سرپرست اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها دامپزشکی استان کرمانشاه معتقد است، هر گزشی از سوی حیوان هار را باید به عنوان هاری تلقی کرد و به سرعت محل گزش را با آب و صابون شست و شو داد

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر علیرضا حیدری، هاری را یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان دانست که تاکنون هیچ راه درمانی برای آن پیدا نشده است.
وی با بیان اینکه بیماری هاری در نهایت منجر به مرگ خواهد شد، تنها راهکار مقابله با این بیماری را پیشگیری عنوان کرد.

به گفته این مسئول، هاری در تمام حیوانات خونگرم و پستانداران دیده می شود و مخزن آن در گوشتخواران و روباه است.

سرپرست اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص علائم هاری در حیوان مبتلا به این بیماری، اظهار کرد: حیوان هار رفتار غیرطبیعی دارد، ناگهان خشن می‌شود، سرو صدا می‌کند و به انسان و دیگر حیوانات حمله می‌کند.

حیدری با اشاره به آغاز فصل تعطیلات و افزایش گردش‌ها و سفرها، از افراد خواست در صورت مشاهده چنین علائمی در حیوان از نزدیک شدن به آن خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه فرد توسط حیوان هار گزیده شد باید جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری سریعا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کند و قبل از آن نیز محل گزش را با آب و صابون شست و شو دهد.

وی با بیان اینکه هرگونه گزش از سوی حیوان هار را باید به منزله هاری تلقی کرد، ادامه داد: بیماری هاری در انسان و یا هر حیوان دیگری بروز کند منجر به مرگ خواهد شد و تاکنون راه درمانی برای آن پیدا نشده است.

به گفته این مسئول در سال های اخیر در استان کرمانشاه اقدامات خوبی برای مقابله با این بیماری انجام شده، کانون‌های این بیماری شناسایی و حیوانات مشکوک معدوم شده‌اند.

انتهای پیام /م
منبع: ایسنا
برچسب ها: کرمانشاه ، هاری ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.