قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز بزرگترین مشکل در بخش بازرگانی داخلی مشکل رکود است و اگر هزینه بالا می‌رود ناشی از افزایش قیمت تمام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه اجلاس اتاق اصناف با اشاره به ذخیره‌سازی مناسب کالاهای اساسی کشور گفت: در زمینه ذخیره‌سازی و تولید کالاهای اساسی محصولات کشاورزی هیچ مشکلی نداریم و انبارها پر از کالا است.
 
وی افزود: بازار بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کار خود را می‌کند و دخالت دولت تنها در زمانی است که کمبود کالا حس شود.
 
خسروتاج گفت: امروز بزرگترین مشکل در بخش بازرگانی داخلی مشکل رکود است و اگر هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند ناشی از افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده است نه افزایش تقاضا.امروز واحدهای تولیدی دنبال مشتری می‌گردند و باید راههای جدیدی را برای فروش تولیدات خود پیدا کنیم.
 
وی در ادامه افزود: راهکار اساسی توسعه صادارت است چون بازار داخلی کشش محصولات را ندارد لذا باید بازار جدید را پیدا کنیم.
 
خسروتاج با اشاره به لزوم افزایش صادرات گفت: باید موانع صادراتی برداشته شود و سیاست‌ها شفاف شود.
 
وی افزود: وضع سیاست‌های مجوز موردی باید حذف شود تا صادر کننده تکلیف خود را بداند.
 
وی با اشاره به جلسه شورای عالی صادرات گفت: یکی از مسائل مطرح شده در این جلسه این بود که موانع صادراتی برداشته شود و برای صادرات نیاز به گرفتن مجوز نباشد و نیاز تنظیم بازار داخلی با وضع عوارض تعیین تکلیف شود.
 
خسروتاج در ادامه تصریح کرد: البته وضع عوارض صادراتی از کالاهایی که از ارز یارانه‌ای یا ارز مرجع استفاده کرده‌اند و یا مشمول تنظیم بازار داخلی می‌باشند باید به شورای اقتصاد با مکانیزم تنظیم عوارض واگذار شود.
 
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صادرات در بلند مدت نیازمند سرمایه گذاری و تولید است و در کوتاه مدت برداشتن موانع صادراتی را شامل‌ می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: یکی از محورهایی که در صادرات تاکنون فعال نبوده است خدمات فنی و مهندسی است و در جلسه شورای عالی صادرات تصمیم بر این شد تا با تعیین مبلغی برای تشویق صادرات خدمات فنی و مهندسی صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان رغبت بیشتری به صادرات این محصول پیدا کنند.
 
وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه قانون مشخصی برای محصولات خام وجود ندارد گفت: هم در نظام تعرفه‌ای کشور و هم در نظام تعرفه‌ای بین‌المللی تا 90 درصد محصولات خام مشخص است و تعریف دقیقی از آن وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، بازرگانی ، محصولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار