با توجه به اینکه وزارت بهداشت تاکید خاصی بر افزایش نظارت‌ها بر بخش‌های دارویی کشور دارد باید به دنبال راهکارهای موثر برای از بین بردن مافیای دارویی بود.

احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اگرچه در بسیاری از داروهای خاص هنوز نیازمند واردات دارویی هستیم اما اکنون شاهدیم که بسیاری از داروهای وارداتی مشابه داخلی دارد و هیچ توجیه علمی و منطقی برای واردات آنها جز رانت برخی افراد خاص وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد مافیای دارویی به سادگی قابل مهار نیست و باید نظارت‌ها به گونه‌ای باشد که دست سودجویان در واردات دارو رو شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از داروهای وارداتی مشابه داخلی دارند، خاطرنشان کرد: اگرچه حذف مافیای دارو نیازمند برنامه‌ریزی خاص و هدفمند است اما برای ایجاد تحول واقعی در حوزه سلامت نیازمند برخوردی مطابق قانون و قاطعانه با مافیای دارو هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۰۸ ۰۶ تير ۱۳۹۳
سلام. رانت دارویی ، اعلام نیازکاذب دارو، واردات قاچاق دارو، هماهنگی بین پزشکان و داروخانه ها که پزشک مقدار زیادی دارو می نویسد و بیماران هم یا بی اطلاعند و یا اهمیتی نمی دهند، عدم نظارت لازم، عدم اراده لازم ذرمسئولین مربوطه برای حل این معضل، درآمدهای میلیاردی ، شفاف نبودن قوانین، موجب بوجودآمدن معضل خطرناک "دارو" شده و علاوه بر به خطرافتادن سلامت مردم، هرروز این بازار و رانت و سوءاستفاده و قاچاق بزرگترمی شود. درآمدهای میلیاردی این معضل موجب شده متاسفانه کسانی آلوده چنین درآمدهای نامشروع شوند که جامعه و نظام ازآنها انتظار سلامت مردم را دارند. این معضل خطرناک درکناردیگرمعضلات همچون نظام فاسدبانکی، قاچاق، احتکار، رانت خواری، گرانفروشی، سیستم ناکارآمداداری، شفاف نبودن عملکردموسسات وابسته به دولت مانند خودروسازی و دیگرمشکلات که همگی متاثر از عدم سیستم نظارتی سالم بوده و خواهدبود، مردم و نظام را دچارمشکلات نموده است. اگر اراده ای برای مبارزه با فساد باشد، اول ازهمه باید قوانین ومصوبات قابل اجرا و شفافی ازطرف مجلس شورای اسلامی تصویب شود و بازرسان و ناظران متعهد ومتخصص دراجرای این مصوبات همکاری نمایند. وقتی سیستم بازرسی کشور هنوز از افراد روزمزد و شرکتی و قراردادی استفاده می کند، معلوم است که نمی خواهند این معضلات برطرف شود. سیستم بازرسی کشور باید ازافراد متعهدمتخصص شناخته شده داخل نظام تشکیل شود و متعهد به اجرای وظایفشان باشند.
آخرین اخبار