گزارش/

آخرین جزئیات رسیدگی به پرونده نگین غرب/ سخنگوی قوه قصاییه: پیگیری ادامه دارد

ماجرای پروژه نگین غرب از سال ۱۳۷۹ و در پی انتشار آگهی پیش فروش واحدهای تجاری و مسکونی مجتمع نگین غرب انجمن انبوه سازان شفق آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،‌ پیش‌فروش پروژه نگین غرب سال 79 و با انتشاری یک آگهی آغاز شد و حدود ۵ هزار نفر اقدام به سرمایه‌گذاری در این مجتمع کردند که قرار بود ساختمان‌های پیش فروش شده طی ۲۴ ماه به متقاضیان واگذار شود، امری که البته پس از گذشت چند سال از زمان مقرر هنوز محقق نشده است.

ناکامی پروژه نگین غرب

پس از انتشار این آگهی حدود ۵ هزار نفر از مردم تهران و کرج اقدام به سرمایه‌گذاری برای ساخت و ساز در این مجتمع کردند و بر اساس قول و قرار سازندگان این مجتمع مسکونی قرار بود ساختمان‌های پیش فروش شده طی مدت زمان ۲۴ ماه به متقاضیان واگذار شود، امری که البته پس از گذشت چند سال از زمان مقرر هنوز این واحد‌ها واگذار نشده است.

تأخیر در ساخت ساختمان‌های از پیش قول داده شده باعث شد تا متقاضیان واحدهای مسکونی مجتمع نگین غرب در تاریخ یازدهم اسفندماه سال ۸۶ تجمعی را در برابر قوه قضاییه برای رسیدگی به اعتراض خود مبنی بر رسیدگی به درخواستشان برگزار کنند.

پس از اولین شکایت جمعی ازدست اندرکاران مجتمع نگین غرب، متصدی ساخت واحدهای مسکونی این مجتمع دستگیر شد که با سپردن قرار وثیقه ۷۰۰میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.

پیش از این رئیس انجمن مجتمع نگین غرب با اشاره به ثبت نام ۵هزار نفر در پروژه مجتمع مسکونی نگین غرب گفته است از این تعداد تنها به ۱۵۰۰نفر واحدهای مسکونی واگذار شده است.

با این همه بنا بر اظهارات رئیس کل دادگستری استان تهران در سال ۸۷ پس از گذشت ۸ سال از زمان ثبت نام متقاضیان هنوز مشکل ۱۵۰۰ مالباخته حل نشده است.

دادگستری کل استان تهران نیز پس از این ماجرا اعلام کرد که پیش خریداران پروژه نگین غرب که تا کنون وضعیتشان مشخص نشده در اسرع وقت (طی مدت ۱۵ روز از تاریخ ۲۷/۸/۸۷) جهت تعیین واحد و اخذ تائیدیه محضری به دفتر خانه شماره ۶۴۴ مراجعه کنند.

در اطلاعیه دادگستری کل استان تهران آمده بود که در صورت عدم مراجعه در موعد مقرر مراتب به منزله انصراف تلقی و واحد تعیین شده به اعضاء دیگر با توجه به تاریخ قرارداد واگذار خواهد شد.

همچنین بنا بر اطلاعیه دادگستری تهران اعضایی که تمایل به دریافت زمین ندارند باید پس از مهیا شدن شرایط و امکان فروش اراضی تقاضای خود را به هیئت منتخب ارائه کنند.

رئیس کل دادگستری استان تهران در آذرماه‌‌ همان سال گفت: مشکل تمامی مالباختگان طی یک الی دو ماه آینده حل خواهد شد.

فراخوان دادسرای تهران به ‌شکات پرونده نگین‌غرب

اما دادسرای عمومی و انقلاب تهران در خرداد سال ۸۹ با صدور اطلاعیه‌ای از شکات پرونده موسوم به نگین غرب خواست در اسرع وقت نسبت به معرفی نماینده پیشنهادی خود اقدام کنند.

‌در این اطلاعیه آمده بود: ‌با توجه به اینکه در نظر است از نمایندگان شکات در پرونده ‌محکومین «فروغی» و «ریاضی» (‌انبوه‌سازان شفق و مروارید‌) در هیئت پیگیری و حل مشکل این پرونده استفاده شود، به کلیه شکات و افراد ذی‌نفع (‌دارای قرارداد‌) اعلام می‌شود نماینده پیشنهادی خود را از طریق سایت www. tehrandad. ir ظرف مدت یک هفته از تاریخ ۲۴ لغایت ۳۱ خرداد‌ماه جاری معرفی کنند.

پس از درج این اطلاعیه در سایت فو‌ق، مراسم تعیین نمایندگان شکات با حضور نمایندگان دادستانی و شعبه‌های دادگاه تجدیدنظر تهران صورت خواهد گرفت‌.

در این رابطه، پیش‌تر صلاحیت ۱۵ نفر از نمایندگان معرفی شده توسط نهادهای ذی‌ربط تایید که اسامی آنان در سایت یاد شده اعلام شده است.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران در پایان از شکات و افراد ذی نفع ‌خواست از هرگونه مراجعه حضوری به دادسرا یا دادگاه تجدیدنظر به طور جدی خودداری کنند و  چندی پس از این ماجرا اعلام کرد که شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی بر اساس کیفرخواست صادره و به استناد ماده ۲ قانون نحوه مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور یکی از مته‌مان را به ۲۰ سال و نفر دوم را به ۱۲ سال زندان محکوم کرد؛ دادگاه همچنین مته‌مان را به رد مال به نفع شاکیان محکوم کرد.

توقیف اموال متهمان پرونده نگین غرب

نماینده رئیس قوه قضائیه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه‌‌ همان سال(۱۳۸۹) در مورد آخرین نتایج رسیدگی به پرونده نگین غرب گفت: به تمامی افرادی که در این پروژه با آنان قرارداد بسته شد طبق قرارداد واحد مسکونی تعلق می‌گیرد.

حجت‌الاسلام سید احمد زرگر در رابطه با پرونده نگین غرب گفت: این پرونده به بنده محول شده که بنده نیز قبل از صدور حکم به دنبال احیای حق مردم هستم و تمامی اموال دو متهم این پرونده توقیف شده و از آن برای ساخت پروژه استفاده می‌شود.

وی ادادمه داد: در فاز اول که تا یک ماه و نیم دیگر تکمیل می‌شود ۶۰۰ واحد مسکونی تحویل مردم داده شده و تا سال دیگر نیز ۹۰۰ واحد مسکونی دیگر ساخته و تحویل می‌شود.

پرونده نگین غرب و پاسخ سخنگو

سخنگوی دستگاه قضایی درباره رسیدگی‌های قوه قضائیه به پرونده نگین غرب نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سال۹۰ گفت: در اینگونه پرونده‌ها تلاش دستگاه قضایی این بوده و هست که با محکوم کردن فرد یا افراد متخلف و مجرم، شکات به حق خود برسند. قوه قضائیه در این پرونده زحمات بسیاری کشید و تمام این زحمات در راستای احقاق حقوق شکات بوده است. متأسفانه ما در هنگام خرید یا فروش کالا یا چیز دیگری توجه چندانی به قرارداد نداریم و‌گاه حتی آن را مطالعه نمی‌کنیم و بدون مطالعه آن را امضا می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به احساس مسئولیت خود، نباید بی‌جهت جامعه را ملتهب نشان داد. متأسفانه برخی از اخباری که منتشر می‌شود، دروغ است، برخی نیز بزرگنمایی می‌شود و حتی برخی مربوط به سال‌های گذشته است.

پرداخت۱۲۰ میلیارد تومان به مالباختگان

سخنگوی دستگاه قضا همچنین طی اردیبهشت ماه سال جاری در رابطه با همین پرونده اعلام کرد: باید توجه داشته باشید که گاهی برخی پرونده‌ها نظیر پرونده نگین غرب پرونده‌هایی است که نمی‌توان تصمیم صرفاً قضایی گرفت.

وی افزود: من از شما خبرنگاران و حتی کار‌شناسان اقتصادی می‌خواهم تا به دادستانی کل کشور بیایند و خودتان چنین پرونده‌هایی از ابتدا تا انتها مطالعه کنند و ببینید چگونه می‌توان حجم بالای مطالبات شهروندان را پاسخ گفت.

