نخستین نشست سینماتک در فصل تابستان با اکران فیلم "خرس" عصر روز دوشنبه دو تیر در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به حضور "مریلا زارعی" برگزار شد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این نشست پس از اکران فیلم، جلسه نقد و بررسی با حضور مریلا زارعی(بازیگر فیلم)،خسرو معصومی(کارگردان)، احمد طالبی‌نژاد(منتقد) و حسن حسندوست(تدوینگر) برگزار شد.

احمد طالبی‌نژاد منتقد فیلم با اشاره به این‌که فیلم «رسم عاشق‌کشی» بهترین فیلم خسرو معصومی است،گفت: برف و سرما مشخصه اصلی اکثر آثار معصومی است.این فیلم فضاسازی بسیار دشواری داشته است و باید از این جهت به کارگردان تبریک گفت.فضاسازی فیلم خرس من را یاد فیلم‌های روسی و مجارستانی می‌اندازد؛فیلم‌هایی که فضای سرد بر روابط انسانی در آنها حاکم است.

وی در ادامه اضافه کرد: اما مسئله‌ای که در فیلم وجود دارد اینست که فیلم حفره و دست‌اندازهایی دارد. ما جهان سینما داریم و جهان واقعیت و این فیلم تا حدی از جهان واقعیت فاصله گرفته است. به طور مثال مطرح‌کردن این مسئله سر میز شام که نورالدین شوهر سابق گُلی زنده است و از جنگ بازگشته است،در هیچ کجای جهان طبیعی نیست.این مسائل معمولاً در پستو صورت می‌گیرد یا در سکانسی دیگر افرا و برادرش سر یکدیگر نعره می‌زنند.در حالی‌که در مورد مسئله‌ای خصوصی حرف می‌زنند که افرا نیز از فاش‌شدن مسئله به شدت هراس دارد. بنابراین وجود این اشکالات باعث شده فیلم از ایرانی‌بودن فاصله بگیرد.

طالبی‌نژاد تاکید کرد: مشکل در مضمون فیلم نیست که فیلمی ضدجنگ است و تنفر از جنگ را نشان می‌دهد؛ بلکه در عدم باورپذیری برخی اتفاقات و همچنین دیالوگ‌هاست. من با نوع گفتن و با لحن فیلم مشکل دارم و بسیاری از دیالوگ‌ها ثقیل است.

این منتقد در پایان به نقاط قوت فیلم اشاره داشت و گفت: فیلم صحنه‌های بسیار زیبایی دارد و به لحاظ بصری بسیار فیلم خوبی است و نقش تدوینگر فیلم آقای حسندوست و نیز فیلمبردار را نباید نادیده گرفت.همچنین فیلم از بازی‌های درخشانی برخوردار است.

خسرو معصومی کارگردان فیلم در ادامه این نشست در خصوص فیلم خود و در پاسخ به احمد طالبی‌نژاد گفت: تمام اتفاقات این فیلم حقیقی و بر اساس قصه‌ای مستند است.همچنین من خودم در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که خصوصی‌ترین مسائل بر سر میز شام مطرح می‌شد. بنابر این انتقاد آقای طالبی‌نژاد را نمی‌پذیرم.گُلی(شخصیت فیلم با بازی خانم زارعی) به این دلیل چنین مسئله مهمی را سر میز شام مطرح می‌کند،زیرا تصور می‌کند که شوهرش جلو بچه‌ها روی او دست بلند نخواهد کرد و حتی وقتی برای اولین‌بار افرا جلو بچه‌ها به او سیلی می‌زند بسیار تعجب می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر آن‌که به تمام جنبه‌ها فکر شده،گفت: نورالدین شوهر سابق گلی وقتی به خانه او وارد می‌شود،متوجه می‌شویم که در خانه باز می‌ماند.دختربچه در خانه حضور دارد و تمامی این نکات نشان‌دهنده اینست که حریم خانواده حفظ شده و از لحاظ شرعی نمی‌توان به فیلم ایراد گرفت. همچنین سینما یک تکنیک است و با ادبیات فرق می‌کند.من به‌عنوان کارگردان باید آنچه را نفرت‌انگیز است با تصویر و حس و حال منتقل کنم.دیالوگ‌نویسی من همین‌طوری است.من روی دیالوگ‌های فیلم فکر نمی‌کنم.

خسرو معصومی همچنین در مورد فضای فیلم گفت: من این فیلم را بسیار دوست دارم و هر بار آن را نگاه می‌کنم،گریه می‌کنم. این‌که شوهر زنی که در جنگ اسیر شده،پس از هشت سال بازگردد و متوجه شود که زن طلاق غیابی گرفته و زندگی دیگری دارد،مساله ساده‌ای نیست.می‌خواستم در این فیلم به مسئله جنگ و تاثیری که بر خانواده‌ها گذاشته، بپردازم.

حسن حسندوست(تدوینگر فیلم) نیز ضمن بیان این نکته که فیلم خرس چهارمین همکاری وی با معصومی است،گفت:خسرو معصومی کارگردان بسیار دقیق و منظمی است و برای هر اتفاقی در فیلم دلایلی برای خود دارد.من و ایشان بارها با یکدیگر در اتاق مونتاژ جر و بحث داشتیم اما در نهایت فیلم نتیجه و محصول نظرات کارگردان است.من خودم مخالف سکانس ابتدایی فیلم هستم که نورالدین سر قبر دختربچه می‌رود و اکنون که دوباره فیلم را دیدم حس کردم می‌توانست نباشد. باید دانست که سینما یک سیکل است و از نظر آقای معصومی هم همین است و این نگاه را رعایت کرده است.

همچنین مریلا زارعی بازیگر نقش گلی در این فیلم در خصوص همکاری‌اش با خسرو معصومی کارگردان فیلم گفت:کار کردن با کارگردانی مثل معصومی که «رسم عاشق‌کشی» را در پرونده خودش دارد و شیوه به‌شدت خاص کارگردانی او مرا بر آن داشت که در این فیلم نقش‌آفرینی کنم. همچنین حضور در کنار پرویز پرستویی برای من بسیار ارزش داشت.در ساخت این فیلم ارتباط خوبی بین بازیگران برقرار بود و برای من کار مشترک با پرویز پرستویی اتفاق خوبی بود.شیوه کاری آقای معصومی به شدت خاص است و آنچه روی پرده می‌رود حاصل کارگردانی مطلق ایشان است. بسیاری جاها این‌که بازی من تنها از پنجره‌ای به پنجره‌ای دیگر خلاصه می‌شود،حس خفگی به من می‌داد اما من به‌خاطر اعتمادی که به کارگردانی او داشتم، بازی را قبول کردم. برای خود من مطرح‌کردن آن مسئله سر میز شام سخت بود اما تمام تلاشم را کردم تا بازی باورپذیری ارائه بدهم.

زارعی درباره «خرس» گفت: از زاویه‌ای این فیلم یکی از فیلم‌هایی بود که به مشکلات پس از جنگ می‌پردازد. یکی از تماشاگران به واژه جنگ اشاره داشت و باید گفت که ما دفاع مقدس داشتیم اما ما جنگ نکردیم،چون مردم ایران مردم صلح‌طلبی هستند.

وی در خصوص توقیف این فیلم گفت: توقیف یک فیلم به آن ضربه بزرگی می‌زند.اگر فیلم یک کارگردان به نمایش درنیاید چگونه می‌تواند از نقاط ضعف و قوت آن برای فیلم بعدی خود آگاه شود؟ کار هنرمندان زمانی پایان می‌یابد که فیلم توسط مخاطبان دیده شود.امیدوارم مسئولین با اغماض به فیلمی نگاه کنند که توانست در جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین صداگذاری را از آن خود کند.

پس از پایان جلسه نقد و بررسی،حاضران دیدگاه‌های خود را در خصوص فیلم مطرح ساختند.گفتنی است در مراسم اکران این فیلم،فرهاد اصلانی از بازیگران فیلم که برای بازی در این فیلم از سوی جشنواره فیلم فجر تقدیر شده بود، و گوهر خیراندیش نیز حضور داشتند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۵:۴۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
یک موضوعی تکراری فقط در قالب شخصیت یک رزمنده بود...و نام فیلم میتوانست بهتر انتخاب شود....خرس؟! اون هم دیالوگ خرس بعد از دیدن دفن شده زن و بچه واقعا خنده دار بود....بجز چند سکانس و فیلمبرداری زیبا چیز خاصی نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
فیلم مورد نظر پخش گردید . فیلم سینمایی خرس علی رغم بازی خوب هنرمندان متاسفانه داستانی ندارد و ایرادات زیادی به داستان و فیلم نامه وارد است و از طرفی هم کاملا یک طرفه با هدفی مبهم ساخته شده است .
آخرین اخبار