به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان ،مسيب صفيان بلداجي با اعلام اين خبر افزود : شافت اسکرودان وظيفه تنظيم گپ دهانه قفسه هاي نورد گرم را به عهده دارد و با توجه به اينکه فشار وارد بر اين شافت هاي بزرگ به صورت محوري مي باشد، در انتهاي آن براي تحمل بار محوري يک عدد ياتاقان برنزي کف گرد تعبيه شده و انتهاي پيچ که بر روي اين ياتاقان برنزي چرخش مي نمايد به صورت کروي محدب طراحي شده است.
وي افزود: با توجه به مشکلات عملکردي اين ياتاقانها، ناحيه نوردگرم نسبت به تغيير طرح و جايگزيني ياتاقان هاي برنزي با رولر بيرينگ هاي کف گرد خاص نموده است که سطح بيروني کنس اين رولر بيرينگ که به طور محوري با شافت اسکرودان درتماس است به صورت يک بخش محدب از کره طراحي شده که سطح انتهاي پيچ اسکرودان بصورت مقعر در آمده و روي آن نصب ميشود، اين سطح مقعر بايد بسيار دقيق و صيقلي بوده و شعاع آن برابر با سطح محدب کنس بيرينگ باشد، بنابراين براي انجام تغيير طرح برروي شافتها نياز به يک دستگاه سنگ محورCNCبا قطر کارگير بالاي 500 ميليمتر و طول مفيد4متراحساس ميشد.
سرپرست کارگاه ماشين افزارتصريح نمود: با توجه به اينکه چنين تجهيزي درتعميرگاه وجود نداشت و درکشور نيز تامينکنندگان بسيار محدودي قابليت انجام اين کار را داشتند، تصميم گرفته شد اين کار با انجام تغييراتي به روي دستگاه تراش CNC تعميرگاه مرکزي انجام شود، لذا با کمک تيم تعميرات ماشين افزار پس از دمونتاژ بخشي از متعلقات دستگاه و استفاده از ابزارهاي ابتکاري و طراحي يک فرايند ماشين کاري کاملا حساب شده موفق شديم عمليات ماشين کاري اين شافت ها را با صرف حدود 200 نفرساعت و با کيفيت مطلوب به انجام برسانيم./س