آخرین پیگیری‌های پرونده نگین غرب از زبان سخنگوی دستگاه قضا

اما با توجه به پیگیری جدی دستگاه برای حفظ حقوق تضییع شده مالباختگان در پروژه نگین غرب، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای روز گذشته دوشنبه(9تیرماه) در شصت و چهارمین نشست خبری در این زمینه گفت:‌ این پرونده دو متهم اصلی دارد و در حال حاضر 15 هزار و 42 نفر نسبت به این 2 نفر شکایت کرده‌اند که نفر اول 13 هزار و 803 و دیگری 2هزار و 230 شکایت دارند. 

وی افزود: به طور حتم اگر فردی از شکات در خرید زمین دقت می‌کردند هیچ گاه این کلاهبرداری صورت نمی‌گرفت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بسیاری از اموال این 2 متهم در مرحله کارشناسی شناسایی شده و ما توانسته‌ایم مشکلات بسیاری را در این زمینه حل کنیم. 

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: قوه قضاییه برای رعایت حال 15 هزار نفر از کسانی که در این پرونده شاکی هستند کارهای فوق‌العاده‌ای را انجام داده که در حد وظیفه این قوه نبوده است اما تمام تلاش خود را در جهت رسیدن به حقوق این 15 هزار نفر انجام داده است. 

وی خاطر نشان کرد: از این 15 هزار و 42 نفر، 6 هزار و 32 نفر کاملا به حقوق خود دست پیدا کرده‌اند و به شکایت آنها رسیدگی شده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: به 12 هزار 803 نفر شاکی دیگر نیز مبلغ 1/551/507/693/803 ریال وجه نقد داده‌اند که در این میان به 2 میلیون و 339 نفر نیز 160 هزار و 99 میلیارد و 466 میلیون ریال داده شده است و به 892 نفر از شاکیان نیز ملک داده شده است.
 
سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: امیدواریم تا آخر سال 93 بتوانیم به  پرونده 6 هزار و 13 نفری که باقی مانده‌اند رسیدگی کنیم و آنها نیز به حقوق دست پیدا کنند. 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از متهمین پرونده نگین غرب همکاری خوبی را با قوه قضاییه دارد اما متأسفانه نفر دوم به طور کامل با این قوه همکاری نمی‌کند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: گزارش ، پرونده ، نگین ، غرب ، سخنگو ، قوه ، قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نگین غرب
۲۱:۵۹ ۲۷ دی ۱۳۹۷
سلام
پروژه ی نگین غرب یک سری واحدهاش تحویل داده شد ولی بقیه اش رو گفتن منتظر بمونید
حداقل بگید چند سال دیگه باید صبر کنیم
نه این که بی خبر بذارینمون
حداقل هر چند ماه یکبار بگین که پیگیر هستین ولی جلو نرفته

ممنون میشم در سایتتون هم بگذارید چون ممکنه برنامه نتونم ببینم
لطفاً پیگیری کنید
ممنون

#لطفا_پیگیری_کنید #نگین_غرب #واحد_من_کجاست؟
#واحد_من_کو؟
Iran (Islamic Republic of)
علبرضاسعيدي خاتوني
۱۰:۲۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
نضربه اينکه مندرسال ١٣٨٧انصراف دادم بريمان يک چک به مبلغ١٣٠١۵٠٠٠٠ريال به تاريخ 1387/5/20جک داند بابت قراداد٧٧٣وچک بدوني واريز چندبارهم شکايات کرديم اصري نداشته تااينکه درمورخ١٣٩٢/٩/٢۴تحويل حسابدارداديم ازش خبري نيست لطفا راهنماي فرمايد به کجا بريم سربزنيم اين پولي که ندادن قراربدن خيلي کمه به خدا اکراون زمان اين پول جاي ديکرميکرفتم من الان ميلياردي بود اين کارموجب بدختي من شد ازشما تقاضا ميکنم به کارمن رسيدکي کنيد متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
پرویز اسدی
۲۰:۰۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
باسلام از شما مسولین عاجزانه درخواست میکنم به این پرونده زودتر رسیدگی کنید واقعا این مبلغی که میخواهید پرداخت کنید بسیار کم است و این رو زودتر پرداخت کنید ..
آخرین اخبار