رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بشرویه با بیان این مطلب گفت: عملیات بیولوژیک در 40 هزار هکتار از اراضی تحت فرسایش بادی بشرویه با کاشت نهالهایی نظیر تاغ ، اسکنبیل ، ریچ و آتریپلکس به اجرا در آمده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند

مقیمیان تصریح کرد: پیش‌روی کانون‌های فرسایش بادی را تهدیدی جدی برای کشاورزی بشرویه دانست و اظهار کرد: با وجود نهالکاری در کانون‌های بحران فرسایش بادی، با تداوم پدیده خشکسالی و کاهش نزولات جوی روند بیابان‌زایی سرعت گرفته است.

وی وسعت ریگ بشرویه را 241 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ریگ بشرویه در بزرگ‌ترین حوزه کویری استان واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اجرای عملیات نهال‌کاری سبب افزایش آستانه فرسایش به 30 کیلومتر شده است ولی تاکنون در اراضی زیادی از ریگ بشرویه به دلیل کمبود اعتبارات این عملیات اجرایی نشده است.

رئیس اداره منابع طبیعی بشرویه همچنین یادآور شد: پدیده بیابان‌زایی عوامل حیاتی نظیر زندگی ساکنان مناطق کویری، جاده‌های ارتباطی، امنیت بخش کشاورزی و دامپروری و همچنین تاسیسات مهم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر همین اساس اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی توجه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی در اختصاص اعتبارات را می‌طلبد.

مقیمیان با بیان اینکه روند رو به پیشرفت بیابان‌زایی در اراضی بشرویه تهدیدی بزرگ و جدی برای کشاورزی این شهرستان است افزود: در راستای انجام فعالیت‌های بیابان‌زدایی طرح جلوگیری از پیشرفت کانون‌ها‌ی فرسایش بادی در بشرویه از سال 55 آغاز شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.