با اجرای مرحله آزمایشی طرح " اورژانس ملی SOS " در استان قم، اجرای بزرگترین طرح امدادی کشور، بزودی آغاز می شود.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، حمیدرضا خانکه، رییس دبیرخانه کارگروه بهداشت و درمان کشور در حوادث غیرمترقبه با اعلام این خبر افزود: با اجرای این طرح، تمامی شماره های امدادی اعم از اورژانس کشور، آتش نشانی در یک شماره امدادی (115) ادغام شده و تمامی هموطنان می توانند در صورت نیاز به هرگونه کمک امدادی، فقط با شماره امدادی 115 تماس بگیرند تا نیروهای امدادی مورد نیاز، برای کمک به آنان اعزام شوند.

وی با اشاره به این که، برای اولین بار تمامی سازمان های امدادی در قالب یک طرح، در کنار هم و زیر چتر سلامت فعالیت خواهند کرد، ادامه داد: "دسترسی آسان به منابع ایمنی، کاهش زمان پاسخگویی به حوادث و بلایا و در نتیجه کاهش میزان مرگ و میر و آسیب های ناشی از حوادث و بلایا " از جمله مزایای اجرای این طرح است.

خانکه خاطرنشان کرد: این طرح، از سوی مرکز مدیریت حوادث وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات و گروه آموزش سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که متولی طرح هستند، به کمیسیون ایمنی راه ها، به سرپرستی وزارت راه، پیشنهاد شد.

وی افزود: با تصویب این کمیسیون، تائید هیات دولت و تامین زیرساخت های لازم، اجرای آزمایشی آن به مدت یک سال در استان قم، آغاز می شود.

وی به عنوان رییس مرکز تحقیقات و مدیر گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که ایده دهنده اصلی این طرح به سفارش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت می باشد، اظهارداشت: ایده این طرح پس از مطالعه مقایسه ای فعالیت امدادی حدود 50 کشور دنیا، به شکل طرح، تدوین شده و در مسیر اجرایی قرار گرفت.

 خانکه همچنین با اشاره به نتایج مطالعات انجام شده، گفت: این مطالعات نشان می دهند که همواره یکی از بزرگترین مشکلات در پاسخگویی مناسب به حوادث و بلایا، عدم هماهنگی سازمان های درگیر امور امدادی است که این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح های امدادی طی حداقل 15 سال گذشته، می تواند مشکل هماهنگی سازمان های امدادی را کاهش بدهد.

وی افزود: با توجه به زیرساخت های بسیار قوی در استان قم و نزدیکی این استان به تهران، اجرای مرحله اول این طرح، به صورت آزمایشی (پایلوت) در استان قم انجام می شود و مطمئن هستم که اجرای طرح "اورژانس ملی SOS" در این استان، موفقیت آمیز خواهد بود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.