و مالی، اقداماتی است که آثار آن ظرف یک سال آینده مشخص خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا جداسازی امور واحدها از سازمان مرکزی باعث تفویض اختیارات بیشتری به واحدها در امور مالی شده است؟ تصریح کرد: تصمیم گیری در امور مالی در خود واحدها و طبق چارچوب آیین نامه های مالی و معاملاتی انجام می شود. در گذشته و در حال حاضر در سازمان مرکزی ضوابط و مقرارت به صورت جداگانه وجود دارد که تصمیم داریم آنها را به صورت منسجم و با ااصلاحات لازم مدون کنیم، به طور مثال در امور استخدامی حدود 100 تا 150 بخشنامه وجود دارد و یا در امور مالی و معاملاتی هم همین طور که البته در این مورد کمتر است.
معاونت اداری مالی در حال گرد آوری و تدوین این آیین نامه ها در قالب بسته ای منسجم برای ابلاغ به واحدها است تا واحدها تصمیمات خود را در چارچوب این مقررات اخذ کنند.
اتفاق دیگری که در معاونت اداری مالی رخ داده، این است که بر اساس جدول زمانبندی مشخص، شورای اداری و مالی در استان ها برگزار می شود و مشکلات و مسائل واحدها را از نزدیک بررسی و به آن در زمان کوتاهی رسیدگی می کنیم. مشکلاتی که قابل حل باشد در همان شورا حل می شود، اما برخی مشکلات نیز پس از اخذ مجوزهای لازم برطرف می شود.
ابریشمی نیا در مورد تفاهمنامه با بانک ملی و میزان وامی که قرار است از طریق این بانک در اختیار کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قرار بگیرد افزود: این تفاهمنامه میان دانشگاه آزاد اسلامی و بانک ملی در سال 92 منعقد شد، هدف عمده از انعقاد قرار داد برای دانشگاه در سه حوزه؛ تامین اعتبار برای ساخت و ساز، تامین اعتبار برای تجهیزات دانشگاه (شامل تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهی و ..) و بخش دیگر پرداختن وام به اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد است.
با انعقاد این تفاهمنامه سقف وام اعضای هیات علمی از 35 میلیون تومان به 60 میلیون تومان افزایش یافت و برای کارکنان نیز 40 میلیون تومان وام پیش بینی شده است. همچنین نرخ وام ها برای ساخت و ساز ها و تامین تجهیزات دانشگاه 12 درصد و برای اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان 14 درصد است. یکی دیگر از مفاد این تفاهمنامه ارائه وام به دانشجویان کارشناسی تا سقف 5/2 میلیون تومان، دانشجویان کارشناسی ارشد تا سقف 5 میلیون تومان و دانشجویان دکترا تا سقف 10 میلیون تومان است.
همچنین تمام کارکنان تمام وقت شاغل در دانشگاه اعم از رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی، می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده در تفاهمنامه منقعده با بانک ملی استفاده نمایند که حداکثر این تسهیلات معادل 25 برابر حقوق و مزایای مندرج در حکم استخدامی و تا سقف 40 میلیون تومان است.
طبق این تفاهمنامه این وام شامل 7 هزار نفر از اعضای هیات علمی، 6 هزار نفر از کارکنان رسمی، 3 هزار نفر از دانشجویان دکترا، 10 هزار نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و 10 هزار نفر از دانشجویان کارشناسی در سال می شود. نرخ همه وام ها نیز 14 درصد هستند که این نیز یکی از مزیت های تفاهمنامه است.
وی در خصوص اینکه چندی پیش مجمع عمومی تعاونی مسکن کارکنان و اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد تشکیل تشکیل جلسه داد، چه تصمیم هایی در زمینه تامین مسکن کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اخذ شده است اظهار داشت: یکی از مواردی که مدیریت جدید بر آن تاکید داشتند ، تشکیل و فعال شدن مجدد تعاونی مسکن بود، به همین خاطر این تعاونی در حال تشکیل مجدد است و فعالیت مجدد خود را به صورت جدی آغاز کرده است.
وی خاطرنشان کرد: سامانه اتوماسیون اداری متمرکز دانشگاه به صورت یکپارچه توسط اداره کل فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد در حال راه اندازی است که به زودی به صورت کامل از آن بهره برداری می شود، اما این سامانه به معنای حذف کامل کاغذ از سیستم اداری مالی دانشگاه نیست،چرا که برخی از ادارات از جمله اداره کل امور مالی مجبور است از کاغذ استفاده کند و آن هم بخش صدور اسناد و املاک مالی است که به موجب مقررات باید به صورت مکتوب نگه داشته شود.
یکی دیگر از اقدامات مهم و اساسی که در این حوزه انجام شده است، راه اندازی دیتا سنتر امور مالی است که تمامی واحدهای دانشگاه می بایستی از این طریق این سامانه اطلاعات مالی خود را به روز وارد آن کرده تا سازمان مرکزی بتواند در هر لحظه در جریان کامل وضعیت مالی کل دانشگاه به صورت تجمعی قرار گیرد. بخشنامه این موضوع نیز صادر و بزودی بر روی سایت این حوزه قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/