معاون جنگ طلب بوش ضمن تشریح تحولات عراق، از سیاستهای دولت اوباما به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ، دیک چنی معاون جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در گفتگوی اختصاصی با این شبکه گفت: من چندی پیش به منطقه خاورمیانه سفر کردم . از مشاهده اینکه متحدان ما تا چه اندازه به آمریکا بی اعتماد هستند، بسیار ناراحت شدم. روابط آمریکا با مصر مهمترین روابط برای آمریکا در این منطقه از جهان است. اما این روابط بسیار تیره شده است. این نگرش کلی در منطقه وجود دارد که آمریکا عامل بزرگ مشکل است. این درحالی است که مشکل بسیار بسیار جدی تروریستی در منطقه وجود دارد. اما دولت اوباما مدعی است که چنین مشکلی در منطقه وجود ندارد که مشکل تروریسم در منطقه حل شده است.  اما تحولات رخ داده بویژه تحولات اخیر در عراق موید همین مسئله است. دولت اوباما نظامیان آمریکایی را از عراق خارج کرد و قصد دارد تا سال 2016 هم نیروهای نظامی آمریکایی را از افغانستان خارج کند. بودجه نظامی آمریکا نیز کاهش یافته است. ما نمی خواهیم به رئیس جمهور آمریکا بی احترامی کنیم اما با همه اوصافی که گفته شد، اعتقاد راسخ داریم دولت آمریکا در جهتی بسیار اشتباه حرکت می کند. دولت کنونی آمریکا کشور را در مسیری هدایت می کند که کاملا برعکس مسیری است که باید باشد.

چنی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع عراق گفت: من از طرفداران شدید حمله به عراق بود. من فکر می کنم این تصمیم در آن زمان درست بود و حالا نیز همین نظر را دارم. وقتی ما از کاخ سفید خارج شدیم (در پایان ریاست جمهوری بوش) عراق در وضع بسیار خوبی قرار داشت. البته جنگ عراق از زمانی که پیش‌بینی می کردیم بیشتر طول کشید و خشونتهای آن بیش از حدی بود که تصور می کردیم. آنچه لازم بود این بود که شماری از نیروهای آمریکایی در عراق باقی بمانند تا به ارزیابی های اطلاعاتی از اوضاع عراق و آموزش دادن به نیروهای عراقی مبادرت کنند تا برای دولتمردان عراقی این امکان فراهم شود که مناطق خود را تحت کنترل داشته باشند اما چنین اتفاقی رخ نداد. فرماندهان ارتش آمریکا پیشنهاد کردند که بایستی هجده تا بیست هزار نیروی نظامی آمریکا در عراق بمانند اما عراقی ها به این طرح جواب نه دادند و وقتی هم گفته شد ده هزار نیروی نظامی آمریکا در عراق بمانند بازهم پاسخ عراقی ها بد بود. در نهایت، در کاخ سفید طرح باقی ماندن سه هزار تا سه هزار و پانصد نیروی نظامی آمریکایی در عراق مطرح شد. مشکل اصلی این بودکه توافق امنیتی عراق و آمریکا هرگز موفق نبود بطوریکه نیروهای نظامی آمریکایی بتوانند در عراق بمانند و از مصونیت قضائی برخوردار باشند. گفته می شد که نظامیان آمریکایی حاکمیت عراق را نقض خواهند کرد. این مسئله برای دولت عراق اهمیت سیاسی داشت. دولت اوباما در این خصوص رایزنی جدی نکرد زیرا رئیس جمهور اوباما نمی خواست نیروهای نظامی آمریکایی در عراق بمانند. اما حالا می بینیم که سیصد مستشاران نظامی آمریکا به عراق اعزام می شوند.
چنی گفت: جنگ عراق ، جنگ بی عیب و نقصی نبود و من هم هرگز نگفته ام که جنگ عراق، بی عیب و نقص بوده است. ما در شرایط بسیار خاصی در عراق حضور پیدا کردیم که بی تردید با انتقادهایی هم همراه می شود. افراد مختلف دیدگاههای متفاوت دارند. در حال حاضر باید توجه داشته باشیم که مشکلی جدی تر از عراق پیش روی ما قرار دارد. شمار  گروههای تروریستی در جهان به صورت فزاینده ای افزایش یافته است. شمار تروریستها نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است. اگر به گزارش جدید موسسه تحقیقاتی رند نگاه کنیم متوجه می شویم که گفته شده است در فاصله سالهای دو هزار و ده تا دو هزار و سیزده، شمار تروریستها پنجاه و هشت درصد در جهان افزایش یافته است. در چند هفته اخیر شاهد حمله وسیع طالبان به فرودگاه کراچی بودیم که نگران کننده است. اگر به تحولات جاری عراق نیز نگاه کنیم متوجه می شویم که یکی از علل بروز این مشکلات، توجه نکردن به ماهیت مشکل پیش روی چیست. این مشکل بسیار خطرناکتر از مسائلی است که در عراق پیش آمده است. دولت اوباما به ماهیت این خطر توجه نداشت و قبول نمی کرد تروریستها در حال افزایش هستند.  دولت اوباما از منطقه خاورمیانه عقب کشیده و سیاستهایش را به سمت خاوردور چرخانده است. این رویکرد نتیجه ای نداشته است. در حالی هرج و مرج منطقه خاورمیانه را فراگرفته است که دولت اوباما رویکردش را درباره ارتش نیز تغییر داده است. 

چنی در ادامه افزود: آمریکا راهبردی برای مبارزه با تروریسم ندارد که منابع مالی لازم برای آن درنظر گرفته شده باشد. آمریکا بودجه ارتش را کاهش داده است. عملکرد دولت اوباما مشکلاتی داشته است. مشکل تروریسم از آفریقا تا سوریه و لبنان و دیگر کشورهای منطقه کشیده شده است. این مشکل در چهار سال اخیر بسیار بدتر شده است. 


چنی در ادامه افزود: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دوست من است. وی به دولت آمریکا دلگرم است که بتواند ایران را ترغیب کند از تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای دست بکشد. درباره رویکرد دولت اوباما درباره سوریه باید بگویم این دولت به گونه ای عمل کرد که دست بسیاری از دوستان ما را در پوست گردو گذاشت که حاضر بودند درباره سوریه کاری انجام بدهند. اقدامات اوباما در مصر نیز سبب شده است نگرشهای منفی درباره آمریکا شکل بگیرد. درست به همین علت است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به مسکو می رود و به واشنگتن نمی آید .

چنی افزود: آمریکا می تواند از نیروهای ویژه در عراق بهره بگیرد که به زبان مردم محلی آشنا باشند. البته این به معنای آن نیست که آمریکا در عراق عملیات ویژه انجام بدهد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار