مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور:

حضور 800 هزار اتباع غیرمجاز در کشور/ تاکنون درخواست پناهندگی جدیدی از کشور عراق نداشته‌ایم

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، با اشاره به وضعیت امروز عراق در منطقه گفت: تاکنون پناهنده جدیدی از سوی این کشور نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "عزیز کاظمی" مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور صبح امروز در کنفرانس خبری مشترکی که به مناسبت روز جهانی پناهنده برگزار شد، اظهار داشت: اصولا پناهندگان در هر کشوری که باشند یک نگرانی دارند، حتی اگر وضعیت معیشتی آنان نیز تامین شود، در نگرش آنها نگرانی‌هایی وجود دارد و آن به دلیل دور بودن از وطن امری طبیعی است، بنابراین بسیج شدن جامعه جهانی، اصحاب رسانه و دیگران بخشی از آلام آنها را کاهش می‌دهد.
 
کاظمی در ادامه به سوال خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری مشترک پاسخ داد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آخرین آمار مهاجران افغانی در کشور چگونه است و آیا این مهاجران می‌توانند از خدمات بهداشتی و بیمه‌ای استفاده کنند، اظهار داشت: از لحاظ آماری تعداد پناهندگان در جمهوری اسلامی 950 هزار نفر اتباع افغانی و عراقی که 32 هزار نفر از آنان دارای کارت رسمی هستند و در واقع به آنها لفظ پناهنده القاء می‌شود.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادامه داد: 120 هزار نفر دانش آموز افغانی، 11 هزار نفر دانشجو، 15 هزار نفر دانشجوی فارغ التحصیل و 220 نفر از اقشار آسیب پذیر افغانی تحت پوشش بیمه درمانی هستند، بنابراین وضعیت پناهندگان در جمهوری اسلامی مطلوب است.
 
کاظمی با بیان اینکه وضعیت پناهندگان افغانی در کشور ما نیز بسیار مناسب است، افزود: 95 درصد از پناهندگان در کنار مردم همانند آنها از امکانات بهداشتی، آموزشی و از سایر خدماتی که مردم ما استفاده می‌کنند برخوردارند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون آمار پناهندگان غیرمجاز و سیاست‌گذاری دولت یا کمیساریا در برخورد با آنها بیان داشت: از اتباع غیرمجاز اغلب آماری گرفته نمی‌شود و اگر در این زمینه آماری ذکر می‌شود، صرفا حدس و گمان است، بنابراین آماری که اعلام می‌شود واقعی نیست، اما با برآوردها و اطلاعاتی که در این زمینه داریم حدس می‌زنیم چیزی حدود 800 هزار اتباع افغانی غیرمجاز در کشور حضور داشته باشند و اتباع غیرمجاز سایر کشورها نیز آمار نادری دارند.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سیستم انتظامی در اتباع غیرمجاز به ویژه افغانستان چه نظارتی دارد، چرا که دیده می‌شود پس از جرایم خشن این اتباع به راحتی از کشور خارج می‌شوند.
 
کاظمی گفت: بخش قابل توجهی از این جرایم از سوی اتباع غیرمجاز است، که در همه کشورها مطابق قانون آن کشور برخورد می‌شود و طبق قانون مدرک اقامتی و پناهندگی آنها باطل شده و از کشور طرد می‌شوند که این قانون در جمهوری اسلامی نیز وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: در میان پناهندگان جرایم به ندرت اتفاق می‌افتد که در مقایسه با اتباع غیرمجاز بسیار کم است. در این زمینه بخشی از وظایف را دستگاه قضا و بخشی دستگاه‌های انتظامی مرتبط بوده و در هر صورت ما به عنوان وزارت کشور موظف به سر و سامان دادن به اتباع غیرمجاز هستیم.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت امروز عراق آیا اتباع عراقی و افزایش پناهنده داشته‌ایم یا خیر، افزود: خیر افزایش پناهنده عراقی نداشته‌ایم.
 
کاظمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پناهندگان عراقی با توجه به وضعیت امروز عراق اجازه به ورود به کشور ما را دارند افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تنها به حوزه ما محدود نیست، ما دستوراتی که به سازمان ابلاغ شود اجرایی می‌کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه پناهندگی امری کاملا بشردوستانه و نه سیاسی است، تاکید کرد: ما این کار بشردوستانه را با کار دیگری گره نمی‌زنیم، اما در مواردی مشاهده می‌کنیم که کارهای سیاسی به این کارهای بشردوستانه گره مضاعفی زده می‌شود که خوب نیست و من متاسفم از چنین اتفاقی در دنیای امروز می‌افتد.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: ایجاد پناهندگی با مسائل سیاسی اندکی مرتبط است، اما حمایت از پناهندگان در گرو مسائل سیاسی نیست. انسان‌های پناهجو را نمی‌توان با مسائل سیاسی معامله کرد، بنابراین حمایتی که از هر کشوری پناهنده می‌شود فارغ از مسائل سیاسی بوده و این حمایت کمک به دولت خاصی نیست.
 
کاظمی تصریح کرد: وظیفه ما برطرف کردن نیازهای همنوعان ماست. اینجا جای مطرح کردن موضوعی انسانی و آدم‌هایی که ربطی به مسائل سیاسی ندارند نیست، چرا باید شرایط آنها را با شرایط سیاسی منطقه گره بزنیم؟ امروزه با کدام مجوز و کدام استدلال این کار انجام می‌شود؟ کاری که به واقع ناپسند است.
 
وی تاکید کرد: ما خوشحالیم که همه کشورها به عنوان حامی اتباع را به کشور خود می‌پذیرند و هرچه درصد این کمک بیشتر باشد، مشکلات همنوعان و پناهجویان کمتر است، بنابراین ما این امر را یک افتخار برای هر انسان فرهیخته‌ای می‌دانیم که اگر غیر از این باشد جای تاسف دارد.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه تاسفبارتر این است که چرا پناهنده و چرا بایستی حوادثی رخ دهد و بخواهیم روزی را به این نام بنامیم، افزود: چه کسی باید به این سوال‌ها پاسخ دهد؟ آیا غیر از این است که پناهجویان تماما همنوعان ما هستند و اگر هیچ اشتراکی با آنها نداشته باشیم، در عین حال که یک انسان هستیم، مشترکیم.
 
کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: اگر پناهنده‌ای و یا پناهجویی به کسی پناه می‌برد، بایستی با تمام وجود به وی کمک شود. شعاری که سازمان ملل و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد تهیه کرده، بسیار بجاست و آن اینکه حتی یک خانواده آواره و یک نفر هم زیاد است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار