منطقه حفاظت شده بافق از جمله مهمترین زیستگاه‌های انواع جانواران است که در وسعتی بالغ بر ۸۸ هزار هکتار، محلی مناسب برای ارتقاء به پارک ملی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد

شهرستان بافق دارای دو منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست بنام‌های "حفاظت شده کوه بافق" و "شکار ممنوع آریز بافق" است.

منطقه "کوه” بافق بصورت غیر رسمی از سال‌ها پیش به عنوان منطقه شکار ممنوع حفاظت و در ۲۷ بهمن ۷۵ با تصویب شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان قرار گرفت.

این منطقه با وسعت ۸۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در جنوب شهر بافق و تفاوت ارتفاع آن از یک هزار و ۶۰ در نزدیک زاغی‌ها تا دو هزار و ۸۶۰ متر از سطح دریا در قله کوه باجگان متغیر است.

قسمت عمده این منطقه را ارتفاعات و مناطق کوهستانی و تپه ماهور تشکیل داده و ارتفاعات با جهت شمال غربی_جنوب شرقی از بیشه درب تا دهانه پنج درخت است.

سیدجلال موسوی رئیس محیط زیست شهرستان بافق در ارتباط با این منطقه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بافق، اظهار کرد: منابع آبی حیات وحش از طریق چشمه‌های طبیعی مانند چشمه‌های موگردی، آب کدی، کرنیو و سرخابی و غیره و برخی سنگ آب‌های طبیعی مانند سنگ آب نج و مس و برخی منابع مصنوعی مانند آب انبارهاب کوچک تامین می‌شود.

این مسئول با برشمردن گونه‌های درختی و درختچه‌ای ارزشمندی چون ارس، بنه، تنگرس و بادام کوهی، افزود: وجود جنگل ارس که در اصطلاح محلی با نام "سبل” شناخته می‌شود از بازمانده‌های جنگل‌های دوران سوم زمین‌شناسی و دارای ارزش بالایی است

وجود پرندگان و پستانداران نادر در این پارک ملی

رئیس محیط زیست بافق گفت: یوزپلنگ و پلنگ ایرانی، کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گربه پالاس، گرگ، گربه وحشی، کارکال، شاه روباه و روباه شنی از گونه‌های پستاندار جانواران وحشی منطقه حفاظت شده کوه بافق است.

موسوی با اشاره به تنوع جوندگان در این منطقه، افزود: لرد شیطور از پرتنوع‌ترین زیستگاه‌های جوندگان در سطح استان است.

وی با اشاره به وجود برخی پرندگان کمیاب شکاری در این منطقه، عنوانکرد: کبک و تیهو، هوبره، زاغ بور، عقاب طلایی، بالابان، دلیجه، سارگپه، پری شاهرخ و غیره از برخی گونه‌های پرنده‌ای این منطقه است.

موسوی افزود: لاک پشت مهمیزدار، بزمجه، مارجعفری، شترمار، افعی شاخ دار و تیرمار از برخی خزندگان این منطقه است.

رئیس محیط زیست بافق درباره برخی فعالیت‌ها و اقدامات تحقیقاتی دراین منطقه، گفت: پایش گوشت خوارانی مانند پلنگ و یوز توسط دوربین‌های تله‌ای و زنده‌گیری و نصب گردبند ردیاب رادیوتلمتری بر روی این دوگونه برای نخستین بار در کشور در این منطقه بوده است.

وی افزود: بررسی رژیم غذایی این ۲ گونه نادر و کمیاب نیز از فعالیت‌های محیط زیست بوده که دست آوردها و خروجی ارزشمندی را داشته است.

با بیان این مطلب که بدنبال ارتقای بخشی از این منطقه به عنوان پارک ملی هستیم، بیان کرد: عمده تعارض‌های این منطقه چرای دام بیش از ظرفیت، معادن و جاده است.

رئیس محیط ریست بافق با اشاره به تعداد اندک محیط‌بان و وسعت منطقه، گفت: همکاری بیش از پیش دوستداران محیط زیست و جوامع محلی روستایی و دامداران در این منطقه نقش مهمی در حفظ و نگهداری این سرمایه‌های ملی ایفا می‌نماید./س

برچسب ها: پارک ، ملی ، سیاهکوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.