بعید است در دراز مدت داعش بتواند کنترل خود را بر عراق و سوریه حفظ کند و در اینجا سه دلیل برای این مدعا مطرح می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی نشنال ریویو در گزارشی به قلم "تام روگان" تحت عنوان " بعید است داعش بتواند کنترل بخشهای بزرگی از عراق  و سوریه را به دست بگیرد "  نوشت : برخی از تحلیلگران می گویند درباره تهدید گروه موسوم به داعش اغراق و بزرگنمایی شده است.  

در این گزارش آمده است: درهر حال بعید است در دراز مدت داعش بتواند کنترل خود را بر بخش های وسیعی از عراق و سوریه حفظ کند. در اینجا سه دلیل برای این مدعا مطرحمی‌ شود. 

جنگ ایدئولوژی ها
باید صادق باشیم: بحران کنونی در عراق جنگ فرقه ای میان شیعه و سنی نیست. بلکه این بحران در نتیجه تفاوت ایدئولوژی‌ها به وجود آمده است. 

تبلیغات   
داعش با تبلیغ ایجاد یک خلافت خودکامه موجبات نارضایتی دیگران را فراهم کرده است . به عبارت دیگر در دراز مدت و در صورتی که داعش ساختارهای حکومتی را به دست بگیرد، مقاومت داخلی بر ضد عناصر این گروه افزایش خواهد یافت . 
 
حکومت ناکارآمد 
داعش بر این باور است که تجربیات خود را از القاعده در عراق فرا گرفته است اما 
در شهرهایی که داعش هم اکنون کنترل آنها را به دست گرفته است ، خدمات دولتی مانند برق و آب قطع شده است . این مشکلی بزرگ در عراق به شمار می رود . همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان پیش بینی می شود داعش با مقاومت های بیشتری از سوی ساکنان این مناطق روبرو شود. 

 حفظ کنترل نواحی تصرف شده 
با نگاهی به نقشه نواحی تحت کنترل داعش، روشن است که خطوط تامین کننده مایجتاج  این نواحی به شدت آسیب پذیر هستند . بهترین تخمین ها حاکی از آن است که داعش حدود ده هزار نیروی رزمی در اختیار دارد که تلاش می کنند تسلط خود را بر نواحی تحت کنترل در عراق و سوریه حفظ کنند . ولی این مهم فقط مربوط به امروز است  زیرا همزمان با افزایش فشار ارتش عراق در کنار حمایت آمریکا ، داعش ناچار خواهد بود عقب‌نشینی کند.
 
نشنال ریویو در ادامه می‌نویسد: در نتیجه باید  گفت عواملی که در بالا ذکر شد، توانایی این گروه را در پیشبرد فرایند با مشکل روبرو خواهد ساخت . هیچیک از مسائل مطروحه  به این معنا نیست که می توان داعش را به حال خود رها کرد . 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار